Americká automobilka Ford Motor ukončí výrobu několika modelů svých elektromobilů. Zároveň s tím odepíše 19,5 miliardy dolarů (tedy 404,1 miliardy korun). Firma to oznámila v pondělní tiskové zprávě. Zastaví třeba výrobu elektromobilu F-150 Lightning.

Rozhodnutí Fordu je zatím nejdramatičtější ukázkou ústupu od modelů aut poháněných bateriemi, a to v reakci na politiku administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa. Podle agentury Reuters to souvisí se slábnoucí poptávkou po elektromobilech.

Automobilka Ford oznámila, že přestane vyrábět model F-150 Lightning. Dál se zaměří na výrobu elektromobilu s prodlouženým dojezdem, což je verze hybridního vozu, která k dobíjení využívá benzinový generátor.

Firma také ruší výrobu nákladního elektromobilu nové generace, který měl zatím kódové označení T3, a plánovaných elektrických užitkových dodávek. Místo toho Ford oznámil, že se bude intenzivně zaměřovat na modely s benzinovým a hybridním pohonem. Nakonec údajně přijme tisíce pracovníků, i když v blízké budoucnosti bude v bateriovém závodě v Kentucky propouštět.

Mohlo by vás zajímat

Odpisy za miliardy dolarů

Odpisy související s omezením výroby elektromobilů plánuje Ford rozložit do několika čtvrtletí. Hlavní vlna bude v tomto čtvrtletí, další odpisy plánuje v příštím roce a v roce 2027. Z celkové částky odpisů zhruba 8,5 miliardy USD souvisí se zrušením plánovaných modelů elektromobilů, zhruba šest miliard USD se zrušením společného podniku na výrobu baterií s jihokorejskou SK On a pět miliard USD s tím, co Ford nazývá „výdaje související s programem“.

Výhled pro elektromobily se letos výrazně zhoršil, protože Trump zrušil federální podporu pro elektromobily. Zmírnil i pravidla pro emise výfukových plynů, což by mohlo automobilky povzbudit k prodeji více automobilů s benzinovým motorem. Prodej elektromobilů v USA klesl v listopadu přibližně o 40 procent. Na konci září totiž skončila platnost daňové úlevy 7500 dolarů, která byla zavedena před více než 15 lety s cílem podpořit poptávku.

Trumpova administrativa také zahrnula do daňového a výdajového zákona schváleného v červenci zmrazení pokut pro automobilky kvůli porušení předpisů o spotřebě paliva.

Prodeje v Česku

V Česku se poptávka po elektromobilech za 11 měsíců tohoto roku zvýšila o 26,4 procenta na 12 587 prodaných aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Nejprodávanější značkou elektromobilů je po nástupu modelu Elroq domácí Škoda se 4857 vozy, druhá je Tesla s prodejem 1725 aut a třetí Volkswagen s odbytem 765 elektromobilů. Následují Hyundai a pak až právě zmiňovaný Ford.

Ford Puma Gen-E. Ilustrační snímek. Foto: Ford.cz

To prodej nových osobních aut s hybridním pohonem v ČR za 11 měsíců meziročně vzrostl o 30,4 procenta na 61 227 aut. Hybridy tak tvořily 27 procent trhu. 

Nejprodávanější hybridní značkou u nás zůstává Toyota s 12 330 vozy, na druhém místě je Škoda Auto, která prodala 8133 vozů s kombinovaným pohonem a třetí je Mercedes-Benz se 4535 vozidly. Následuje BMW, uvádí také Svaz dovozců automobilů.

Místo elektromobilů hybridy

„Než bychom utráceli další miliardy za velké elektromobily, které teď nemají šanci vytvářet zisk, přidělujeme tyto peníze do oblastí s vyšší návratností,“ řekl šéf divize benzinových a elektrických vozů amerického Fordu Andrew Frick.

Model F-150 Lightning sjížděl z montážních linek v roce 2022 s velkou slávou a komik Jimmy Fallon o něm dokonce napsal píseň. Ford původně zvýšil výrobu, aby uspokojil příliv 200 000 objednávek, prodej si však neudržel tempo. V listopadu firma prodala 25 583 modelů Lightning, o deset procent méně než loni.

Ford svým oznámením prakticky zrušil všechny své elektromobily nové generace. Závod v Tennessee, který měl podle původních plánů vyrábět 500 000 elektrických pick-upů ročně, bude nyní vyrábět pick-upy se spalovacím motorem. Strategie Fordu se tak soustředí na řadu dostupnějších modelů, které vyvíjí v Kalifornii. První by se měl začít vyrábět v roce 2027.

Automobilka se také rozhodla, že využije své továrny v Kentucky a Michiganu k výrobě baterií pro skladování energie. To velmi žádají datová centra, a to v souvislosti s růstem zájmu o umělou inteligenci (AI). Společnost uvedla, že do tohoto svého nového obchodního segmentu v příštích dvou letech investuje dvě miliardy USD.