Čtvrtek, 23. září, 2021

Spuštění prodeje dálniční známky se nepovedlo. Havlíček argumentuje ochranou proti hackerům

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Hlavní prodejní kanál pro elektronické dálniční známky – portál edalnice.cz po jeho slavnostním představení nefunguje. Zatímco ředitel státního podniku Cendis před novináři známku koupil, nikomu jinému se to nepodařilo. Systém nefunguje. Ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček nefukčnost webu označil jako záměr, kterým se instituce zodpovědné za jeho provoz snaží zabránit možným hackerským útokům. Předvedli úředníci novinářům testovací prostředí?

Každoročně bylo možné dálniční známky na nadcházející rok koupit od 1. prosince. Naposledy tomu tak bylo loni, kdy si motoristé naposledy koupili „nalepovací“ kupon. Dnes měl být spuštěn prodej elektronické dálniční známky (EDAZ). Ministerstvo dopravy svolalo ke spuštění projektu tiskovou konferenci, kde ministr dopravy Karel Havlíček popsal, jak ministerstvo na projektu ušetřilo 500 milionů korun.

Poté ředitel státního podniku Cendis spadajícího pod ministerstvo dopravy Jan Paroubek novinářům předvedl, jak systém funguje a koupil si před nimi dálniční známku jako dárek pro syna. Tím ale legrace skončila. Novináři přímo v místnosti, kde se tisková konference konala, systém vyzkoušeli a zjistili, že web nefunguje.

Ministr dopravy Karel Havlíček hbitě odpověděl, že systém „o půlnoci fungoval“, ale provozovatel jej řízeně vypnul, aby zabránil možnému hackerskému útoku. „To je běžný postup, který se dělá při podobných projektech. My jsme to o půlnoci spustili, funguje to a jede to. V tuto chvíli jsme se to překlopilo do tohoto režimu, protože chceme stránky bránit před případným útokem a přetížením. My jsme nikdy neřekli, že od půlnoci bude všechno fungovat bez ostrého přerušení. My v těch prvních hodinách a možná i dnech to budeme postupně pouštět tak, jak se bude situace vyvíjet. My jsme zde ukázali, že to funguje. My jsme to spustili o měsíc dřív, právě proto, abychom to mohli posupně pouštět. Myslím, že během jednoho, dvou dnů, kdy na systém nebude takový tlak to pustíme do ostrého provozu. V tuto chvíli nic neztrácíme a máme měsíc náskok,“ řekl novinářům doslova Havlíček.

Podívejte se na záznam tiskové konference na webu ČT 24 – (otázka TV Nova a reakce Havlíčka v čase 26:45)

Platnost elektronických dálničních známek je až od 1. 1. 2021, takže opravdu se nejedná o nějakou katastrofu, že web v tuto chvíli nefunguje. Zarážející je, že systém „pustil“ demonstrativní nákup ředitele Cendisu, nikoho jiného už ne. Ukázka tak vzbuzuje otázky, jak byla provedena, protože novinářům pokoušejícím se o totéž po řediteli Paroubkovi se pořízení známky nepovedlo.

Kromě internetu možnost nákupu také na poštách, pumpách nebo v kioscích

Kromě webu edalnice.cz se budou dát elektronické dálniční známky koupit na pobočkách státního podniku Česká pošta a čerpacích stanicích Eurooil spadajících pod další státní podnik – Čepro.

SFDI vybral jako distributora elektronický dálničních známek konsorcium Česká pošta + Čepro

Připraveny budou také samoobslužné kiosky, které jsou určeny především cizincům, jelikož budou umístěny na odpočívadlech za hraničními přechody.

Kontrolu zaplacení dálniční známky (časového poplatku) budou zajišťovat hlídky policistů a celníků. Ti dostali zapůjčeno 58 souprav kamer a odolného tabletu umístěného do speciálního kufru pro snadný přenos. Patnáct jich má policie, zbytek celníci. „V kufru je systém pro mobilní kontrolu zaplacení poplatku za použití zpoplateněné komunikace. Jeho výhodou je, že může být nainstalován do jakéhokoliv vozu,“ řekl na tiskové konferenci Paroubek. Kamery se mu podařilo nakoupit hluboko pod očekávanou cenou. Zatímco předpokládaná cena zakázky byla 9 milionů korun bez DPH, vysoutěžená cena je 750 tisíc bez DPH.

Místo 9 milionů 750 tisíc za mobilní kamery

Podle informací v registru smluv vyhledaných pomocí portálu Hlídač státu kamery dodá za 750.000 korun bez DPH slovenská firma Gemtech. Ta podle informací na svých webových stránkách patří mezi významné evropské dovozce a distributory vysoce kvalitních produktů profesionálních kamerových, přístupových a zabezpečovacích systémů. „Díky partnerství s předními výrobci nabízíme komplexní integrovaná řešení v oblasti bezpečnosti. Naším cílem je poskytovat zákazníkům a partnerům skutečnou přidanou hodnotu s maximální flexibilitou za férové ceny,“ uvádí firma. Ředitel CENDIS Jan Paroubek upřesnil, že firma již kamery dodala.

Podle Rada Vagase z Gemtechu firma dodala kamery DynaColor T2-G s modulem Sony 4K. „DynaColor je taiwanská společnost, která sa orientuje na OEM výrobu (výrobek je pak prodáván pod jinou značkou – více informací třeba zde -pozn. red.) pro více zvučných i méně známých firem. Není to Čína! A Není je v USA na blacklistu zakázaných firem,“ dodal Vagas. Upřesnil ještě, že firma dodává jen kamery, nikoliv software na rozpoznávání registračních značek vozidel. Doplnil také, že jejich technologická řešení jsou využívány na Slovensku na dálnicích D1 a D3 a v tunelech, kde automaticky detekují případné problémy jako je například překážka na silnici, kolona, dým v tunelu či jízda v protisměru.

Platební brána pro elektronické dálniční známky a jednotnou jízdenku je dražší, než SFDI předpokládalo

Státní fond dopravní infrastruktury se však mýlil ve svých předpokladech, že zvládne vysoutěžit provoz platební brány pro provoz elektronické dálniční známky a tzv. „jednotný tarif“ na dráze za cenu okolo 60 milionů. Konečná cena je však 77.845.000 korun. Cenou okolo 60 milionů korun operovali zástupci ministerstva dopravy také v materiálu pro březnové jednání vlády.

Smlouva mezi SFDI a ČSOB byla podepsána v polovině srpna. Kromě ČSOB se na provozu platební brány budou podílet také firmy MONET+ a Bankovní informační technologie. Celková cena 77. 845.000 korun (protože jde o zajištění finančních služeb, je osvobozena od DPH), je však od 16,6-17,7 milionů draží, než vedení SFDI předpokládalo v prvním čtvrtletí tohoto roku. V materiálu pro vládní jednání 2. března vedení SFDI uvádělo částku 60 milionů korun, což bylo o 1,5 milionu korun méně, než tvrdilo v reakci na článek Michala Bláhy na serveru Hlídač státu, kde vypočítával, že celý projekt EDAZ bude dražší, než stávající dálniční známky. V obsáhlém materiálu nazvaném „Reakce na nepravdivé argumenty zveřejnění na serveru hlidacstatu.cz“ uvádí, kde se podle nich Bláha mýlil. V bodě 2 věnovaném ceně za platební bránu pak uvádí sumu 61,5 milionu korun. Na celou argumentaci SFDI se můžete podívat na tomto odkazu.

Hodnotu zakázky jsme rozporovali již v dubnu

Na to, že předpokládaná cena „nesedí“ jsme upozorňovali na konci dubna v textu Další zakázka za desítky milionů pro systém elektronické dálniční známky. Ekonomická kvalifikace v dubnu vypsané zakázky „Akceptace platebních karet prostřednictvím online platební brány“ zněla na 150 milionů. „Vzhledem k tomu, že podle zákona o zadávání veřejných zakázek by tento požadavek neměl být více jak 2x vyšší, vychází z toho vyšší, než dosud uváděná částka,“ uvedli jsme v dubnovém textu. Dnes se ukazuje, že tato dedukce byla správná. Částka 77,8 milionů korun se na těsno „vejde“ do limitu požadované ekonomické kvalifikace.

Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartákové je vyšší hodnota veřejné zakázky způsobená tím, že se kvůli zhoršené pandemické situaci přesouvají do online prostředí i ti motoristé, kteří by jinak upřednostnili nákup v kamenných prodejnách. „Náklady na platební bránu a terminály byly odhadované a nejvíce záleží na počtu úhrad, které prostřednictvím státního e-shopu a kiosků budou realizovány. Vzhledem k situaci předpokládáme, že stále více úhrad bude probíhat prostřednictvím e-shopu a proto byly odhady oproti lednu výrazně zvýšeny,“ dodala k tomu Lucie Bartáková.

Jiří Reichl

 

 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter