Správa železnic zahájila modernizaci železničního uzlu v České Třebové. Celkovou přestavbou projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. „Zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Poslední výraznější obnovou prošla stanice v 50. letech minulého století.

Modernizace českotřebovského uzlu je podle Fialy významná také v kontextu celé Evropy, jde o důležitou křižovatku i pro mezinárodní vlaky. „V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala. Zhotoviteli prací jsou společnosti Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19,5 miliardy korun.

Obnovou při rekonstrukci projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí. Kompletní rekonstrukce se dočkají všechna nástupiště, přístup na ně bude bez bariér. Město s nádražím lépe propojí nová lávka nad kolejištěm. Hotovo by mělo být na konci roku 2031.

Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka. Zdroj: Správa železnic

Mnohem menší než dosud budou podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dopady z provozu vlaků díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku. „Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí z 60 na 80 kilometrů za hodinu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy až na nástupiště. „Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Mohlo by vás zajímat

Během letošního roku se budou provádět především přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která by měla být dokončená v polovině příštího roku. Největší omezení pro cestující přinese modernizace kolejiště osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se má spustit v roce 2028.

Realizace projektu Modernizace železničního uzlu Česká Třebová schválila Evropská unie ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu pro účely dotace je 8,35 miliardy korun, míra podpory EU představuje 85 procent ze způsobilých nákladů. Výše dotace tak činí maximálně 290 milionů eur, v přepočtu zhruba sedm miliard korun, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.