Po uzavření autobazarů kvůli pandemii covid-19 museli prodejci rychle nabídnout ojetiny online. A zákazníci si rychle zvykli. Kromě nového způsobu nakupování začali Češi v pandemii vybírat jiné vozy – častěji se poohlíží po větších autech. Naopak výroba nových aut v lednu a únoru klesla, problémem byly hlavně výpadky v dodávkách dílů.
Zatímco loni se v první vlně pandemie prodalo jen tisíc sedm set ojetých aut, v druhé vlně jich bylo už 2,5 tisíc. Ve třetí vlně zákazníci nakoupili 7,5 tisíc ojetin. Vyplývá to ze statistik AAA Auto. Výroba nových aut však stagnuje. Jen za leden a únor poklesla jejich výroba ve srovnání s loňskem o 13,6 procent.
Nákupy ojetin online
V souvislosti s protikoronavirovými opatřeními a uzavřením obchodů a provozoven se museli prodejce ojetých aut rychle přizpůsobit situaci. A přestože to bylo do té doby nemyslitelné, začali ojetá auta nabízet a prodávat přímo na internetu.
„Když se naše provozovny poprvé před rokem uzavřely a my jsme prakticky ze dne na den spustili on-line prodej, nečekali jsme, že tak rychle zdomácní a lidé ho přijmou jako běžný způsob nákupu. Přestože prodeje nejsou zdaleka na takové úrovni, jak by tomu bylo za běžné situace, prodáváme již na sto automobilů denně. Letos jsme tak již na 76 procentech loňských prodejů před lockdownem,“ uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová.
V České republice a na Slovensku se tak v rámci celé skupiny celkem prodalo téměř 16 tisíc automobilů.
Větší auta vedou
V posledním roce se lidé naučili nakupovat auta online, ale zároveň se změnily i jejich preference. Nyní vyhledávají převážně větší automobily. Kombi varianty tak v AAA Auto tvoří třetinu prodejů. Pětina zákazníků si kupuje přes internet vozy v automatu, což je o 5 procent více než vloni.
Roste zájem i o auta s náhonem na všechna čtyři kola a komfortní prvky výbavy, jako je systém pro automatické zastavení před překážkou nebo handsfree připojení. Největší zájem je o vozy Škoda Octavia, kombi a benzínové varianty.
Méně nových aut
Sdružení automobilového průmyslu oznámilo meziroční pokles ve výrobě aut za leden a únor o 13,6 procent, což představuje jen necelých 207 tisíc nových vozů. Podle sdružení výkon automobilek negativně ovlivňovaly výpadky v dodávkách dílů, omezení v přepravě zboží, ale i napjatá situace na trhu práce.
„Nové registrace v EU poklesly v prvních dvou měsících zhruba o pětinu. Z tohoto pohledu je propad domácí výroby vozidel o necelých 14 procent dobrou zprávou, situace však nadále zůstává složitá. Výrobci jsou nuceni přeskupovat výrobu kvůli výpadkům dodávek čipů a dalších dílů, dochází také k dramatickému nárůstu cen řady materiálů, dále ke komplikacím při dopravě zboží v důsledku změn na hranicích, a i situace na trhu práce je díky výpadkům zaměstnanců velmi napjatá,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Například nošovický Hyundai letos v lednu a únoru vyrobil více než 37 tisíc aut, což je o 0,8 procenta méně než loni. Únorová čísla už vypadala lépe, výroba tehdy stoupla o 14 procent.
Ve Škodě Auto se výroba snížila o 12,9 procent a kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech o 28,3 procent.
Poklesla i výroba autobusů. Zatímco v lednu byl pokles pětinový, v únoru šlo o 14,3 procenta.
pdm, čtk