Západní obchvat Plzně, největší silniční stavba Plzeňského kraje za 2,2 miliardy korun s DPH, je za polovinou. Hotové jsou stavby za 1,3 miliardy korun. Dokončuje se jeho nejdražší a nejsložitější část, mostní estakáda mezi městskými částmi Křimice a Radčice dlouhá téměř 1,3 kilometru, která bude stát kolem půl miliardy.
ČTK to řekl Martin Vít, náměstek krajské správy a údržby silnic (SÚS), jež je hlavním investorem výstavby silnice o délce 3,6 kilometru. Hotová by měla být do konce března 2023. Plzeňský západní okruh je podle Víta největší stavbou v Česku, kterou podpořil evropský dotační program IROP.
„Zatím se neprodražila, jede podle harmonogramu. Je tam velmi dobrý tým dodavatelů, stavebního dozoru i našich lidí, kteří jsou schopni se domluvit a najít vždy variantu, aby to běželo,“ řekl Vít. Dodavatelé podle něj kvůli enormnímu růstu cen stavebních materiálů chtějí více peněz. „Nemůžeme ale postupovat jinak než podle podepsané smlouvy, která žádné navýšení nezohledňuje,“ uvedl. Případnou úpravu cen, kterou by stavbaři zdůvodnili a doložili, by museli schválit zastupitelé kraje i města.
„Je to určitě nejsložitější doba, ve které jsme kdy stavěli. Jedna věc jsou rostoucí náklady a druhá totální nedostupnost některých komodit a materiálů, například pryskyřice na izolace, hliníku na značení a protihlukové stěny. S tím bojujeme denně. Kolikrát už ani nejde o cenu, ale o to, tu komoditu vůbec někde sehnat,“ řekl šéf stavby Matěj Brož z plzeňské firmy Berger Bohemia.
Estakáda, tedy dlouhý most na pilířích překonávající údolí, je až 20 metrů nad zemí. Začíná v Křimicích u Keramiky Soukup a vyúsťuje nad Radčickými skalami, odkud povede dále okruh v zářezu vrchem Sylván a v násypech až ke kruhové křižovatce u Globusu na karlovarskou výpadovku I/20. Podle informací SÚS a ŘSD bude estakáda největším silničním i dálničním mostem v kraji. „Buduje se od zahájení stavby okruhu, tedy od dubna 2020. Je skoro hotová,“ řekl Vít.
Mohlo by vás zajímat
Podle Brože bude do konce roku hotová nosná konstrukce. „Most včetně příslušenství a vybavení bude kompletně hotový na podzim 2022,“ řekl. Stavbaři teď propojují nosné konstrukce, protože každý ze tří dilatačních úseků je technologicky odlišný. „A třetí nejkratší celek, který překonává řeku Mži a Radčické skály, je nosná konstrukce zhotovená takzvanou letmou betonáží, která se moc nepoužívá, protože je technologicky velmi náročná,“ uvedl. Propojení nosné konstrukce na opěry se dokončí příští rok.