Předseda Českého svazu letectví Václav Vašek svolává na 15. listopadu české piloty a aviatiky k celorepublikovému protestu proti likvidaci letiště Líně na Plzeňsku, kde by mohla vyrůst gigafactory společnosti Volkswagen na výrobu baterií do elektroaut. Vašek neburcuje jen piloty nadšence, cílí i na profesionály a armádní letce.
„Vyzývám Vás, současné vojenské piloty a techniky ze základen Čáslav, Náměšť nad Oslavou, Praha-Kbely, Pardubice a podobně, přestaňte se bát vyjádřit nahlas svůj názor. Neohlížejte se na odtajněné oficiální stanovisko ministryně obrany, že Armáda České republiky letiště Líně nepotřebuje. Toto stanovisko postrádá veškerou vojenskou logiku,“ apeluje předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.
Václav Vašek je považován za legendu československého stíhacího letectva. V letech 1975-87 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, z toho posledních sedm let jako velitel pluku. Poté byl v letech 1987-1990 zástupcem velitele 3. divize protivzdušné obrany státu. Jako náčelník stíhacího letectva armády Československé federativní republiky byl v roce 1992 před rozpadem země zařazen do skupiny, která měla připravit rozdělení letectva mezi Českou republiku a Slovensko. Armádu opustil v roce 1994 po sporu s ministrem obrany Antonínem Baudyšem. Poté ještě řadu let létal jako civilní pilot.
O problémech s plánovanou výstavbou gigafactory a faktickou likvidací letiště, které umožňuje přijímat civilní i vojenské stroje, informoval Ekonomický deník ZDE.
Záměr vybudovat podnikatelskou zónu o rozloze 391 hektarů na ploše někdejšího armádního letiště s více než dvoukilometrovou dráhou, na které mohou v případě potřeby přistávat i startovat na základě certifikace letadla typu ATR 72 (která přepraví až 70 cestujících), kde v současnosti působí několik aeroklubů, leteckých škol nebo zde má zálkadnu letecká záchranka, schválila v půlce prázdnin vláda.
Volkswagen zde zvažuje výstavbu továrny na baterie pro 4 500 zaměstnanců, přičemž projekt by vyšel na zhruba 98 až 122 miliard korun.
„Mnozí máme v paměti, že v první polovině devadesátek minulého století Klausova vláda rozhodla o nevratném zrušení vojenského letiště v Žatci, což byla nejmodernější letecká základna v Československu do té doby. Jednalo se o symbol, jak dopadne celé vojenské letectvo. A tak se stalo. Dnes by firmy v zóně Triangle byly vděčné za svoje letiště. Věřte, že vím, o čem hovořím. Současná Fialova vláda dne 19.10.2022 přijala usnesení č. 879 o likvidaci letiště Plzeň – Líně, údajně ve prospěch zelené demagogie, v němž už slibuje koncernu Volkswagen, že mu umete cestičku. Kdo z nás objektivně ví, kde je pravda? Žádný člen vlády ještě ani nežil, když letiště Líně, jako i většina významných letišť po celé republice, bylo budováno. Proto tento spolek laiků nemá ani morální ani formální právo rozhodovat o jeho zničení. Oni nedokáží něco kloudného vytvořit, tak chtějí alespoň vše kolem sebe devastovat. Cui bono? Nechápu, jak je možné, že k tomu mlčí vrchní velitel ozbrojených sil, prezident České republiky. Když mlčí on, pojďme nemlčet my,“ začal svůj apel předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.
K protestní akci Václav Vašek vyzval:
• všechny členy Českého svazu letectví
• současné i bývalé piloty, techniky a stewardky leteckých společností ČSA, Smartwings a ostatních leteckých dopravců
• piloty i techniky Aeroklubu ČR a Letecké amatérské asociace ČR
• bývalé vojenské piloty a veškerý pozemní letecký personál
• pracovníky všech českých letišť
• všechny rozumné osoby z ostatních leteckých oborů
„Není nás málo. Nebojme se zabránit tomu, aby současná vláda, inspirována likvidací letiště Žatec, stejně zrůdným způsobem vymazala z povrchu zeměkoule i letiště Líně. Včera to byl Žatec, dnes Líně a zítra si ke svým, dozajista ryzím, demoličním úmyslům vyberou které letiště? Třeba Pardubice, protože někdo mocný zjistí, že je bezpodmínečně nutné rozšířit dostihové závodiště? Pohybujete se po světě a velmi dobře víte, že minimálně evropské státy udržují v provozuschopném stavu každé letiště z druhé světové války, natož ta novější. Nikde si nedovolí podobnou nekompetentnost, jako dočasné vlády v Česku. Pojďme jim, aktuální i budoucím vládám, do toho, v zájmu republiky, jednou pro vždy hodit vidle, dokud je čas, dokud se bagry nezakously do vzletové/přistávací dráhy a provozních ploch. Proces bourání vytváří mnohem příznivější prostor pro nekontrolovatelné finanční toky, než proces výstavby,“ píše tvrdě Václav Vašek.
Předseda Českého svazu letectví Václav Vašek apeluje i na současné příslušníky českých vzdušných sil.
„Vyzývám Vás, současné vojenské piloty a techniky ze základen Čáslav, Náměšť n./Osl., Praha-Kbely, Pardubice ap., přestaňte se bát vyjádřit nahlas svůj názor. Neohlížejte se na odtajněné oficiální stanovisko ministryně obrany, že AČR letiště Líně nepotřebuje. Toto stanovisko postrádá veškerou vojenskou logiku. Jsem přesvědčen, že všichni uvažujete selským rozumem. V přípravě na boj to ani jinak nejde. Sami přece víte nejlépe, že likvidace jakéhokoli využitelného zodolněného letiště v období reálné hrozby válečného konfliktu se rovná zločinu na vlastním národu a dalšímu faktickému oslabení už tak zdecimované obranyschopnosti našeho státu. Kdo jiný, než současný premiér Fiala, vytrvale od jara jako jehla na poškrábané gramofonové desce opakuje, že se nacházíme ve válce? Nestrachujte se o práci. Oni nemají kým Vás nahradit a jsou si toho velice dobře vědomi. Ano, pokud přijdete jeden – dva, tak Vás vyhodí. Pokud přijdete všichni, nebo pokud nepřijdete nikdo, pak Vás nevyhodí. Je to pouze Vaše volba. Mimořádná doba vyžaduje mimořádné jednání. Já a moje generace pilotů a techniků se dodnes stydíme za to, že jsme tehdy umožnili průchod zvůle Klausovy vlády. Nedopusťte, abyste se Vy za pár let museli stydět za to, že jste nečinně přihlíželi stejné zrůdnosti Fialovy vlády v cizím zájmu. Jste Češi,“ burcuje až na samé hranici přiměřenosti protestu šéf leteckého svazu.
„Vzpomeňme, že skoro vždy v krizových dobách naší republiky to byli právě piloti a ostatní letecký personál, kteří se postavili na stranu spravedlnosti a neváhali za ni i bojovat, v tom lepším případě riskovat svoji profesní existenci. Dosud jsme jim kladli při nejrůznějších příležitostech věnce k jejich pomníkům a navrhovali jsme je na vyznamenání in memoriam. Právě teď máme příležitost ukázat našim předchůdcům, v nichž jsme měli možnost spatřovat vzor, jestli jsme opravdu jejich nástupci, nebo zda zůstaneme zalezlí, abychom se v aktuálním prostředí jediné povolené pravdy náhodou nespálili. Věřte mi, že naši letečtí kolegové, kteří odevzdali svobodě daň nejčestnější, nás sledují a drží nám místo u nebeského leteckého báru. Pokaždé, od vzniku jejich Památníku v Žatci v roce 2012, s nimi na Den letectva hovořím. Vyzývám tedy Vás, všechny oslovené, abyste si dne 15.11.2022 udělali čas a dostavili se na letiště Plzeň – Líně. Naše setkání začne (s ohledem na platný SEČ a brzký soumrak) už ve 14.30h. na stojánce před hangárem č. 3 – muzeum Classic Trainers. Pořadatelská služba, zdravotnické zabezpečení a bezpečnostní služba jsou zajištěny,“ uzavřel předseda Českého svazu letectví – plukovník ve výslužbě Václav Vašek.
Podotkl, že provozovatel letiště, firma PlaneStation Pilsen s.r.o., na 15. listopadu upouští od pravidelných poplatků pro všechny účastníky setkání, kteří chtějí přiletět.
Problémy s vodou i ubytováním
Proti obřímu plánu vystavět v Líních gigafactory protestuje pět obcí, kterých se bezprostředně dotýká. Například starosta Dobřan Martin Sobotka. Představitelé obcí si stěžují, že kraj se k věci staví tak, že on s projektem likvidace letiště v Líních a následné výstavby téměř čtyřsethektarového byznys parku nemá nic společného a že je to dílem vlády.
Proti zvažovanému developerskému záměru i zrušení fungujícího letiště, které je v majetku ministerstva obrany, se staví provozovatel letiště, firma PlainStation, ale i další subjekty fungující v areálu letiště. V půlce prázdnin místní aerokluby uspořádaly happening, během něhož na ranvej vystavěly cca padesát letadel parkovaných v tamních hangárech, ve snaze poukázat na význam fungujícího letiště.
A jaké by mohla výstavba obřího projektu přinést problémy? Například ten, jak by se řešily ubytovací kapacity pro tisíce nových zaměstnanců. A na stole leží i otázka, kde vlastně nové zaměstnance vzít, protože pracovní trh tolik lidí prostě není. K tomu se váže další otázka: Jsou Líně na takové množství lidí připraveny?
Podle starosty Dobřan Martina Sobotky nikoli. V Plzeňském kraji je podle Českého statistického úřadu z 31. července letošního roku nezaměstnanost 2,65 procenta. Potenciální zaměstnanci tady prostě nejsou. Kde je sehnat? Nabízí se možnost agenturních zaměstnanců ze zahraničí. To by ovšem představovalo velkou zátěž pro okolní obce kvůli infrastruktuře a službám, ale to kraj neřeší.
Mohou se také objevit problémy s vodou, jejíž spotřeba je u podobných velmi velmi vysoká.
„V případě gigafactory by se mělo jednat o přítok 300 litrů vody za sekundu. To je přibližně o 100 litrů méně, než je spotřeba pro celou plzeňskou aglomeraci. Tyto zneklidňující informace přicházejí v době, kdy jsou zásoby vody na některých místech kraje problematické. Zaznělo též, že by voda mohla být přivedena z Nýrska. Pokud se tak stane, znamená to konec projektu propojení skupinových vodovodů, který se týká například i města Přeštice, kde jsem starostou? Pravděpodobně ano, neboť vodárenský zdroj v Nýrsku potřebnou kapacitou nedisponuje,“ napsal na serveru Forum 24 starosta Přeštic a neúspěšný kandidát do senátu za koalici SPOLU Karel Naxera.
Kapacita vodovodů z okolních obcí je malá, automobilka Škoda Auto se proto obrátila na Povodí Vltavy, které předběžně vytipovalo jako možný zdroj vody řeku Úhlavu. Ta je ale od letiště vzdušnou čarou vzdálena téměř deset kilometrů.
„Byli jsme osloveni zástupcem investora s dotazem na možné odběry vody pro potřeby připravovaného investičního záměru v lokalitě Plzeň-Líně. Byly diskutovány možnosti odběru vody z vodních toků v Plzni. Jako možný zdroj vody byl předběžně vytipován odběr z vodního toku Úhlavy,“ řekl serveru Novinky mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán s tím, že přesné informace o potřebném objemu vody sděleny nebyly.
Dalším problémem, který by se zákonitě objevil, je podle Naxery spotřeba elektřiny, jejíž ceny jsou teď rekordní.
„I když zní výstavba gigafactory na výrobu baterek lákavě, tak u podobných projektů se často nemluví o tom, že spotřeba energie bývá enormní. Požadavek na spotřebu elektrické energie prý dosahuje ve výsledku až 600 MW. Jak a odkud se samotná elektřina na místo přivede (a šířka v řádech desítek metrů vedení nutně souvisí s dalším záborem krajiny)? Budou na to kapacity stačit?“ klade si otázku Karel Naxera.
Jedním z dalších problémů je podle starosty Přeštic i otázka bezpečnostní, o které se podle něj moc nemluví.
„Podle expertů je nesprávné rušit nejzápadnější české a zároveň jediné letiště se zpevněným povrchem v Plzeňském kraji, protože takový objekt se nemusí využívat pouze při možné obraně státu, ale i při různých živelních pohromách. A kdy a kde se něco stane, to nevíme. Ukázaly to třeba nedávné obrovské požáry v Českém Švýcarsku. Letiště samozřejmě slouží i klubům a může představovat i záložní dráhu pro Prahu, a to navzdory nejrůznějším negativním stanoviskům z devadesátých let, která jsou po dvaceti a více letech překonaná,“ argumentuje dále Naxera.
„I kdybych připustil některá pozitiva tohoto megalomanského projektu, stejně se pro mě jedná o montovnu, která by měla stát v kraji, kde neexistuje velký problém s pracovní silou nebo se zabezpečením zdrojů vody. Navíc je potřebné jednat zcela jinak s obcemi Dobřany, Chotěšov, Líně, Nová Ves a Zbůch. Přístup vedení Plzeňského kraje je v tomto směru zatím nepřijatelný. A otázek bez uspokojivých odpovědí přibývá,“ uzavřel Karel Naxera.
V rámci přípravy stavby během následujících čtyř let počítá s totální demolicí letištní infrastruktury a přilehlých objektů. Náklady na přípravu zón se podle studií odhadují na 9 miliard korun.
Proti projektu už vznikla petice, která má několik tisíc podpisů.
(hrb)