V době koronavirové krize směřovala jediná minimální pomoc ze strany státu směrem k zájezdovým dopravcům. Na ty se ale oproti jiným nevztahují další zvýhodnění. Linková autobusová doprava byla opomenuta. Stejně tak železniční dopravci se k finanční pomoci zatím nedostali. Společnosti provozující linkové a zájezdové autobusy i osobní vlaky nyní jednají s ministerstvem o kompenzacích. Usilují o to, aby se k pomoci dostali všichni, kteří ji potřebují. Zájezdoví autobusoví dopravci si chtějí peníze prosadit prostřednictvím nově vzniklé asociace.

Nejistota z budoucnosti. Tak popisují železniční i autobusoví dopravci aktuální stav. Se státem proto nyní usilovně jednají o tom, jak rychle získat finanční podporu. Mnozí z nich jsou totiž na hranici existence.

Linky zatím bez pomoci

„Přestože pravidelná autobusová doprava i v dobách největších omezení zajišťovala, podobně jako vlaky, základní dopravní obslužnost, nedosáhla na žádné podpůrné programy vlády. Ministerstvo dopravy zatím v tomto neposkytlo dopravcům žádnou podporu,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Oproti jarnímu lock-downu RegioJet aktuálně provozuje více autobusových spojů. Přestože linky využívají jen ti, kteří opravdu musí, nárůst cestujících za prací je znát. I tak je aktuálně na silnicích jen okolo šedesáti procent linek. Další spoje RegioJet omezovat neplánuje.

Jako největší problém vnímá nejistotu ohledně dalšího postupu. „Nevidíme plán, jak se dostat zpět do akceptovatelných pandemických čísel tak, aby se například dalo říci, že od prvního dubna budeme moci provoz naplno obnovit,“ vysvětluje Aleš Ondrůj.

Mohlo by vás zajímat

Podporu chtějí znovu i zájezdoví dopravci

Zájezdoví dopravci mezitím spojili síly a oznámili vznik iniciativy Za autobusy. Jejím prostřednictvím chtějí urychleně prosadit pomoc pro dopravce zasažené koronavirovou krizí. Součástí iniciativy se má stát většina podporovatelů. Aktuálně je jich více než šest set.

Autobusy. Repro: fb Za autobusy

Přestože byli loni jediní, kteří na státní pomoc ve formě programu COVID-BUS dosáhli, aktuálně jsou téměř bez práce, a usilují proto o další kompenzace. Zdůrazňují také to, že oproti jiným dopravcům nemají nárok na daňová zvýhodnění či úlevy. Stejně tak na cílené „covidové“ programy pro podnikatele dosáhlo jen málo z nich.

Jedním z podporovatelů je sdružení ČESMAD. „Společně s iniciativou Za autobusy jsme koncem ledna jednali s panem ministrem Havlíčkem o dalších podporách pro autobusové dopravce. Ministr nás seznámil s novým přístupem k podporám, kdy má existovat jeden program na kompenzace části nákladů podnikatelů všech oborů,“ popisuje jednání mluvčí ČESMAD Martin Felix.

Dodává, že by se měla zjednodušit administrativa tak, aby měli k dotacím přístup i podnikatelé z dosud nepodpořených oborů. Otázkou však zůstává, jak bude program vypadat a zda něj skutečně všichni dosáhnou.

Ministerstvo konkrétní podobu nezná

Podle rezortu dopravy schůzka skutečně proběhla, nicméně samotný program na kompenzace části nákladů už spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu.

Na dotaz Ekonomického deníku, jak konkrétně má program vypadat, kdy bude pro podnikatele k dispozici a kdo všechno na něj dosáhne, odpovědělo ministerstvo jen velmi obecně: „Ministerstvo průmyslu a obchodu nyní diskutuje s ministerstvem financí a podnikatelskými svazy přípravu nového programu, jehož cílem je podpořit podnikatele, kteří se z nějakého důvodu nevešli do speciálních programů a čerpali základní pomoc ve formě kompenzačního bonusu, Antiviru či programu COVID – Nájemné. Naším záměrem je pomoci podnikatelům s nepokrytými náklady,“ řekl Marek Vošahlík z tiskového oddělení ministerstva. Žádné konkrétnější informace o podobě programu však neuvedl.

Podle asociace Za autobusy se dopravci potýkají s celoročním propadem tržeb mezi pětaosmdesáti až sto procenty. Většinu loňského roku byli skoro bez zakázek. „Firmy jsou bez finančních prostředků a jejich dlouhodobě odstavené autobusy se potýkají s technickými problémy,“ popsal situaci zakladatel iniciativy Jiří Vlasák. Z jeho slov vyplývá, že z firem také odešla většina řidičů.

Iniciativa chce fungovat i po korona-krizi

Zakladatel iniciativy vysvětluje, že pro velkou část české infrastruktury je nepravidelná přeprava osob nezbytná a rozsahem své činnosti také podporuje ekonomiku státu. Aktuálně žádaná podpora by proto měla pomoci do doby, než dojde k opětovnému oživení trhu.

Skončit by ale neměla ani po krizi. „Chceme narovnat pozice zájezdové dopravy vůči ostatním linkovým dopravcům. Ti jsou zvýhodněni zejména pravidelnými dotacemi ze strany státu či krajů,“ uvádí Jiří Vlasák.

Vlaky ve stanici. Repro: fb RegioJet

Železniční dopravci žádají nediskriminační pomoc

Zástupci železničních dopravců České dráhy, RegioJet a Leo Express se už v loňském roce společně obrátili na předsedu vlády a ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy s žádostí o dočasné prominutí poplatku za dopravní cestu.

Nyní znovu spojili síly a s ministerstvem dopravy řeší kompenzace. „Železniční doprava i v dobách největšího omezení zajišťuje základní dopravní obslužnost. Přesto stát dopravcům zatím nijak nepřispěl na provoz. Je to například rozdíl v porovnání s Rakouskem, kde stát směřoval na železnici již několik druhů pomoci,“ říká Aleš Ondrůj, který dodává: „Věříme, že se státem dojdeme ke shodě. O věc se zajímá i Evropská komise, která předpokládá nediskriminační pomoc železniční dopravě zajišťující dopravní obslužnost v jednotlivých zemích.“

Lucie Přinesdomová