INZERCE

Vizualizace digitálního člověka pro testování při nehodách od Toyoty. Foto: Toyota

Toyota představila novou verzi digitálního člověka pro testování při dopravních nehodách. Je přesnější

Automobilka Toyota představila novou, už sedmou verzi digitálního modelu člověka pro testování bezpečnosti při dopravních nehodách. Přináší ještě vyšší přesnost a zohledňuje už zároveň autonomní řízení.

Dosavadní digitální model člověka známý pod akronymem THUMS (Total Human Model for Safety) umožňoval vyhodnocovat bezpečnost všech členů posádky, mužů, žen i dětí, na základě detailní simulace lidských kostí, orgánů a svalů. V roce 2021 se tento model lidského těla s tak rozsáhlými možnostmi a schopnostmi stal prvním, který je k dispozici zcela zdarma k využitím pro všechny firmy i organizace.

Vylepšené modely člověka vykazují vyšší přesnost geometrie a vlastností některých klíčových částí těla – pánve, vnitřních orgánů, plotének, kortikálních kostí, obratlů a žeber.

Pasažéra je také usadit do sklopeného sedadla nebo simulovat, jak člověk mění držení těla a zapojuje svaly během jízdních manévrů v nouzové situaci, anebo když případně zasáhnou bezpečnostní systémy vozidla, jako například nouzové brzdění nebo asistent řízení.

Nové schopnosti modelu tak zvyšují přesnost simulací nárazu – ty jsou přitom jsou klíčovou součástí vývoje bezpečnostních systémů pro ještě lepší ochranu posádky.

Zohledňuje autonomní řízení

Model nově podporuje nejen standardní způsob sezení, ale i sedadlo v zakloněné poloze. Snahou výrobců vozidel je co nejvíce už přiblížit systémy ADAS technologiím autonomního řízení. Při něm, a to na úrovni SAE Level 3, při splnění všech potřebných podmínek, zajišťuje většinu potřebných úkonů samotné vozidlo. Řidič pouze pozoruje situaci, dokud není vyzván, aby zasáhl.

Když pasažér sedí na sedadle sklopeném dozadu, dochází k odlišné interakci mezi lidským tělem a sedadlem, respektive se zádržnými systémy. I v případě rovného sezení může každá změna držení těla při nehodě vést ke zcela odlišné kinematice a jiným typům zranění.

Pánev musí zůstat v sedadle

„Je nutné věnovat zvláštní pozornost tomu, aby v okamžiku nehody zůstávala pánev v sedadle. To je klíčové, aby nenastal ‚efekt ponorky‘, kdy pasažér vyklouzne zpod břišního pásu, což může vést k poranění břicha. Správným přidržením pánve se pomáhá předcházet nadměrnému tlaku na páteř, a tedy i jejímu poranění,“ říká technická manažerka R&D Safety Research Sabine Compigne.

Vysoce přesné modely člověka zvané THUMS jsou k dispozici v mužském i ženském provedení, a umožňují tak sledovat rozdíly ve zraněních v případě nehody. Touto cestou je možné zajistit bezpečnost všech členů posádky.

„THUMS s novými schopnostmi může posloužit v bezpečnostních simulacích pro vlaky, letadla i další prostředky mimo svět automobilů. O své know-how se chceme podělit s celou společností, a proto od roku 2021 poskytujeme zcela zdarma,“ říká manažer R&D Safety Research Tjark Kreuzinger.

(mig)