INZERCE

Nákladní doprava, ilustrační snímek. Foto: Aktron / Wikimedia Commons

Vláda schválila sazby mýtného od března. Podle Česmad Bohemia to povede k navýšení cen dopravy

Vláda schválila nařízení vlády stanovující výši sazeb mýtného od 1. března 2024, kdy nabývá účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích. Ta umožňuje zvýšit sazby mýta zavedením tzv. čtvrté složky mýta jako poplatku za znečištění produkcí COu vozidel podléhajících zpoplatnění. Změna je zavedena v souvislosti s implementací evropské směrnice, jejímž cílem je podpořit další snižování emisí CO2. Podle Česmad Bohemia je nutné počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy.

„Vláda zvyšuje mýtné na základě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služeb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy,“ okomentoval změny generální tajemník Sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Proto je podle něho nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. „Dopravci musí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb,“ doplnil.

Změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného: poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší (dle normy EURO) bude nově zavedena čtvrtá složka, poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.

Na základě připomínek Odboru kompatibility Úřadu vlády ČR muselo ministerstvo dopravy upravit výši externích nákladů složek mýta tak, aby byly plně v souladu s přílohami evropské směrnice. S ohledem na to, že dodavatel mýtného systému zahájil úpravy informačního systému ještě před zahájením mezirezortního připomínkového řízení, pracoval s původními hodnotami, které byly následně upraveny. Z toho důvodu obsahuje nařízení vlády dvě sazby mýtného s odlišnou účinností.

Původně kalkulované sazby budou platné od 1. do 24. března 2024, tedy do data povinné transpozice. Od 25. března 2024 budou platné nově upravené sazby, které jsou už plně v souladu s příslušnými přílohami evropské směrnice. Obě sazby jsou navržené tak, aby celkový výběr mýta odpovídal původně plánovanému zvýšenému výběru. Přechodné zavedení sazeb tedy nebude mít žádný vliv na celkový očekávaný výběr mýta.

Výhody pro hromadnou dopravu osob zůstávají

Mýtný systém v ČR obsahuje 168 různých sazeb mýta (84 pro dálnice a 84 pro silnice I. třídy). Změna, která proběhne v druhé půlce března, se dotkne 86 sazeb, které přestavují přibližně 17 % dopravních výkonů. Sazby představující 83 % dopravních výkonů zůstanou beze změny. Změnami sazeb se rozumí v některých případech jejich zvýšení a v jiných snížení, a to v řádu haléřů.

Kamiony podle studií poškozují dálnice desetkrát více než osobní automobily. Foto: Pixabay

Největší změna je u sazby pro vozidla nad 12 tun s 5 a více nápravami a EURO 0-IV, kde dojde od 25. března ke snížení sazby o 40 haléřů na kilometr. U většiny měněných sazeb je rozmezí mezi 10 a 20 haléři na kilometr. Nejrozšířenějších vozidel, tedy nákladních vozidel nad 12 tun se 4 nebo 5 a více nápravami a emisní třídou EURO VI a třídou CO2 č. 1, se tato změna nedotkne.

Jak doplnil Česmad, sazebník se přizpůsobí více struktuře mýta v Německu. Na to musí ale podle něho dát dopravci pozor, protože speciálně pro dodávky v kategorii 3,5 – 7,5 tuny nebude zvýšení sazeb v řádu procent, ale v řádu násobků. Vojtěch Hromíř v této souvislosti upozornil, že ministerstvo toto razantní navýšení mýtného pro dodávky zdůvodňuje narovnáním jejich dosud disproporčního zpoplatnění.

„Sazby v této kategorii budou od března možná spravedlivější, ale je třeba také lidem říci, že doprava těmito vozidly po zpoplatněné síti bude nyní o dost dražší. Na druhou stranu jsme rádi, že ministerstvo akceptovalo náš apel na zachování výhod pro hromadnou dopravu osob, a autobusy budou tak v průměru platit mýtné vyšší pouze o zhruba pět procent,“ vysvětlil s tím, že sdružení na sazbách vadí to, a je to dáno směrnicí, že se řadí vozidla do tříd podle CO2. „Dvě vozidla se stejnými užitnými vlastnostmi a EURO kategorií, ale třeba jinou kabinou a také pořizovací cenou jsou v různých třídách. A to tak, že dražší vozidlo s větší kabinou spadá do třídy s vyšší mýtnou sazbou. To narušuje logiku investování a počítání nákladů dopravců, kteří tak budou tlačeni k pořizování vozidel s menším standardem komfortu.“

Samotný přechod mezi sazbami platnými od 1. března do 24. března na sazby platné od 25. března proběhne automaticky, tedy pro dopravce tyto dvojí sazby nebudou znamenat žádný dodatečný administrativní nárok.

Úpravy cen mýtného lze ukázat na příkladu přejezdu kamionu ze Slovenska do Německa skrze dálnici D2 z hraničního přechodu Lanžhot, přes brněnskou D1, část pražského okruhu a dálnici D5 až k Rozvadovu. Zatímco teď by kamion nad 12 tun s pěti a více nápravami v emisní třídě EURO VI zaplatil za průjezd 2 173 Kč, od března to bude o 277 korun více. V případě méně náprav a nižší emisní třídy se pak cena na zvolené 430 km trase zvyšuje v rozmezí od necelých 200 až něco málo přes 300 Kč. V přepočtu na kilometr tak dojde ke zvýšení mýtného u nejrozšířenějších nákladních vozidel o zhruba jednu tunu.

Trasa: Lanžhot D2-Rozvadov D5 (430 km)dnes1.-24.3.od 25.3.
nad 12 tun, 5 a více náprav, EURO VI, CO2 tř. 12 137 Kč2 414 Kč2 414 Kč
nad 12 tun, 4 nápravy, EURO V1 891 Kč2 124 Kč2 195 Kč
nad 12 tun, 3 nápravy, EURO 0-IV1 759 Kč1 933 Kč1 898 Kč

Monika Ginterová