INZERCE

Nové vlaky RegioPanter, které jsou již na testování ve Velimi. Foto: ČD

Začaly testy nových nízkopodlažních vlaků RegioPanter, první pojedou do Mariánek

Testy prvních nově dokončených dvouvozových jednotek typu RegioPanter byly před několika dny zahájeny ve Zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního. Nové soupravy pro České dráhy vyrábí konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka. První vlaky by měly sloužit na trati z Plzně do Mariánských Lázní.

Od poloviny příštího roku budou sloužit na trati mezi Plzní a Mariánskými lázněmi nové, převážně nízkopodlažní vlaky RegioPanter. Další dvouvozové jednotky zamíří například na linku Klatovy – Plzeň – Beroun, na tratě vycházející z jihočeské metropole Českých Budějovic a na Vysočině třeba mezi Žďárem nad Sázavou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou. Začátkem roku 2023 vyjedou také první třívozové jednotky RegioPanter na tratě kolem Ostravy a dále je České dráhy plánují nasadit na elektrifikované tratě v Olomouckém kraji. V případě dohody kraje a národního dopravce obslouží RegioPanteři spoje od Koutů nad Desnou, přes Šumperk, Zábřeh na Moravě a Olomouc až do Nezamyslic a zamíří pod Beskydy do Vsetína a také na nově elektrifikovanou trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka.

Celkem 60 dvouvozových jednotek pro regiony

„Na přání regionů jsme již objednali výrobu 31 dvouvozových jednotek a připravujeme objednávku dalších až 29 třívozových souprav. Přibližně 65 % podlahové plochy v těchto vlacích je nízkopodlažní. První nové vlaky již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží. České dráhy se věnují odstraňování bariér dlouhodobě. Zatímco před 10 lety jsme měli přibližně 350 bezbariérových vozidel a vypravovali jeden a půl tisíce bezbariérových spojů, v roce 2020 je to více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. Při standardním provozu bez omezení z důvodu pandemie nabízíme přes 5 000 bezbariérových spojů každý den,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.

Vzhledem k tomu, že nové vlaky budou také bezbariérové, přijeli se na ně podívat  zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením. „Tyto nové vlaky splňují záměry naší dlouholeté spolupráce s Českými drahami, protože jedním ze základních pilířů je rozšiřovat park bezbariérových vozových jednotek tak, aby byly uzpůsobeny nejen pro cestující na vozíku, ale také pro lidi nevidomé či neslyšící. Jednotky jsou nejen nízkopodlažní, ale v jejich výbavě nechybí například dálkově ovládané dveře obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem pro nevidomé a slabozraké. Nabízejí tak pohodlné a bezpečné cestování osobám se sníženou pohyblivostí, především vozíčkářům a seniorům, ale současně i cyklistům nebo maminkám s dětmi,“ řekl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása

Václav Krása testuje plošinu pro vozíčkáře u nového vlaku RegioPanter. Foto: ČD

„S Českými drahami spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá původnímu zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku vozových jednotek.“

České dráhy také spolupracovaly s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR na vzniku elektronického systému na objednávky přepravy osob se zdravotním postižením. ČD tak mohou konkrétnímu cestujícímu na vozíku přistavit v určený čas bezbariérový osobní vůz, případně vagon, u kterého je možné použít zdvihací plošinu. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet cestujících osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních přibližně deset tisíc osob ročně.

Interiér nového RegioPanteru. Foto: ČD

Nové soupravy typu RegioPanter nabídnou:

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
  • dostatečné velké prostory pro umístění kočárků a 8 jízdních kol;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

-red-