INZERCE

Dálnice D35, odpočívka Skrbeň. Foto: ŘSD

Zpoždění staveb, neúplné podklady nebo růst nákladů kvůli prodlužování přípravy. Tak zní závěry kontroly dálnice D35

Dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí je jednou z nejvýznamnějších částí dálniční sítě Česku, její výstavba se ale zpožďuje a prodražuje, zní závěry Národního kontrolního úřadu (NKÚ). Vyplývá to z výsledků kontroly u ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaměřené na nakládání s prostředky státu a Evropské unie. Ta podrobně zkoumala postup přípravy 14 úseků dálnice, zejména v období od roku 2017 do května 2023 a zjistila skutečnosti, které významně snižují účelnost i hospodárnost vynakládání peněžních prostředků. Ministerstvo dopravy ani ŘSD však se závěry situace na stavbě D 35 nesouhlasí.

Celkové hodnocení NKÚ v oblasti přípravy a výstavby dálnice D35 nevyznívá nijak dobře. I když se s pracemi na dálnici D35 začalo už v 70. letech minulého století, zprovozněna v celé délce má být podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) až v roce 2030. Celková doba výstavby 210 km dlouhé dálnice tedy přesáhne 50 let. A jak nyním zjistil úřad na základě svého zkoumání, s prostředky se nevykládá tak, jak by se mělo a oddalování výstavby zvedá náklady. Například šestileté zpoždění úseku dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem u Svitav prodraží výstavbu o 7,6 miliardy korun. 

Z hodnocení vyplývá, jak poukazuje zpráva, zejména následující skutečností. Například podle usnesení vlády z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena nejpozději do roku 2010. Výstavba tehdy ještě rychlostní silnice R35 byla označena za vládní prioritu. Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice. Tyto úseky, dohromady dlouhé 108 km, byly v době ukončení kontroly NKÚ v květnu 2023 teprve v přípravě. Zprovozněno bylo zatím 90 km, tedy 43 % celkové plánované délky dálnice D35. Náklady na přípravu a výstavbu 14 kontrolovaných úseků dálnice mají dosáhnout 96,6 miliardy korun, podle zjištění kontrolorů bylo zatím vynaloženo 13,4 miliard korun.

U 14 kontrolovaných úseků dálnice trvala příprava staveb, tedy od vydání souhlasného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí do získání stavebního povolení, v průměru 12 let. A například u stavby Křelov–Slavonín dlouhé 3,3 km trvala příprava 27 let. Hlavními příčinami zpoždění byly podle zjištění NKÚ problémy ŘSD spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků, kdy šlo zejména o výkupy pozemků a zajištění podkladů pro vyvlastnění. Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady. Řízení prodlužovalo i podávání námitek a odvolání účastníků řízení.

Prodlužování přípravy staveb a oddalování výstavby zvedá náklady. Například dálniční úsek mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem měl být podle původních dopravních strategií dokončen do roku 2021 s náklady 31,1 miliard, pak do roku 2023 s náklady 31,2 miliard korun. Podle aktuálních předpokladů ŘSD bude dálnice v tomto úseku dokončena nejdříve v roce 2027, tedy o šest let později, s náklady ve výši přibližně 38,7 miliard korun. Bude tedy o 7,6 miliard korun dražší.

Výstavba dálnice D35. Foto: NKÚ

Dva dálniční úseky v celkové délce zhruba 35 km mezi Opatovcem a Mohelnicí se mají na základě rozhodnutí vlády z roku 2022 stavět formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP projektu. Ze studie proveditelnosti vyplynulo, že výstavba těchto úseků dálnice formou PPP je o 4,1 % výhodnější. Ovšem projekt se oproti předpokladům MD opožďuje. Podle NKÚ je realizace PPP projektu ohrožena riziky jak na straně ŘSD, zejména kvůli nedokončení majetkoprávní přípravy a nezajištění pravomocných stavebních povolení před uzavřením koncesionářské smlouvy, tak na straně MD, kde se komplikuje průběh zadávacího řízení na koncesionáře a vznikají prodlevy mezi jednotlivými fázemi přípravy PPP projektu.

Ze zprávy NKÚ dále vyplývá třeba i to, že kontrolovaná zadávací řízení na záchranný archeologický výzkum u staveb dálnice D35 provázel nízký počet podaných i hodnocených nabídek. Naopak v zadávacích řízeních na realizaci zemních prací pro záchranný archeologický výzkum, které ŘSD vyčlenilo do samostatných veřejných zakázek, byl počet nabídek násobně vyšší. V kontrolovaném období uzavřelo ŘSD smlouvy na provedení záchranného archeologického výzkumu a souvisejících zemních prací v celkové hodnotě téměř 1,5 miliardy korun.

Ve dvou zadávacích řízeních na poskytovatele služeb stavebního dozoru zjistil NKÚ, že vybraní dodavatelé, kteří ŘSD nabídli v zadávacím řízení nejnižší cenu za poskytování služeb, následně uzavřeli smlouvu se subdodavatelem s cenou, která byla o 21 %, respektive 19 %, výhodnější. A u dvou staveb byl zjištěn nárůst nákladů při výstavbě z důvodu chyb projektové dokumentace – zvýšení nákladů bude činit minimálně 220 milionů korun bez DPH; stavby nebyly v době kontroly dokončeny. ŘSD projektovou dokumentaci nereklamovalo s odůvodněním, že její zhotovitel průběžně chyby a nepřesnosti opravoval, uvádí zpráva.

D35 Opatovice – Časy. Foto: ŘSD

Kvůli zpožďování výstavby tak na stávající silnici stále přetrvávají negativa, jako jsou průtahy městy a obcemi, vysoká intenzita dopravy, nehodovost, zatížení životního prostředí či prodlužování cestovního času. Naopak po dokončení by měla D35 významně uspořit čas strávený na cestách a zlepšit životní prostředí, protože nová trasa povede mimo centra měst a obcí. Především by však měla coby druhé kapacitní propojení Čech a Moravy převzít část dopravní intenzity z dálnice D1.

Se závěry nesouhlasíme, říká ministerstvo dopravy

„Učiněný závěr je v přímém rozporu s aktuální situací a vývojem v nadcházejících letech,“ zdůraznilo ministerstvo dopravy v reakci na zveřejněné závěry NKÚ. „D35 bude nejrozestavěnější dálnicí u nás, intenzívně se na ní pracuje a probíhají i přípravy posledních úseků před Mohelnicí. Hotovo bude za několik let. Minulost, místy až hodně vzdálenou, nezměníme, ale poučili jsme se z ní, dodalo ve svém vyjádření.

Podle ministerstva kontrolní úřad nepřináší ve svých závěrech nic, co by o dálnici D35 nebylo všeobecně známé. Zdůraznilo, že výstavba neprobíhala podle původního harmonogramu a koncepčních plánů minulých vlád. Souhlasit lze však podle něj se závěrem, že v důsledku změn v přípravě a oddalování výstavby rostou náklady staveb. „Ale je třeba upozornit, že s časem nerostou jen ceny, ale díky inflaci se též snižuje hodnota peněz,“ dodalo.

Zcela zásadně však MD nesouhlasí s tvrzením a celkovým vyzněním závěru NKÚ, že se dokončení výstavby dálnice D35 neustále oddaluje. V současnosti je tomu totiž přesně naopak, říká s tím, že konkrétně v letech 2018 až 2022 bylo zprovozněno 27,3 km dálnice D35. Aktuálně probíhá výstavba dvou úseků v celkové délce 21,8 km. Konkrétně se jedná o 11,8 kilometrů dlouhý úsek Janov–Opatovec a 10,5 km dlouhý úsek Hořice – Sadová. Ve čtvrtek 16. listopadu bude zahájena stavba šestikilometrového úseku Vysoké Mýto – Džbánov.

D35, stavba Vysoké Mýto – Džbánov. Foto. ŘSD

V roce 2024 pak začne na dálnici D35 historicky nejvíce staveb. Konkrétně se rozestaví dalších šest úseků dálnice v délce 35,7 kilometrů. Dohromady tak bude najednou ve výstavbě 64 kilometrů dálnice D35. V příštím roce se tak dálnice D35 stane nejvíce rozestavěnou dálnicí v České republice. V roce 2025 je v plánu zahájit stavbu zbývajících 52,7 kilometrů. Dálnice D35 má být hotová v roce 2029.

Ministerstvo dopravy i vláda České republiky si jsou vědomy klíčového významu dálnice D35 pro dopravní infrastrukturu ČR, uvedlo ve svém prohlášení MD, protože přes nutné škrty ve výdajích státního rozpočtu peníze na výstavbu dálnice nechybí. A dodává, že minulostí by rovněž měly být dlouhé doby přípravy staveb, spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků, které podle NKÚ stály v případě D35 za problémy. Změnit to má právě Zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastrukutry, který schválila sněmovna a podle MD přináší naprosto zásadní urychlení a zjednodušení všech správních řízení spojených s přípravou a výstavbou dopravní infrastruktury.

Příprava dálnice D35 se v posledních letech výrazně zrychlila, zdůrazňuje ŘSD

Vůči závěrům kontrolní zprávy NKÚ se ohradil také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Jak uvedl pro server Zdopravy, kroky, které NKÚ ŘSD vyčítá, jsou naopak podle něho ty, které vedou ke zrychlení přípravy staveb. „Ano, na D35 se čeká dlouho, ale to není problém současného Ředitelství silnic a dálnic, které neschvaluje územní plány,“ řekl. Podle něhož jsou výlety NKÚ do dávné dálniční historie absurdní. V posledních letech prý příprava D35 běží naplno a v roce 2029 má být hotovo.

A když se ve zprávě NKÚ zmiňuje například zdražení o 7,6 miliardy a šestiletém zpoždění mezi Opatovicemi a Opatovcem, pak zdůraznil, že dokud nejsou vykoupeny všechny pozemky a získané stavební povolení, tak stavět nelze. Je tak opravdu možné, uvedl, že se začátek stavby kvůli objektivním skutečnostem oddálí a s tím kvůli inflaci stavba i podraží. Otázkou však podle něho je, zde jde v takovém případě opravdu v pravém slova smyslu o zdražení. „Je jasné, že kdybychom postavili všechny dálnice před 30 lety, tak by byly levnější, ale jen nominálně. Důležitou roli totiž hrají veřejné soutěže,“ uvedl.

Připomněl, že třeba před 15 lety docházelo v soutěžích na dálnice k výraznému nárůstu cen, zatímco dnes je tomu přesně naopak, ceny v tendrech výrazně klesají. Nelze tak jednoduše srovnávat pouze nominální hodnoty – v té reálné hodnotě financí se započítáním inflace stavba prodražená není, doplnil.

ŘSD výsledky kontroly NKÚ nerozporoval každopádně právě proto, že závěr NKÚ zní jednoznačně. Podle Mátla z něj plyne, že nebyla porušena žádná pravidla pro nakládání s veřejnými prostředky a za ŘSD tak nebylo ani co rozporovat. Šlo podle něj pouze o suchá konstatování o průběhu přípravy jednotlivých staveb.

Přehled kontrolovaných staveb:

Poř. č.Číslo stavbyNázev stavbyDélka
v km
Předpokládané celkové náklady v mil. Kč v CÚ 2022Předpokládaný termín realizace od – do
1.327 124 5004Úlibice – obchvat1,6411 481,7062026–2029
2.551 154 0003Úlibice – Hořice16,3466 925,2542025–2028
3.551 154 0002Hořice – Sadová10,4504 470,2682023–2026
4.551 154 0004Sadová – Plotiště7,5373 319,5812024–2027
5.553 154 0002Opatovice – Časy12,6104 995,0612019–2021
6.553 154 0001Časy – Ostrov14,7005 192,2832018–2022
7.553 155 0003Ostrov – Vysoké Mýto, 1. etapa – tunel Homole0,8003 333,2272023–2026
553 154 0004Ostrov – Vysoké Mýto6,2003 712,4642024–2027
8.553 154 0005Vysoké Mýto – Džbánov5,9504 007,6152023–2027
9.553 154 0006Džbánov – Litomyšl10,7907 146,1462024–2027
10.553 154 0007Litomyšl – Janov10,3505 836,1112025–2027
11.553 154 0008Janov – Opatovec11,7504 516,3802022–2026
12.553 154 0009Opatovec – Staré Město16,60021 175,0802025–2030
13.500 155 0024Staré Město – Mohelnice18,36018 790,7692025–2030
14.327 231 1003Křelov – Slavonín, 2. etapa3,2501 657,1542024–2027
Celkem147,334 km96 559,099 mil. Kč 
Zdroj: ŘSD

Monika Ginterová