Globální nedostatek čipů, který letos narušil výrobu většiny automobilek, zřejmě bude pokračovat také v příštím roce. Předpověděl to podle agentury AP šéf nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares.

Problémy s dodávkami čipů vedly k nedostatku nových automobilů, což tlačí vzhůru ceny nových i ojetých vozů. Ve Spojených státech v červnu průměrná cena nového vozidla podle výzkumné společnosti Kelley Blue Book překročila 42 000 dolarů (914 000 korun), a dostala se tak na nový rekord, píše AP.

Tavares uvedl, že Stellantis pracuje na tom, aby si zajistil čipy od několika dodavatelů, a dokonce upravuje design vozů tak, aby při jejich výrobě mohl používat čipy, které jsou dostupnější. Upozornil rovněž, že problémy v dodavatelském řetězci tlačí jeho podnik k tomu, aby si klíčové součástky vyráběl sám a nemusel se spoléhat na dodavatele.

Stellantis je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Firma vznikla v lednu spojením americko-italského výrobce Fiat Chrysler a francouzské společnosti PSA.

Problém s čipy se na sklonku června dotkl i mladoboleslavské škodovky, která avizovala omezení výroby ve všech svých závodech.

Mohlo by vás zajímat

Šéf výroby a logistiky Škody Auto Michael Oeljeklaus v pro server iHned.cz na konci června uvedl, že kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka dokončit až 5000 aut týdně. Nekompletních vozů měla firma na odstavných plochách zhruba 33 000. Nejvíc automobilce chyběla řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech. Dodávky čipů by se mohly podle Oeljeklausova odhadu zlepšit až koncem roku.

Čipy využívají automobilky v palubní elektronice a problém mají všechny světové automobilky. Poptávka po čipech převyšuje nabídku, výrobu čipů zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Na nedostatku čipů se projevuje také pandemie koronaviru.

V březnu musela zastavit kvůli nedostatku čipů výrobu kolínská Toyota, výrobní linky se zastavily na 14 dní. „Neustále sledujeme danou situaci, která se často mění nejen v automotive,“ řekl mluvčí kolínské Toyoty Tomáš Paroubek.

Výroba se na jeden den zastavila v červnu také v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Důvodem byl výpadek dílů od subdodavatele Yura z Tuniska.