Nad Applem se postupně stahují mračna, a to rekordním čtvrtletním výsledků navzdory.
Když Steve Jobs před šesti lety představil iPad, byla to ta největší událost od doby, kdy se objevil iPhone. Poslední údaje společnosti s nakousnutým jablkem ve znaku však naznačují, že ty pověstné loňské sněhy dávno roztály, myslí si přispěvatel portálu Marketwatch.com Brett Arends.
Objem prodejů iPadu se během posledního čtvrtletí minulého roku snížily o čtvrtinu. Jen vánoční prodeje se ocitly na nejnižších úrovních za posledních 5 let. Ještě nikdy od roku 2011, kdy byl iPad stále relativně nový produkt, se neocitly níže.
V posledním kvartále 2015 prodal Apple 16,1 milionů iPadů, zatímco o rok dříve to bylo 26 milionů. Není proto divu, že je bylo před pár měsíci možné koupit za velmi dobré ceny. Nikdo je totiž nechtěl. Úpadek iPadu však může být jen špičkou ledovce na cestě Applu do historie a dost možná je to známka něčeho ještě horšího.
Hlavním viníkem se zdá být narůstající trend přerostlých „phabletů“ jako iPhone 6s a 6s plus. Ty totiž iPady postupně zabíjejí. V podstatě jde o příliš velké zařízení na telefon a příliš malé na tablet. A jsou prý také předražené. Zákazník kolikrát raději zaplatí pár set dolarů za iPad mini s připojením k telefonní síti, než téměř dvakrát tolik za přerostlý iPhone.
Apple si však nikdy nelámal hlavu s tím, že jeden jeho produkt požírá jiný. Připomeňme například, jak iPhone zlikvidoval iPod, a je nutno dodat, že v případě úspěšných a inovativních společností nejde o nic výjimečného. Na druhé straně jsou v tom utopené náklady a může to odradit od prodejů u jiných produktů téže firmy.
Nicméně nový iPad Pro, obří 13palcový tablet za téměř 1 tisíc dolarů nemusí být tím největším strašákem pro Apple. Velké nebezpečí, kterému Apple již nějakou dobu čelí, je nasycení trhu. V jistém ohledu se chytré telefony mohou stát asi tak stejně zábavnými jako digitální hodinky.
Je až s podivem, kolik lidí je stále fascinováno novějším a pořád dražším chytrým telefonem, který je ovšem jen o něco málo lepší, než ten drahý, který už mají. Přesto se však zdá, že prodeje iPhonu dosáhly svého stropu a šéf Applu Tim Cook již pro tento rok předpovídá jejich pokles. Apple totiž musí každý rok přijít s něčím revolučním, aby zajistil, že se peníze pořád posypou. A to ještě neznáme žádná oficiální čísla o prodejích hodinek Apple Watch.
Apple vykázal rekordní zisk
Přestože má tento rok Applu přinést snížení tržeb z prodeje chytrých telefonů, za poslední kvartál společnost vykázala rekordní zisk. Při rekordních čtvrtletních tržbách na úrovni necelých 76 miliard dolarů vytvořil Apple zisk ve výši 18 miliard dolarů. Nebo 3,06 dolarů na akcii, chcete-li. Hrubá marže činila 40,1 %, což je meziroční zvýšení o 0,2 procentního bodu. Celé dvě třetiny tržeb pak tvořily prodeje v zahraničí.
„Náš tým dotáhl Apple k nejlepším čtvrtletním výsledkům v historii, a to díky nejvíce inovativním produktům na světě a největším prodejům iPhonu, Apple Watch a Apple TV,“ řekl Tim Cook. „Růst našich služeb během posledního čtvrtletí výrazně zrychlil a počet našich prodaných zařízení překročil důležitý milník jedné miliardy aktivních kusů,“ dodal.
„Rekordní prodeje a silné marže zajistily rekordní čistý zisk, a to navzdory složitým makroekonomickým souvislostem,“ řekl Luca Maestri, finanční ředitel Applu. „Vytvořili jsme 27,5 miliardy provozního cash flow a dali našim investorům více než 9 miliard dolarů v podobě dividend a zpětných odkupů akcií,“ dodal.
-usi-