INZERCE

Kontejnerová loď Ever Given. Foto: Vesselfinder

Zácpy a přehlcené přístavy. Námořní přeprava je ve velkých problémech

Letošní Vánoce jsou ohroženy celosvětovým kolapsem v dodávkách zboží. Přístavy, speditéři a provozovatelé železničního carga v současnosti pociťují následky obrovského dominového efektu. K tomu se přidávají rostoucí ceny pro koncové zákazníky. Ze světa námořní přepravy zboží nepřicházejí pozitivní informace. Napsal to web německého týdeník Focus.

Situace v námořní přepravě se zhoršuje každým dnem. Přístavy jsou přehlcené, tvoří se zácpy a před přístavy čekají plně naložené lodě v dlouhých frontách na povolení, aby mohly vplout.

Dodavatelé varují, že současná zoufalá situace se bude ještě zhoršovat a hrozí, že se nedostatek zboží projeví na vánočním trhu, píše server týdeníku Focus.

Dosavadní potíže s dodávkami odstartovala uzávěra čínských přístavů kvůli pandemii Covid-19. Na tyto komplikace pak navázalo na začátku března ucpání Suezského průplavu.

Tehdy jedna z největších nákladních lodí světa Ever Given uvízla v průplavu a zablokovala tento klíčový dopravní uzel na šest dní. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard korun). To byla další fatální rána pro globální obchod.

Provozovatelé přístavů v současné době pozorují dominový efekt vyplývající z obou zmíněných událostí.

Náklad, hromaděný a čekající dlouhou dobu, nyní doráží do přístavů najednou. V důsledku toho se v přístavech kontejnery hromadí a kamiony a železniční carga jsou stále více přetíženy.

Vánoce v ohrožení?

„Devět našich lodí v současné době čeká na povolení ke vplutí před přístavem Rotterdam,“ říká výkonný ředitel společnosti Rethmann Contargo Kawus Khederzadeh.

Jiní dovozci si naopak stěžují, že když už jsou kontejnery z lodí konečně vyloženy, nemohou je navíc z přístavů v Rotterdamu nebo Hamburku dostat. Přetížená je totiž nejen vykládka v přístavech, ale také kamionová doprava a železnice.

Napjatá je také situace v USA. Například před přístavem Long Beach u amerického Los Angeles čekalo během září na vyložení nákladu více než 50 lodí s 500 000 kontejnery.

Současně stojí před přístavy v zácpách také nákladní automobily, jejichž řidiči čekají na naložení nákladu.

„V noci jsem tam byl od osmi do tří hodin ráno. Vyhodili mě, protože odjíždějí ve tři hodiny,“ řekl stanici CBS Los Angeles řidič kamionu Oscar Ovalle.

„Je tu jeřáb pro 60 kamionů a to je směšné! Nemají v provozu další dva jeřáby,“ dodal,.

Experti varují, že se současné problémy projeví v zásobování vánočního trhu. Deník Handelsblatt cituje například dovozce pro maloobchody Olivera Guttmanna, který říká, že některé zboží nebude dopraveno včas a v plném rozsahu.

Kvůli problémům s dodávkami zboží se mnoho společností pokouší objednávat své zboží s velkým předstihem, aby si vytvořily zásoby. Deník Wall Street Journal napsal, například obchody s potravinami už nyní plní své sklady na Den díkůvzdání, který se slaví na konci listopadu. Tím se ovšem současný problém jen zhoršuje.

„Bude se to jen zhoršovat. Globální dodavatelské řetězce na to nejsou stavěny. Všechno se hroutí,“ řekl deníku Washington Post Brian Bourke ze společnosti SEKO Logistics.

Rostoucí náklady se přenášejí na zákazníky

Fronty a problémy s dodávkami stojí obchodníky obrovské peníze, které se logicky promítnou v koncových cenách zákazníků.

Kvůli omezeným dodávkám a přetíženým dopravním společnostem proto prudce rostou ceny.

„Budeme svědky deseti až patnáctiprocentní inflace,“ tipuje dovozce pro maloobchody Oliver Guttmann s odkazem na situaci ke konci roku.

A dodává, že nedostatkem trpí nejen samotná přeprava, ale také rozmanitost přepravovaných výrobků, protože se dovozci zaměřují na „základní produkty“.

(hrb)