Provoz pražských městských parkovišť se loni přehoupl po letech ztrát do zisku, po odečtení nákladů to bylo 68 milionů korun. Uvedl to generální ředitel Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) Filip Hájek. Do černých čísel se dostala i parkoviště P+R. „Začalo to velmi dobře fungovat,“ řekl Hájek. TSK se stará v metropoli o 55 parkovacích objektů a parkovišť, celkem jde o 10 224 parkovacích míst.

V režimu P+R provozuje TSK čtyři objekty a 16 parkovacích ploch a v režimu komerčního parkování pět objektů a 30 ploch. Hájek uvedl, že TSK historicky P+R parkoviště provozovalo, ale všechna komerční parkoviště byla pronajatá firmám nebo fyzickým osobám. „Postupně jsme většinu ploch převzali,“ doplnil.

Dodal, že se sjednotili ceníky parkovného, zavedli noční tarif P+R a funguje i nový grafický vizuál. „Zjednodušujeme platby za parkovné,“ popsal Hájek. V současnosti je TSK největší provozovatel parkovišť v hlavním městě.

TSK má na starosti v metropoli zároveň zóny placeného stání, které se rozšířily podle Hájka o Prahu 10. Aktuálně čítají 170 tisíc parkovacích míst a fungují ve 13 z 57 městských částí. Lidé mohou za krátkodobé i dlouhodobější parkování platit přes portál Parking.praha.eu nebo například přes Lítačku. „Od společnosti Eltodo jsme také převzali agendu činnosti parkovacích automatů, jde o přibližně 12 lidí, a nově finišujeme nový on-line parkovací automat,“ přiblížil plány Hájek.

Mohlo by vás zajímat

Spolu s parkovacími místy provozuje TSK i 16 monitorovacích vozidel. Podle Hájka denně zvládnou zkontrolovat v ulicích města 300 tisíc automobilů. Procentuálně se díky kontrolám podle Hájka zvedl nárůst podezření na přestupek o přibližně 30 procent. Automobily zároveň monitorují i stav komunikací.

Pravomoc výběru pokut za špatné parkování přešla loni 1. června na městské části a podle Hájka k tomu přistupuje každá trochu jinak. Například Praha 3 celý proces „zautomatizovala“.  Vyšší počet vystavených pokut by se měl podle Hájka zároveň promítnout do většího respektu pravidel u parkování.