Řidičům na Slovensku bude za nedovolený způsob používání mobilních telefonů při řízení a za opakované výrazné překročení maximální povolené rychlosti hrozit od srpna vyšší pokuta a nově také zákaz řízení. Vyplývá to z novely příslušných zákonů, které dnes schválil slovenský parlament.
Po podpisu zákona prezidentkou republiky bude za použití mobilního telefonu bez využití systému „hands-free“ možné viníka potrestat zadržením řidičského oprávnění až na dva roky a pokutou do 300 eur (7400 Kč).
Nyní se tento přestupek projednává přednostně v blokovém řízení s horní hranicí pokuty 100 eur (2470 Kč).
Podle ministerstva vnitra však pokuta není to, co řidiče odradí od nepovoleného telefonování za volantem.
,,Porušení zmíněné povinnosti je druhým nejčastějším důvodem ukládání pokuty v silničním provozu. Vědomí, že policista může okamžitě a neočekávaně zasáhnout do možnosti řidiče řídit jakékoli vozidlo, je z psychologického hlediska to, co může ovlivnit rozhodování řidiče,“ uvedlo ministerstva vnitra.
Dodalo, že mnoho řidičů nyní telefonuje za volantem nebo nastavuje navigaci a že řidiči nákladních vozidel během jízdy zase používají notebooky.
Třikrát a dost
Za třetí a další překročení maximální povolené rychlosti v obcích o 50 kilometrů v hodině nebo mimo minimálně o 60 kilometrů v hodině během jednoho roku bude mít policie možnost policie ve správním řízení uložit pokutu do 1000 eur (24.700 Kč) a zakázat řízení vozidel na půl roku až tři roky. Rychlá jízda je v zemi již nyní přestupkem, který jsou policisté povinni přednostně vyřídit v blokovém řízení. Pokud řidič na místě vinu přizná, vyvázne s pokutou do 800 eur (19.750 Kč).
Změna kvalifikace
Zmíněné výrazné překročení povolené rychlosti i nedovolený způsob používání mobilních telefonů a obdobných zařízení za jízdy budou nově zařazeny mezi závažné přestupky.
Za tři taková provinění během jednoho roku policie provinilci nařídí podle zákona absolvování doškolovacího kurzu v autoškole, přezkoušení z pravidel silničního provozu či prozkoumáni zdravotní a psychické způsobilosti.
Za volant náklaďáku už v osmnácti
Slovenský parlament také snížil věkovou hranici pro získání oprávnění na řízení nákladních vozidel a autobusů.
Dopravci na Slovensku už dříve upozornili na nedostatek profesionálních řidičů. Část opozice ale kritizovala, že stát zmíněnou změnou sice umožní vydat řidičské oprávnění na nákladní vozidla už zájemcům ve věku 18 let, ale u motorek s výkonnějším motorem platí vyšší věková hranice.
(bar, čtk)