Sněmovna včera schválila roční odklad účinnosti stavebního zákona, o který se strhl boj mezi opozicí, která jej minulý rok předkládala, a současnou vládní koalicí, která byla razantně proti. ,,Zachováme jeden úřad, jedno razítko“, říká Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Opozice s tím nesouhlasí a varuje před roztříštěností.

I přes nesouhlas opozice se vládní koalici ve Sněmovně podařilo prosadit roční odklad stavebního zákona. Ten počítal se vznikem Nejvyššího stavebního úřadu a pod ním zřizovaných krajských stavebních úřadů. Ty měly začít fungovat už v polovině příštího roku a měly nahradit nynější stavební úřady pod obcemi a městy.

Od poloviny příštího roku začne fungovat pouze Specializovaný a odvolací stavební úřad. Bude mít na starosti velké infrastrukturní stavby, například dálnice, celostátní železnice nebo elektrárny.

Ostatní stavby budou až do 30. června 2024 podléhat povolování podle dosavadních předpisů. O půl roku na 1. ledna 2024 se také na návrh sněmovního výboru pro veřejnou správu odkládá digitalizace stavebního řízení.

Nový vládní návrh

Vládní koalice připravuje věcnou novelu stavebního zákona, která právě vznik Nejvyššího stavebního úřadu ruší a naopak zachovává část stavebních úřadů pod obcemi zachovává.

,,Zabráníme kolapsu stavebního řízení v České republice,“ řekl místopředseda vlády Ivan Bartoš. ,,Zachováme jeden úřad, jedno razítko,“ ujistil.

Mohlo by vás zajímat

Předseda klubu TOP 09 Jan Jakob dodal, že nevznikne „megalomanský“ stavební úřad, který bude od lidí naopak vzdálený.,,Dneska jsme zachránili stavební úřady ve městech a obcích,“ řekl.

Věcná novela nového stavebního zákona, kterou nyní předkládá ministerstvo pro místní rozvoj, ruší Nejvyšší stavební úřad a jemu podřízenou soustavu krajských stavebních úřadů. Podle ministerstva by to bylo zbytečně drahé a nepraktické.

Kromě jiného zachovává část stavebních úřadů pod obcemi. Zůstat by mělo 371 stavebních úřadů, s maximální dojezdovou vzdáleností do 35 km, místo současných zhruba 700.
,,Nový stavební zákon minulé vlády totiž rušil kompletně všechny obecní stavební úřady. Zůstalo by jen 14 krajských státních stavebních úřadů, které by si mohly zřizovat maximálně pobočky a to jen na základě libovůle ředitele krajského úřadu. Naše novela stavebního zákona tedy úřady neruší, ale naopak zachraňuje,“ uvedl Bartoš.

Ministerstvo předpokládá, že vládě předloží novelu do konce června. V balíku s novelou stavebního zákona by se měl projednávat i zákon ministerstva životního prostředí o jednotném environmentálním stanovisku (JES). Ten má sloučit potřebná povolení z oblasti životního prostředí do jednotného výstupu.

Opozice nesouhlasí

Opoziční hnutí ANO, které ve vládě v minulém období tento zákon předkládalo, s ročním odkladem nesouhlasí. Jeho poslanci spolu s poslanci SPD dnes hlasovali proti odkladu, vládní poslanci ho naopak podpořili. Bývalá ministryně pro místní rozvoj a nynější zpravodajka k vládní předloze Klára Dostálová, která v minulém období zákon překládala, nyní neúspěšně navrhovala odklad zamítnout, nebo alespoň vrátit předlohu k novému projednání.

Bývalý vicepremiér Karel Havlíček dnes argumentoval například tím, že pokud začne platit odklad účinnosti, budou se stavět celostátní železnice podle nového stavebního zákona, zatímco regionální tratě a drobné železniční stavby se budou řídit jinými zákonem.

Dostálová popsala, že například dálnice se budou stavět podle nové úpravy, ale silnice první třídy podle dosavadního zákona. Opět vyzdvihovala předností nové právní úpravy, kterou se vláda snaží odložit, jako je například jednotné metodické vedení stavebních úřadů a konec různých přístupů různých úřadů. Opakovaně argumentovala i tím, že úředníci budou zastupitelní.

Dostálová poukázala na to, že se odklad nedotýká souvisejících zákonů. Jako příklad uvedla, od 1. července příštího roku má jít žadatel o vodoprávní povolení na Nejvyšší stavební úřad, ale ten ještě nebude existovat. Výkladově se to podle ní vyřešit nedá. Dodala, že kdyby nový stavební zákon vstoupil v účinnost, bylo by zapotřebí asi 4000 až 5000 úředníků místo nynějších zhruba 13 000.

Historie stavebního zákona

Nový stavební zákon se připravoval řadu let. Sněmovna ho schválila loni v létě přes nesouhlas Senátu, který ho vetoval. Tehdejší vláda si od něj slibovala hlavně rychlejší stavební řízení díky dodržování stanovených lhůt.

Zákon převedl všechny dosavadní stavební úřady od obcí pod stát a vytvořil státní stavební správu. Nynější koaliční politici ještě v minulém období v opozici nový stavební zákon kritizovali. Podle nich způsobí rozvrat stavebního řízení a vzdálí stavební úřady občanům.

(bar, čtk)