INZERCE

Říční přístav v německém Duisburgu je největším na světě. Foto: Pixabay

Přístavy v Rotterdamu a Duisburgu podepsaly dohodu ohledně vodíkových hubů

Klíčové evropské přístavy – v nizozemském Rotterdamu a německém Duisburgu – posílily kooperaci ohledně vodíkových technologií, digitalizace a energetické transformace. Stvrdila to dohoda, kterou podepsali generální ředitel společnosti Port of Rotterdam Allard Castelein a generální ředitel společnosti duisport Markus Bangen. Dohoda má podpořit snahu rotterdamského námořního přístavu stát se vodíkovou bránou Evropy. Říční přístav v Duisburgu by se pak mohl stát důležitým vodíkovým hubem v Německu. 

Šéfové přístavů v německém Duisburgu (říční přístav – pozn. red.) a nizozemském Rotterdamu (námořní přístav – pozn. red.) minulý týden společně podepsali dohodu o záměru obnovit a rozšířit spolupráci ohledně moderních zdrojů energie. Dva klíčové evropské vodní uzly dohodou stvrzují vybudování vodíkových hubů v blízkosti obou přístavů, včetně jejich napojení na infrastrukturu.

Kromě stávajících dohod, týkajících se optimalizace logistických spojení, bude spolupráce rozšířena o iniciativy v oblasti digitalizace a energetické transformace. Dohodu podepsali generální ředitel společnosti Port of Rotterdam Allard Castelein a generální ředitel společnosti duisport Markus Bangen.

Dohodu podepsali podepsali generální ředitel společnosti Port of Rotterdam Allard Castelein a generální ředitel společnosti duisport Markus Bangen. Foto: Port of Rotterdam

Dohoda má zároveň podpořit snahu rotterdamského přístavu stát se vodíkovou bránou Evropy. Říční přístav v Duisburgu by se pak mohl stát důležitým vodíkovým hubem v Německu. 

K podpisu dohody došlo jen krátce poté, co rotterdamský přístav oznámil, že chce ve spolupráci s dalšími partnery do roku 2030 dodávat do severozápadní Evropy až 4,6 tun vodíku ročně, což představuje skoro čtvrtinu evropského cíle pro výrobu a dovoz vodíku.

V přístavu se už vodík vyrábí a existují plány jak jeho produkci zvýšit. Do Rotterdamu by pak měly lodě dovážet vodík vyrobený v Jižní Americe nebo Austrálii.

Podle zjištění S&P Global Commodity Insights se náklady na výrobu obnovitelného vodíku v Nizozemsku pohybují aktuálně kolem 10,89 eur na kilogram(11,48 amerického dolaru na kilogram), zatímco v západní Austrálii činily náklady 2,91 amerického dolaru na kilogram.

Přístav v posledních měsících podepsal řadu rámcových dohod o dovozu, mimo jiné s Austrálií, Brazílií, Kanadou, Chile, Marokem, Ománem a Portugalskem.

„Stojíme před velkými výzvami, které společně překonáme mnohem rychleji, efektivněji a inteligentněji,“ řekl po uzavření dohody generální ředitel společnosti duisport Markus Bangen.

„Zejména v oblastech digitalizace a přechodu na novou energetiku je důležité spolupracovat a sdílet naše znalosti a zkušenosti. Jsem proto velmi rád, že budeme pokračovat v důvěryhodném partnerství mezi přístavy Duisburg a Rotterdam,“ podotkl.

„Digitalizace a energetická transformace jsou pro strategii duisportu stejně důležité jako pro naši strategii. Věříme v sílu spolupráce se stejně smýšlejícími organizacemi. Tato dohoda představuje pozitivní krok tímto směrem,“ doplnil Allard Castelein, ředitel společnosti Port of Rotterdam.

Společnost duisport a rotterdamský přístav jsou obchodními partnery již dlouhou dobu. Každý rok se mezi oběma logistickými uzly vymění více než milion TEU kontejnerů. TEU je označení vyplývající z anglického „Twenty-foot equivalent unit“, jedná se o jednotku objemové kapacity kontejeneru. V tomto případě jde o standardní dvacetifeetové kontejnery.

Rotterdamský přístav se nachází ve společné deltě řek Rýn a Máza. Léta patřil mezi největší na světě. Duisburg leží na Rýnu na západě Německa ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a nachází se v něm největší říční přístav na světě. 

(nik)