INZERCE

Cena ojetých aut po koronavirové krizi stoupá. Foto: Unsplash

Trh s ojetinami nabral po koronavirové agónii druhý dech. Za ojeté auto průměrně platíme 245 tisíc a ceny dolů nepůjdou

Trh ojetých aut se pomalu začíná vzpamatovávat z rány, kterou mu zasadila pandemie koronaviru. Počet dovezených aut postupně roste a v červnu dokonce překonal počet aut dovezených ve stejném měsíci před dvěma lety (o 28 procent), kdy zemi nesužovala pandemie koronaviru. Průměrná cena za ojeté osobní auto činila v prvním pololetí letošního roku necelých 245 000 korun. Pravděpodobnost, že by šly ceny opět dolů, je prakticky nulová, protože zhruba od června začaly růst také výkupní ceny za vozidla.

Oproti loňskému, pandemií rovněž značně poznamenanému, roku se do Česka letos ve stejném období dovezlo o 14 518 ojetých osobních vozů více, což představuje nárůst o 21 procent. Je nutné ale uvést, že ve srovnání s rokem 2019 jde o pokles, a to o 6 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

Oproti roku 2019 chyběla letos na trhu stále téměř pětina aut, což bylo dáno také vývozy kvalitních ojetin do zahraničí a i menší ochotou lidí měnit letos auta za novější. Místo toho lidé častěji pořizovali další auto do rodiny, což se podílelo na nárůstu poptávky, kterou prodejci nebyli schopni uspokojit.

V důsledku vysoké poptávky došlo k dalšímu zdražení ojetých aut, meziročně o téměř 16 procent. Zatímco loni poskytovali prodejci někdy i výrazné slevy, letos naopak stále zdražují. Oproti prvnímu kvartálu došlo v druhém kvartálu ke zdražení o 5 procent.

Průměrná cena za ojeté osobní auto činila v prvním pololetí letošního roku necelých 245 000 korun.

Nárůst cen letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračoval. Pravděpodobnost, že by šly ceny opět dolů, je podle společnosti CEBIA prakticky nulová, neboť zhruba od června začaly růst také výkupní ceny za vozidla.

Průměrná doba prodeje ojetého vozu se letos meziročně snížila ze 106 na 96 dní. Ještě
v prvním letošním kvartálu přitom vyrostla na 118 dní, což ale bylo dáno tím, že po celou
dobu směly autobazary prodávat vozy jen v online režimu. Po otevření prodejních míst se
prodeje výrazně urychlily a díky extrémní poptávce se doba prodeje od června dále výrazně
zkracuje, u některých prodejců se pohybuje už jen okolo 75 dní. Někteří prodejci od poloviny
května prodali již tolik vozů, co jindy za celé pololetí.

Průměrný nájezd 158 tisíc

Ochota poskytnout slevu je nyní prakticky nulová. O více než dva procentní body klesl letos podíl aut po prvním majiteli na 52 procent. Podíl aut s naftovým motorem, který u prodávaných ojetých aut stále převládá, činil 55 procent. Průměrně měly vozy najeto 158 000 km, což je o zhruba 5 procent méně než ve stejném období loni, kdy vykazovaly 166 000 kilometrů. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých kvalitních ojetin do zahraničí. Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a v průměru zůstává na devíti letech.

V letošním roce klesl výrazně podíl prodávaných ojetých aut s českým původem. Zatímco loni tvořila taková auta přes 51,1 procento nabídky, letos klesla na 47,7 procent. Podíl aut s českým
původem se snižuje už druhým rokem v řadě. Letos klesl rovněž podíl vozů z Německa, a to
z 21 na 19 procent.

Naopak vzrůstá podíl aut s neuvedeným původem. Řada kupujících se o původ vozidla nezajímá a prodejci ho častěji v inzerci raději ani nezmiňují. Nejvíce se letos prodávaly opět vozy Škoda Octavia. Na trhu se však více prodávaly i méně časté modely.

Naopak podíl deseti nejprodávanějších vozů se mírně snížil o 1,2 procentního bodu na zhruba 37 procent. Nejčastěji se na trhu vyskytovaly auta šedé barvy (20 procent) tradičně následované černými (17 procent) a bílými (16 procent).

Snížil se zejména podíl vozů Škoda Fabia, Ford Focus, BMW řada 3, ale také vozů Škoda Rapid, které už se nevyrábí.

Nejprodávanější ojete vozy. Foto: CEBIA

Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos 10 a půl roku.

Nejprodávanější vozy podle typu pohonu. Foto: CEBIA

Auta i z Afriky, Perského zálivu nebo Jižní Ameriky

U aut dovezených ze zahraničí se častěji vyskytují zatajené havárie, nelegální předělání, stočení tachometru a maskování skutečného technického stavu.

Například každá dvacátá dovezená ojetina je podle analýzy společnosti CEBIA po totální havárii.

Podle analýzy, kterou Cebia zpracovala na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých aut v únoru letošního roku, pochází každé páté dovezené auto z jiné země, než tvrdí prodejce.

Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, Jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. Kupujícím pak prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že se jedná o ojetý vůz s tuzemským původem.

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů meziročně klesla ze 166 000 km o zhruba 5 procent na 158 000 km, což koresponduje i s nižší cenou, za kterou se loni auta prodávala. V mezikvartálním pohledu však došlo k nárůstu počtu najetých km o 3000 kilometrů.

Skutečný průměrný kilometrový nájezd u ojetin ale bude vyšší, protože zhruba u třetiny aut dochází k manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů. Ke stáčení tachometrů dochází nyní ještě o něco častěji než dříve.

Důvody jsou zřejmé: zatraktivnění vozidla pro kupující a možnost prodat ho za vyšší cenu.

Stáčením tachometrů reaguje řada prodejců na požadavky zákazníků, které v době koronavirové epidemie a nejisté či zhoršené finanční situaci jednotlivců a domácností navíc nabraly na síle: auto s co nejnižším nájezdem (ideálně za co nejnižší cenu).

Řada kupujících si stále neuvědomuje, že menší kilometrový nájezd automaticky neznamená lepší technický stav vozidla. Navíc pokud si nevědomky koupí vůz, který je stočený například o 100 000 kilometrů, ve výsledku dostanou auto pravděpodobně v horším stavu, než kdyby si koupili vozidlo, které má najeto například o 30 000 kilometrů více než vybrané vozidlo po stočení (a navíc opomenou důležitou údržbu po určitém – výrobcem předepsaném – kilometrovém nájezdu), upozorňují analytici CEBIA.

Jan Hrbáček