INZERCE

Stát zaplatí miliony za převoz nafty z Německa

Správa státních hmotných rezerv (SSHR) požaduje po vládě, aby schválila dvě zakázky týkající se převozu českých zásob nafty z německého Kraillingu do skladů v České republice. Celkovou částku odhaduje na více než 73 milionů korun. Přepravcem má být ČEPRO.

ČEPRO je jedna z klíčových firem s nimiž spolupracuje SSHR, stará se o zásoby ropy a dalších strategických surovin. I proto chce správa rezerv, aby zakázka na přepravu motorové nafty z Německa byla přidělena právě této společnosti a to v rámci Jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU). „Důvodem oslovení jediného dodavatele, společnosti ČEPRO, je skutečnost, že bude nutné redislokovat velký objem nafty motorové v relativně krátkém období a subjekt, který tuto redislokaci bude provádět, bude muset zvládnout logisticky náročnou operaci. Dalším důvodem oslovení této společnosti je též skutečnost, že ČEPRO a.s. je významným ochraňovatelem a má proto značné zkušenosti s řešením všech možných mimořádností, které mohou v tomto případě nastat,“ píší úředníci SSHR v odůvodnění vládě.

Cenu odhadují na 60 milionů korun. “ S ohledem na dlouhodobě nejasnou situaci okolo vlastnictví nafty motorové ve skladech VIKTORIAGRUPPE v SRN, nemohl zadavatel dopředu rozhodnout o vyhlášení jiného druhu zadávacího řízení, neboť nebyly zřejmé podmínky případné redislokace. Vzhledem ke stávajícímu vývoji a aktuální situaci bylo možno tato jednání nyní zahájit, ale zadavatel je již ve značné časové tísni, kdy zahájení redislokace je nutné realizovat v co nejkratším možném termínu,“ dodává správce strategických surovin.

Nefunkční železniční vlečka komplikuje odvoz nafty

Dalším problémem, který tuto „prokletou“ a složitou zakázku skladování dvoudenních českých zásob motorové nafty doprovází, je fakt, že železniční vlečka u skladu v Kraillingu je v dezolátním stavu. Pokud chce SSHR naftu z Německa dostat po železnici, nezbude jí nic jiného, než vlečku opravit. Toho si je vedení Správy vědomo a také vládě navrhuje JŘBU na opravu vlečky, nebo alespoň její uvedení do provozu po dobu nutnou k odvozu českých zásob. Cenu stanovilo na 13,5 milionu korun. “ JŘBU je navrženo z toho důvodu, že veřejná zakázka bude zadána společnosti, která bude schopna zajistit zprovoznění vlečky po technické a administrativní stránce v termínu, který umožní zahájit redislokaci nafty motorové po železnici v co nejkratším možném termínu,“ odůvodňují formu zakázky zástupci SSHR.

Aktuální zakázky okolo skladované nafty v Německu nejsou jedinými „přiklepnutými“ zakázkami bez výběrového řízení. Již od roku 2014 zastupují stát právníci z kanceláře Mareš Partners. Jejich honoráře se odhadují na 80 milionů korun.

Proč se nafta skladuje v Německu?

Ropa, benzin a další podobné produkty se skladují v obřích zásobnících, dnes jsou běžné zásobníky, které jsou pod úrovní terénu. Sklady jsou velmi pečlivě hlídány nejen fyzickou ostrahou, ale také nejmodernější technikou. Některé z nich jsou známé, některé jsou utajovány z důvodu bezpečnosti nejen lidí žijících v okolí, ale také surovinové bezpečnosti státu. Z tohoto důvodu se také skladují zásoby v jiných zemích. Každý stát musí mít povinné minimální zásoby ropy pro případ výpadku dodávky, útoku na ropovod, havárie atd. Hraniční limit je 90 dnů, Česká republika standardně mívá zásoby nad touto hranicí (obvykle kolem 95 dnů). O udržování této hranice se v ČR stará Správa státních hmotných rezerv a její obchodní partneři. Jedním z nich byla i společnost Viktoriagruppe, jež měla sklady i na českém území. Vzhledem k jejím finančním problémům SSHR odvezla naftu z českých skladů a měla povoleno ji skladovat v německém Kraillingu.

Společnost Viktoriagruppe se loni v prosinci sama poslala do insolvenčního řízení a tím zablokovala i českou naftu v hodnotě cca 1,8 miliardy korun, což jsou zásoby zhruba na 2,5 dne.  Insolvenční správce dlouho odmítal uznat nárok České republiky na uskladněné pohonné hmoty, koncem minulého týdne však povolil tyto zásoby odvézt. Vzhledem k velkému množství a rozbité vlečce se jím stanovený termín, do kdy má být nafta odvezena do června. Podle dostupných údajů však tankovací zařízení ve skladu je schopno takové množství přečerpat za šest až osm měsíců.

Jiří Reichl