INZERCE

Řada měst v MHD využívá autobusy na stlačený zemní plyn. Foto: Pixabay

Plnící stanice do každé vesnice. Podpora CNG ze strany plynařů bude pokračovat

Stát a plynaři budou podporovat auta na CNG nejméně do roku 2025, i když cíl daný v roce 2006, tedy deset procent vozového parku využívající CNG, se nesplnil.

Ze současného půl procenta se na desetiprocentní podíl aut jezdících na stlačený zemní plyn (CNG) Česká republika během následujících tří let téměř jistě nedostane. Právě to byl přitom společný cíl vlády a plynárenských společností, na kterém se dohodly v roce 2006. Daňové zvýhodnění a další podpora vozového parku na plyn by tak měly pokračovat minimálně do roku 2025. Společné memorandum znovu připravili zástupci státu (vlády a zainteresovaných ministerstev) s dodavateli plynu a Českým plynárenským svazem.

V memorandu o podpoře vozidel na zemní plyn do roku 2025 se plynárenské společnosti zavazují k výstavbě sítě CNG plnících stanic podle Národního akčního plánu čisté mobility. Tam, kde se zastupitelé rozhodnou převést vozový park městské a příměstské dopravy (nebo jeho části) na zemní plyn (a tam, kde to dovolí místní technické podmínky plynárenské sítě), zajistí plynaři výstavbu plnících stanic. Podmínkou budou alespoň 4 autobusy a minimální cílový roční odběr 400 tisíc m3 do čtyř let od uvedení stanice do provozu. Plynárenské společnosti také slíbily marketingově dál podporovat využití CNG v dopravě. Zároveň by se podobná péče měla dostat i LNG a biomethanu. Stát naopak slibuje, že bude tato vozidla zvýhodňovat daňovou politikou i v rámci dotačních programů Integrovaný regionální program a Operační program doprava.

Spotřební daň u CNG se tak nebude zvyšovat ani po roce 2020. Podle memoranda je to totiž důležitý nástroj ke stimulaci poptávky po CNG a její zvýšení by mohlo Česku zabránit v plnění dohodnutých cílů. Ty by ideálně znamenaly asi 92 tisíc vozidel na silnicích a spotřebu 230 milionů m³.

Ke snižování emisí skleníkových plynů se na mezinárodní úrovni Česko zavázalo například v Bílé knize o dopravě. Do roku 2050 mají ve srovnání s rokem 1990 klesnout o 60 %. Směrnice Evropského parlamentu a Rady o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů zase požaduje 10 % podílu obnovitelných zdrojů v dopravě do roku 2020. A jiná směrnice o kvalitě paliv zase zavazuje dodavatele snížit emise z dodávaných pohonných hmot minimálně o 6 % do konce roku 2020 (proti roku 2010).

Po silnicích teď v Česku jezdí zhruba 17.500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Výrazně podílet by se na plnění národního plánu měly i orgány veřejné správy. Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že do roku 2020 budou mít ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To znamená, že musí dokoupit ještě asi 5000 nových CNG vozů. Zplodiny z dopravy se na celkovém znečištění v České republice podílejí zhruba z jedné pětiny.

Vanda Kofroňová

O tématu ekologizace dopravy jsme psali:

Stát možná investuje desítky miliard do rozvoje vodíkové dopravy12.9.2017

Věříme tomu, že elektromobilita je opravdové téma, říká manažer Útvaru čistých technologií ČEZ 11.7.2017

EU „nalije“ 7 miliard korun do české dopravní infrastruktury: přinášíme seznam staveb a měst 28.7.2017

Vozy na CNG mají pozitivní vliv na emise oxidů dusíku, tvrdí nová studie12.7.2017

Nová unijní pravidla pro elektromobily účinkují od 18. listopadu 30.6.2017

Dotace na elektromobily táhnou, fotovoltaice musí pomoci firmy 20.9.2016

100 milionů na „ekologická“ auta pro kraje, města a obce 10.11.2016