INZERCE

Budoucnost je ve vysokorychlostních tratích Foto: Správa železnic

Portugalsko plánuje investovat do roku 2030 do vysokorychlostních tratí 10,5 miliardy eur. Jako první je na řadě spojení Porto–Lisabon

Portugalsko ohlásilo ambiciózní plán na spojení 10 největších měst vysokorychlostní železnicí. Podle railwaygazette.com má být celkem 16 železničních projektů dokončeno v roce 2050, do konce desetiletí pak Lisabon plánuje investovat celkem 10,5 miliardy euro. Nezbytné finance dodá EU a státní rozpočet. Tamní politici hovoří v souvislosti s Národním investičním plánem 2030 o železniční revoluci. Prioritou je projekt VRT mezi Portem a Lisabonem.

Propojení dvou největších portugalských měst a fotbalových bašt má vyjít na 4,5 miliardy euro, cílem je postupné utlumování dálniční a letecké dopravy, hlavní prioritou je snížení enormního vytížení železničního koridoru.

V současné době projede na 366 kilometrů dlouhém úseku denně 730 vlaků, trať zajišťuje 44 procent osobní a 92 procent nákladní dopravy.

Práce na vybudování dvoukolejné široko rozchodné trati spojené s konvenční sítí ve městech Aveiro, Coimbra a Leiriia řídí národní manažer dopravní a silniční infrastruktury, začít se má stavět příští rok a projekt je rozdělený do tří fází. Po jeho dokončení by se měla snížit délka trvání cesty ze současných 2 hodin a 49 minut na 1 hodinu a patnáct minut. Stavět se bude podle iberského rozchodu kolejí (1668 mm), maximální rychlost 300 km/h.

První je na řadě nejvytíženější úsek trati Porto – Soure o délce 143 kilometrů.

Podle propočtů vyjde úsek na 2,9 miliardy euro, z čehož jednu miliardu dodá Evropská unie. Výběrová řízení budou vyhlášena v první polovině letošního roku, práce má začít příští rok, termín dokončení 2028.

Doba jízdy z Porta do Lisabonu se zkrátí na bez minuty dvě hodiny. Stavba je rozdělena do dvou částí, první z nich tvoří úsek Porto – Aveiro (72 km, 1.6 miliardy eur), druhou Aveiro – Soure (71 km, 1,3 miliardy eur). Součástí projektu jsou rovněž stavby železničního mostu přes řeky Duoro a Tagus.

Náklady na druhý úsek Soure – Carregado jsou vyčísleny na 1,5 miliardu euro. Stavět se má začít v roce 2026, termín dokončení 2030, cesta se zkrátí na 1 hodinu a 19 minut. Zahájení stavby třetího úseku je naplánováno po roce 2030, každopádně po dokončení se má cestovat mezi Lisabonem a Portem 1 hodinu a 15 minut.

(boš)