INZERCE

Pivovar - ilustrační foto

Pivo z malých pivovarů by mohlo díky EET zdražit cca o tři koruny

Pokud hospodští budou muset po zavedení EET přiznávat každé prodané pivo, pak budou muset přiznat i každé nakoupené pivo. To by mohlo vést ke zvýšení cen piva dodávaného do restaurací zejména z malých produkčních pivovarů.

Řeči se vedou a pivo teče, to je jedno z hospodských pořekadel, které nelze rozporovat. Jenže pivo, které teče je stále dražší, protože jsou stále dražší vstupy. Naposledy před několika týdny oznámil lídr trhu Plzeňský Prazdroj, že bude zdražovat o korunu na půlitr. S napětím se očekává reakce Budvaru a dalších velkých hráčů. Jenže jsou tu ještě dva ukazatele, které mohou s cenou piva zahýbat. Prvním je cena chmele, která se před letošní sklizní vyšplhala až k 380 tisícům korun za tunu žateckého poloraného červeňáku. Očekává se, že letošní sklizeň bude startovat někde okolo 220 tisíc korun tunu. „To je samozřejmě věc, která se do ceny výroby piva promítá zcela zásadním způsobem a může to mít vliv na konečnou cenu, za kterou se pivo prodává hospodským, protože stále se u nás vaří nejvíce klasického ležáku plzeňského typu. Ale může se to promítnout také do cen speciálních typ typu ALE,“ říká viceprezident českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

ZAPAMATUJTE SI, JAK SE VAŘÍ DESÍTKA A DVANÁCTKA

10 -> 100 litrů vody – 10 kg sladu (14 mínus mláto)

12 -> 100 litrů vody – 12 kg sladu (18,5 kg sladu – mínus mláto (odpad)

Dalším faktorem, který může do ceny piva v blízké době promluvit je chystaná Elektronická evidence tržeb. Podle spolumajitele Kunratického pivovaru Muflon Jindřicha Chejna se může zavedení EET a tím přísnější evidence skutečných prodejů promítnout do nákupní ceny restaurací dvěma až třemi korunami. „Víme o tom, že některé pivovary, které dodávají do restaurací, nabízí pivo v ceně kolem dvanácti korun za půlitr. Jenže to prostě není možné. Pokud spočítáme reálné náklady na výrobu ležáku v podmínkách minipivovaru, jsme někde kolem šestnácti korun. Cena někde kolem deseti až dvanácti korun je podezřelá a velmi pravděpodobně v ní není něco započítáno,“ říká Chejn. Míní, že když budou provozovatelé hospod nuceni evidovat a tím i danit každé prodané pivo, budou muset evidovat i pivo, které nakoupí. „Takže i to pivo, které nakoupí bude muset pivovar, který ho dnes dodává oproti příjmovému dokladu se kterým se může stát cokoliv, dát do evidence tržeb a tím pádem danit. Potom samozřejmě stoupne cena takového piva,“ dodává Chejn. Toto se samozřejmě netýká restauračních pivovarů, které vaří jen pro své restaurační zařízení.

Podívejte se, co tvoří cenu zlatavého moku:

 

Tvorba ceny piva z malých produkčních piovarů. grafika: Ekonomický deník
Tvorba ceny piva z malých produkčních piovarů. grafika: Ekonomický deník

* Spotřební daň -> minipivovary mají o polovinu menší daň, než velké pivovary

V této kalkulaci není zahrnuta amortizace – umoření pořizovacích nákladů na pivovar. Ta se pohybuje mezi 5-20 miliony korun dle velikosti pivovaru, výstavu a provedení.

Jiří Reichl