INZERCE

Nizozemský LNG terminál v Eemshavenu těsně před spuštěním, 8. září 2022. Foto: David Tramba

Už je to tady! Nizozemský terminál, který zajistí Česku přístup na trh s plynem, se otevírá

Právě teď se za účasti předsedy vlády Petra Fialy a generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše otevírá nový LNG terminál v nizozemském Eemshavenu. Unikátní je ze dvou pohledů. Jedná se o první zařízení na dovoz zkapalněného plynu, které Evropská unie otevírá od ruského útoku na Ukrajinu. Skoro 40 procent kapacity terminálu bude zásobovat český trh.

Slavnostní ceremionál teprve začíná, avšak mnohé víme už teď. Tak například: první loď s nákladem zkapalněného zemního plynu (LNG) pro ČEZ připluje 19. září. Plyn bude pocházet ze Spojených států, dodavatelem je těžební společnost Cheniere Energy. Do konce tohoto roku si ČEZ zarezervoval osm slotů, což znamená, že připluje osm lodí. Znamená to dovoz až 800 milionů metrů krychlových zemního plynu, což vystačí na pokrytí jedné čtvrtiny české spotřeby od září do prosince.

Kapacitu si dělí ČEZ, Shell a Engie

Celková kapacita právě dokončeného terminálu v nizozemském Eemshavenu je osm miliard metrů krychlových ročně. Vlastníkem terminálu je nizozemská Gasunie. ČEZ si pronajal kapacitu 3,1 miliardy m3, zbývající množství mají koncerny Shell a Engie. Přístav v Eemshavenu, který se nachází na severu země poblíž hranice s Německem, byl upraven tak, aby mohl přijímat lodě o délce až 300 metrů a ponoru až 12 metrů.

Zemní plyn se na převáží na lodích ve zkapalněném stavu a při teplotě -162 stupňů Celsia. Na jeden tanker se vejde až 180 tisíc kubíků LNG, po převodu zpět do plynného stavu se pak jedná o zhruba 100 milionů kubíků. Zajímavostí může být, že od jara do podzimu se zkapalněný plyn bude ohřívat ekologicky pomocí tepla mořské vody. „V zimě budeme využívat teplo z nedaleké uhelné elektrárny,“ dodává manažer Gasunie Ulco Vermeulen.

LNG terminál Eemshaven se skládá ze dvou speciálních lodí. Exmar (červená loď) slouží k regasifikaci plynu, Golar Igloo (černo-bílá vzadu) k uložení kapalného plynu. Druhá černo-bílá loď přivezla LNG pro vyzkoušení terminálu a vytvoření prvotní zásoby plynu. Foto: David Tramba

Ulco Vermeulen zdůraznil fakt, že LNG terminál se podařilo pořídit v rekordním čase. Rozhodnutí o investici padlo letos v březnu. Bylo to možné jen díky kombinaci několika příznivých faktorů, a sice volnému prostoru v přístavu, dostatečné hloubce a také blízkosti vysokotlakého plynovodu. Ten tu je. Nacházíme se totiž v provincii Groningen, kde se v minulých desetiletích těžil zemní plyn pro téměř celou západní Evropu.

Jak Ekonomický deník uvedl v úterý, závislosti na ruském plynu se Česko už fakticky zbavilo. Přes Německo k nám proudí dodávky norského plynu a dodávek z LNG terminálů v Belgii a Nizozemsku, Nord Stream vedoucí z Ruska je mimo provoz. Zatím jsme však závislí na tom, co pro nás nakoupí velcí obchodníci z Německa – Uniper, RWE a další. Nyní ČEZ (s opcí státu na případný odkup podílu v terminálu) získává možnost nakupovat plyn přímo od těžařských společností z celého světa. Včetně možnosti uzavřít s nimi dlouhodobé smlouvy za lepších cenových podmínek.

Nápad, který na rok skončil v šuplíku

Kdo na tom nese zásluhu? Poděkování si zaslouží jak koaliční vláda Petra Fialy, tak společnost ČEZ. Tady si nejvíc odpracoval manažer David Viduna, který má ve Skupině ČEZ na starosti nákup zemního plynu. Hlavně díky jeho pracovnímu nasazení se podařilo prvotní nápad přetavit do podoby závazné smlouvy na pronájem kapacity v nizozemském terminálu, a to včetně přepravní trasy přes německé území.

Podle informací Ekonomického deníku se první úvahy o pořízení podílu v LNG terminálu na západě objevily již na počátku loňského roku. ČEZ tehdy začal uvažovat, zda by v souvislosti s plánovanou výstavbou plynových elektráren a tepláren nebylo vhodné diverzifikovat dodávky plynu, aby nepocházelo všechno jen z Ruska. Návrh poté skončil takříkajíc v šuplíku, odkud byl „vyzvednut“ po ruské invazi na Ukrajinu.

David Tramba