V České republice chybí na tuzemském trhu 15 až 20 tisíc profesionálů za volantem. Obor logistiky se také potýká s přílišnou legislativní regulací, jak evropskou, tak na národních úrovních. Přesto zaznamenala skupina C.S. Cargo růst a chystá se na další expanzi. V rozhovoru odpovídá generální ředitel skupiny Aleš Willert.
C.S. Cargo v loňském roce navýšila provozní zisk meziročně o devět procent na 766 milionů korun, jde o dosavadní rekord. Tržby vzrostly o 11 procent na 8,6 miliardy korun. Co se na stoupajících číslech nejvíce podílelo?
Rekordního provozního zisku a tržeb jsme dosáhli díky růstu ve všech činnostech a entitách, pomohla i pokračující digitalizace, úprava procesů, expanze vlastního transportu, růst logistiky a zlepšená akviziční činnost. Významnou roli hrála také diverzifikace zákaznického portfolia, prohloubila se spolupráce mezi jednotlivými společnostmi skupiny.
Provoz silniční dopravy u C.S.Cargo meziročně vzrostl o 18 procent a logistika skupiny vykázala desetiprocentní nárůst. Námořní a letecká přeprava ale vzrostla o 39 procent. Co stojí za skokem?
Mohlo by vás zajímat
Růst v těchto oblastech je výsledkem navrácení se k zákaznickým objemům po období covidu. Díky narušení globálních dodavatelských řetězců jsme pro naše zákazníky rozšířili služby i o železniční a kombinované přepravy jako alternativu k námořní a letecké přepravě. Klíčové je i rozšíření zákaznického portfolia a nové akvizice.
Vidíte do budoucnosti prostor pro další nárůst?
Ano. Prostor pro růst vidíme v oblasti e-commerce, FMCG, distribuce chlazených a sypkých materiálů, i ve službách přidané hodnoty. Věříme, že právě diverzifikace činností a geografické rozšíření do Polska a Slovenska přináší příležitosti k dalšímu růstu.
Klíčovým segmentem je pro nás přeprava zboží pro automotive, retail, FMCG a stavebnictví. Požadavky se za poslední roky výrazně proměnily. Je kladen větší důraz na flexibilitu, rychlost, individualizaci a udržitelnost. Zákazníci požadují transparentní chování a služby, včetně nutného procesu digitalizace.
Máte vlastní letadla nebo si prostor pronajímáte?
C.S.Cargo vlastní letadla nemá ani nebude mít. V rámci letecké přepravy zajišťujeme služby prostřednictvím pronajaté kapacity a partnerských sítí.
Jediná možná varianta
Jak složité je provozovat námořní dopravu, když je v Česku vodní doprava po Labi omezená?
Provoz námořní dopravy řešíme pro naše zákazníky door to door, to znamená včetně poslední míle. Díky stavu splavnosti našich řek je nutná kombinace se silniční dopravou, případně se železnicí. Z pohledu ekonomiky, rychlosti a flexibility je to aktuálně jediná vhodná alternativa.
Začala se opět zvažovat výstavba plavebního stupně v Děčíně, vítáte to?
Za C.S. Cargo výstavbu plavebního stupně v Děčíně vítáme. Vodní doprava je ekologická, energeticky úsporná a efektivní zejména pro přepravy těžkých a nadrozměrných nákladů. Plavební stupeň by výrazně zvýšil spolehlivost dodavatelských řetězců a odlehčil silniční i železniční infrastruktuře.

Vnímáme to jako strategickou příležitost nejen pro export zařízení z oblasti severních Čech, ale i pro rozšíření možností kombinované přepravy.
V případě výpadků jiných módů dopravy by šlo o důležitou alternativu. Je důležité, aby projekt řešil i environmentální dopady. Pokud se podaří najít vyvážené řešení, budeme připraveni tuto infrastrukturu využít a nabídnout zákazníkům širší logistické možnosti.
Česká republika také chystá terminál v Hamburku, co by takový dopravní uzel znamenal pro vaši firmu?
Plánovaný český logistický terminál v Hamburku vnímáme v C.S. Cargo jako možný významný strategický projekt pro celou českou logistiku. Hamburský přístav byl pro český export a import vždy klíčovou branou do světa, a vlastní moderní terminál v něm proto považujeme za logický a potřebný krok.
Nový uzel nám umožní dále zefektivnit přepravní toky a využít nové obchodní příležitosti, které nabídnou zákazníkům novou alternativu. Přímé napojení na námořní dopravu v jednom z největších evropských přístavů nám pomůže lépe propojit silniční a námořní přepravu. To zároveň posílí naši pozici na západoevropských trzích. Jsme rádi, že se tento projekt posouvá kupředu, a věříme, že po dokončení přinese dlouhodobý přínos nejen naší společnosti, ale celé české dopravě a ekonomice.
Každý rok jedno centrum
Vaše společnost otevřela nové logistické centrum v Jeřmanicích a rozšířila areál v Liberci, chystáte nějakou další podobnou expanzi? Kde?
Otevření každého nového logistického centra pečlivě zvažujeme a kalkulujeme. Součástí našeho strategického plánu je rozvoj logistiky, proto se snažíme otevírat každý rok nové logistické centrum. Jedná se vždy o dlouhodobější koncept, diskutovaný se zákazníky. V posledních letech jsme rozšířili skladovací plochy i v Polsku a na Slovensku. Sledujeme další příležitosti v jednotlivých regionech, uvidíme, co z rozpracovaných poptávek letos zrealizujeme.
Firma v loňském roce rozšířila portfolium o slovenskou firmu NAD-RESS Senica, ve které získala většinový podíl. Dotažená je i fúze s firmou Pumr & Ryba, jak to rozšířilo možnosti skupiny?
Akvizice NAD-RESS rozšířila naši nabídku o distribuci chlazeného zboží na Slovensku, kde jsme silným hráčem. Pumr & Ryba přinesla specializaci na přepravu sypkých materiálů, čímž jsme významně rozšířili technické možnosti a spektrum služeb.
Chystáte letos nebo v příštím roce další akvizice?
V poslední době se rozšířila nabídka akvizičních možností. Pravidelně se zúčastňujeme vypsaných tendrů. Naším cílem není jen objemově růst, ale i vhodně doplňovat nabídku našich služeb pro zákazníky. Příležitosti sledujeme, vyhodnocujeme. Musí však splňovat výše uvedené podmínky nebo přinést nové kompetence.
Technologická neutralita je nutná
Ve vedení Sdružení dopravců Česmad Bohemia zastupujete nákladní dopravu. Jaké konkrétní legislativní nebo regulační změny by v současnosti dopravci nejvíce uvítali?
Témat je hodně, mezi nejdůležitější považuji zjednodušení přijímání pracovníků ze třetích zemí, rychlé a kvalitní vybudování infrastruktury včetně odpovídajícího počtu odpočívek pro nákladní automobily. Z pohledu budoucnosti, provozu alternativních bezemisních vozidel je nutná technologická neutralita, nevsazení na jednu kartu v podobě elektromobility.
Odpovídající infrastruktura dobíjecích stanic je nutnou podmínkou. Náš obor trpí přílišnou legislativní regulací, jak evropskou, tak na národních úrovních, navíc mnohdy v každé zemi s odlišnostmi.
Od založení společnosti uplynulo letos 30 let, jak se za tu dobu proměnilo odvětví logistiky?
Logistika prošla obrovskou proměnou, od papírové dokumentace po digitalizovanou formu, IT technologie jsou nedílnou součástí našeho businessu. Dříve šlo o převoz zboží, dnes o komplexní řízení dodavatelského řetězce. Stále více činností a povinností dnes zákazníci přenáší na logistické společnosti. Roste náročnost našeho oboru, rostou nároky i na naše zaměstnance, zejména řidiče. Klíčovými tématy jsou dnes udržitelnost, rychlost, datová integrace a flexibilita.
Řešíte nedostatek řidičů nebo nemá firma s náborem problém?
Ano, nedostatek a kvalita řidičů zůstává jedním z klíčových bolehlavů všech dopravců včetně nás. V Česku chybí 15 až 20 tisíc řidičů. Profese je dlouhodobě negativně celospolečensky vnímána, zájem nových pracovníků klesá. Řešením je mimo jiné nábor řidičů například z Ukrajiny, Filipín či Pákistánu a dalších zemí. Skupina C.S.Cargo zaměstnává téměř 2000 lidí a cíleně se snažíme vytvořit zajímavé pracovní podmínky i pro zahraniční pracovníky.