Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dne 15. 4. 2019 dvě prvostupňová rozhodnutí, jimiž uložil Dopravní společnosti Ústeckého kraje zákaz plnění rámcových dohod na dodávky autobusů o délce 10,5 m a 12 m. Rozhodnutí nejsou pravomocná a je možno proti nim podat rozklad k předsedovi ÚOHS.

Rámcové dohody uzavřel zadavatel se společnostmi Scania (autobusy 12 m) a Zliner (autobusy 10,5 m) v jednacích řízeních bez uveřejnění. Úřad ve správních řízeních zahájených na základě návrhů dodavatele SOR Libchavy spol. s r. o. dospěl k závěru, že zadavatel využil jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem, resp. že rámcové dohody byly uzavřeny v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit.

Jednací řízení bez uveřejnění lze použít mimo jiné v případě, kdy v předchozím otevřeném řízení zadavatel neobdrží žádné nabídky a podstatně nezmění zadávací podmínky oproti předchozímu zadávacímu řízení. Tato podmínka sice byla v daném případě formálně naplněna, nicméně Úřad současně dovodil, že neobdržení nabídek v předchozím otevřeném řízení si zadavatel způsobil svým postupem, když stanovil zadávací podmínky v tomto otevřeném řízení diskriminačním způsobem, což je z hlediska ustálené rozhodovací praxe nepřípustné. Požadavky zadavatele na minimální délku autobusu 10,5 m, minimální šířku dveří autobusů 800 mm, minimální objem palivových nádrží 250, resp. 300 l a minimální kapacitu akumulátorových baterií 225 Ah vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže a znemožnily podat nabídku například právě navrhovateli.

Úřad do nabytí právní moci těchto rozhodnutí pozastavil dalších pět správních řízení, která jsou vedena ve věci dílčích smluv uzavřených na základě rámcových dohod.

-red-