Nová mediální platforma miliardáře Martina Hájka FlashNews slibuje, že bude „centrem veškerého dění“. Vůbec ale není jisté, že to splní. Největší tuzemská vydavatelství, jejichž texty FlashNews využívají, dávají od projektu ruce pryč a požadují stažení svého obsahu. V opačném případě hrozí soudy. Na případ upozornil portál Info.cz s jehož svolením text přebíráme.

„FlashNews bude centrem veškerého dění,“ představil minulý týden novou platformu šéf projektu Filip Horký. O co jde? Společnost Livesport uvedla nový zpravodajský agregátor, který je křížencem mezi Twitterem (podobně pracuje s timelinou), Google News (stejný princip využití zpravodajských textů) a Spotify (veškerý obsah na jednom místě, obchodní politika vůči jeho producentům). Ve FlashNews si uživatelé mohou vybrat údajně až z deseti tisíc různých zdrojů, které se jim následně zobrazují v jednom koherentním feedu. Mezi tyto zdroje nepatří jen tradiční média – byť ta pochopitelně nabízejí nejhodnotnější obsah – ale i zmíněný Twitter či třeba obecní vývěsky měst a obcí.

Livesport upozorňuje, že tradiční média jako INFO.CZ nebo třeba deník Blesk představují jen asi desetinu z oněch deseti tisíc zdrojů, které lze FlashNews odebírat. A že je v zájmu těchto médií, aby se na platformě objevila, protože mohou získat nové čtenáře. „V dnešní době, kdy se celý offline svět přesouvá do on-line prostředí a všechna média mají velké problémy s prodejem svých ‚novin‘, budeme my těmi, přes které se dostanou média k dalším uživatelům, které by nikdy neoslovila,“ argumentuje Filip Vích, marketingový manažer projektu.

Jenže média a vydavatelství odmítají na tuto hru přistoupit a tvrdí, že jde o zneužití jejich obsahu, ze kterého těží především Livesport.

Mohlo by vás zajímat

INFO.CZ v posledních dnech zjišťovalo, jakým způsobem funguje spolupráce mezi FlashNews a hlavními tuzemskými mediálními domy. Jak šéf zpravodajských projektů Livesportu Filip Horký při představení na konferenci Czech Internet Forum, tak Filip Vích uvedli, že spolupráce s vydavatelstvími se postupně rozbíhá. „Spolupráci jsme otevření, těší nás zájem řady webů, které nás samy kontaktují v rámci snahy zvýšit svoji návštěvnost,“ uvedl Vích. „S jednotlivými vydavateli se bavíme o daleko širší spolupráci, která vede nejenom k zobrazování kompletních textů i další formě oboustranně výhodné dohody.“

Ponechme stranou fakt, že tato konverzace měla proběhnout dříve, než Livesport se svým „centrem veškerého dění“ na veřejnost vystoupil – a nikoliv až poté. Mnohem větším problémem – který už Livesport při své prezentaci nezmínil, – je, že podle mediálních domů je praxe FlashNews neoprávněným přebíráním obsahu, proti které se chtějí bránit. V krajním případě i soudně.

Vydavatelé: s projektem nemají žádnou dohodu

Přední tuzemské vydavatelské domy totiž tvrdí, že s projektem nemají žádnou dohodu a k přebírání obsahu nesvolily. Naopak, snaží se jej zastavit. „Společnost Mafra (vydavatel deníků MF Dnes či Lidové noviny, pozn. redakce) v souvislosti s platformou FlashNews neuzavřela se společností Livesport žádnou dohodu. Z našeho pohledu se jedná o neoprávněné přebírání mediálního obsahu z portfolia mediální skupiny MAFRA, proti čemuž se budeme bránit právní cestou,“ říká pro INFO.CZ Tereza Sedláková, mediální zástupkyně vydavatelství.

Pohled velkých mediálních domů je pochopitelný. Z jejich perspektivy stojí situace tak, že třetí strana bez dovolení využívá jejich obsah k vlastnímu obohacení. Přitom jsou to mediální domy, které vznik tohoto obsahu – článků, analýz či komentářů – musejí draze platit. A i když podle právního výkladu zatím nemusí jít přímo o krádež… stále to vypadá jako krádež. Ale k tomu později.

ástupci FlashNews se hájí tím, že jejich byznys médiím pomáhá. „V platformě FlashNews zobrazujeme pouze titulek, perex a fotografii, důležité je zmínit, že kompletní obsah článku najde uživatel pouze na původním webu, kterému přivádíme z naší platformy uživatele,“ vysvětluje Filip Vích. Jenže to je argument poloplnou sklenicí. Zaprvé, měli by to být producenti obsahu, kdo si bude vybírat, co se s jejich obsahem bude dít. A zadruhé, de facto totožný byznys model v posledních letech využívala služba Google Zprávy a jak praxe ukázala, mnoho uživatelů se spokojilo s přečtením titulku a prvního odstavce a na původní text vůbec nedošlo. Výsledkem bylo, že vydavatelství začala masivně přicházet o peníze za reklamu, kterou na svých stránkách u původního textu zobrazovala.

Právě tato (ne)zobrazená reklama vydavatelským domům z velké části umožňuje financovat provoz. Díky tomu, že si čtenář konkrétní text zobrazí na webu vydavatelství a zhlédne „přilepenou“ reklamu, může mediální dům zaplatit novináře, chod redakce, zajistit techniku… A i když média tento způsob financování začínají opouštět – i na INFO.CZ již brzy naleznete jen velmi málo reklamních sdělení – stále jde o podstatný příjem. Když vypadne, znamená to pro tradiční mediální trh velké problémy.

Nelibost vydavatelů

Je tak logické, že se mediálním domům agresivní přístup Livesportu k jejich obsahu nelíbí. Nejde přitom jen o Mafru, podobnou pozici mají i další tuzemské mediahousy. „Víme, že se na serveru FlashNews naše články objevují, proto jsme písemnou formou vyzvali jeho provozovatele, aby je bez našeho svolení nevyužíval,“ říká pro INFO.CZ Aneta Kapuciánová, mluvčí společnosti Seznam, jež vydává třeba Seznam Zprávy, web Novinky či Super.cz.

Ani Economia, vydavatel Hospodářských novin, webu Aktuálně.cz či týdeníku Respekt, slovy ředitele komunikace Jakuba Kašpara s Livesportem žádnou dohodu o přebírání obsahu nemá. „Jedná se především o portál Aktuálně.cz, který je bez našeho souhlasu těmito agregátory využívaný k nalákání čtenářů do jejich aplikace,“ vysvětluje Kašpar. „Náš obsah nebyl stažen, přestože jsme o to několikrát požádali, tyto praktiky vnímáme velmi negativně a jsme připraveni se bránit všemi dostupnými prostředky.“

Nejde ale jen o ta největší vydavatelství, jejichž obsah FlashNews nabízí. V základní verzi, tedy uživatelům bez přihlášení, se zobrazuje obsah primárně tří zpravodajských zdrojů – webu CNN Prima News, bulvárního Extra.cz a Deníku N. Ani zde se podle našich informací Livesport nemá finálně dojednané podmínky spolupráce – tedy snad jen kromě Deníku N, kde majitel Livesportu Martin Hájek figuruje jako minoritní vlastník.

Do jaké míry je postup a vlastně celý byznys model Livesportu legální tak dost možná rozhodnou soudy. Podle Filipa Vícha má FlashNews k dispozici právní analýzy, podle kterých se nedopouští ničeho nelegálního. „Vždy velmi dbáme na rady našich právních partnerů, kteří se do vývoje od samého začátku aktivně zapojují, abychom se v šedé zóně nepohybovali.“ Nicméně pozice právních expertů k tomuto tématu jsou rozdílné a minimálně některá z oslovených vydavatelství jasně naznačila, že se soudní cestou hodlají bránit.

Vše bude o poznání jasnější, až do českého právního řádu bude transponována copyrightová směrnice, která mimo jiné rozsah přebíraného textu řeší. A vzhledem k tomu, že i Google pod tlakem přísnějšího právního prostředí v Evropě začíná s vydavateli uzavírat dohody, není vyloučené, že i platforma FlashNews bude muset pod tlakem upravit svůj byznys model.

Vojtěch Kristen, Info.cz