S tříměsíčním zpožděním začne fungovat mezi Prahou a Úvaly 1. dubna nová železniční linka S61. Cestující na ní budou obsluhovat, stejně jako na lince S49, nové elektrické nízkopodlažní jednotky Pesa provozované dopravcem RegioJet. Trasa nové linky povede přes stanice Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Libeň – Praha-Běchovice – Úvaly. Ke zpoždění spuštění nové linky dochází podle mluvčího organizace Ropid Filipa Drápala proto, že výrobce vozidel Pesa nedodal nové vozy včas.
Na lince S49 a S61 bude podle mluvčí společnosti RegioJet Alexandry Janoušek Kostřicové jezdit celkem šest nových jednotek PESA Elf.eu, které jsou v současnosti schválené pro zkušební provoz. „Sedmá jednotka bude do provozu zařazena poté, co bude dokončen proces schválení typu,“ dodala mluvčí.
Na lince S61 budou v pracovní dny jezdit tři jednotky, o víkendech dvě. V současné době podle tiskové mluvčí jednotky najíždějí kilometry bez cestujících, probíhá školení strojvedoucích a vlakových posádek a dolaďování technologií, například IT systémů a vybavení.
Linka S61 měla původně fungovat v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice, a to včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Nové zastávky, za jejichž projektovou přípravou stojí městská část Praha 14, ale zatím cestujícím k dispozici nebudou.
Mohlo by vás zajímat
„Na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD (Sdružení nákladních dopravců pozn.red.) byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát,“ sdělil Ekonomickému deníku Filip Drápal. Protože bez nových zastávek linka S61 ale podle Drápala postrádala větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly.
„Do doby, než budou nové zastávky v Praze 14 vybudovány, tedy pojede linka S61 v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly,“ shrnul Drápal. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.
Nové třívozové elektrické jednotky od polského výrobce Pesa budou od 1. 4. 2025 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy.
Sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz už dříve kvůli přetížení železniční sítě v hlavním městě a Středočeském kraji žádávalo objednatele osobní dopravy o odložení zavedení linky S61, dokud se nevyřeší potřebná infrastruktura.
Text jsme aktualizovali