INZERCE

Úvod Blog Strana 70

HSP & Partners vyniká specializovaným týmem pro problematiku správního práva

HSP & Partners advokátní kancelář s.r.o. na domácím trhu působí již více než 30 let a patří tak mezi nejstarší ryze české advokátní kanceláře. Letos došlo k největší změně od vznik kanceláře, kdy tým původních společníků byl rozšířen o další společníky, kdy se novými partnery vedle stávajících – JUDr. Květoslava Hlíny, Mgr. Štěpána Schenka a JUDr. Lenky Příkazské stali Mgr. Martina Švestková, Mgr. Tomáš Kadlec, Mgr. Jan Mučka a Mgr. Milan Jelínek.

Zásluhou členství v Asociaci mezinárodních advokátních kanceláří LIBRALEX má HSP & Partners dosah i do dalších zemí, a to jak evropských, tak i mimoevropských. „Zejména díky kvalitě poskytovaných právních služeb, komplexnosti nabídky a dosaženým úspěchům ve významných sporech se nám daří nejen rozvíjet dlouhodobá partnerství se stávajícími klienty, ale i navazovat novou spolupráci a prohlubovat oblasti našeho působení,“ říká partnerka kanceláře Lenka Příkazská.

Česká justice kancelář HSP & Partners představuje v rámci nové rubriky „Profily advokátních kanceláří“.

Stabilní pracovní tým HSP & Partners dále doplňuje 14 advokátů a advokátních koncipientů a téměř 20 dalších spolupracovníků, kteří se formou operativních pracovních skupin specializují na jednotlivé obory práva. S růstem počtu pracovníků se pojí i rozšíření kanceláře do více působišť. K sídlu v Praze a pobočkám v Přerově, Ostravě a Čadci se v loňském roce přidala nová pobočka, sídlící v reprezentativních prostorách historického Salmova paláce na Horním náměstí v Olomouci.

Advokáti HSP & Partners Foto: Archiv HSP & Partners

HSP & Partners má velmi silnou pozici vedle standardních právních odvětvích také v oblasti developingu a nemovitostí, v oblasti průmyslového vlastnictví a jako jedna z mála advokátních kanceláří má také specializovaný tým pro problematiku správního práva se zvláštním zaměřením na stavební právo a právo životního prostředí a na oblast hospodářské soutěže a veřejných zakázek. Právě v oblasti veřejných zakázek dosahuje pravidelných úspěchů v prestižní soutěži Právnická firma roku.

Právní služby poskytuje HSP & Partners ve všech právních odvětvích, specializuje se však zejména na oblasti:

  • Právo v investiční výstavbě
  • Hospodářská soutěž a veřejné zakázky
  • Právo duševního vlastnictví
  • Korporátní (obchodní) právo
  • Právo ICT (e-commerce, IT právo a technologie)
  • Správní právo, včetně práva životního prostředí
  • Compliance (trestní, soutěžní, GDPR)
  • Pracovní právo

Jaké jsou známé případy, které HSP & Partners zastupovala? „Věnujeme se případům z široké škály oblastí práva, nicméně z poslední doby bychom „vypíchli“ mandát ve sporu týkajícího převodu části projektu Eden Arény, v němž bylo nezbytné precizně analyzovat dopad nového občanského zákoníku na právní vztahy upravené dle staršího předpisu, aby bylo možné správně interpretovat a aplikovat právní režim v rámci daného sporu, dále vyhodnotit otázku priority nájemních smluv a případnost užití korektivů zásad poctivého obchodního styku a dobrých mravů, jejichž aplikace se vždy odvíjí od konkrétních okolností příslušného sporu,“ říká Lenka Příkazská.

HSP & Partners se již po dobu několika let věnuje také kauzám, které se týkají hromadné dopravy v hlavním městě. Tyto spory jsou specifické tím, že počátky smluvní dokumentace a dalších relevantních podkladů lze najít pouze v archivu, neboť mají svůj původ ještě v socialistickém zřízení, kdy bylo na území hlavního města budováno metro. Obecně pak ve sporech, jejichž kořeny sahají do hlubší historie a následný vývoj prochází různými právními úpravami, si advokáti nemohou vystačit jen se znalostí aktuálních právních předpisů, ale je nutná analýza předpisů historických již dlouho nepoužívaných, které se už ani neprobírají na právnických fakultách. Musí mít také detailní přehled o všech změnách právní úpravy, která se v průběhu let mohla promítnout do daného případu. Vedle podrobné znalosti pramenů práva a historického kontextu včetně studia archivních dokumentů je pak nutná příprava vhodné strategie, která zaručí efektivní a pro klienta žádoucí výsledek a náležitá aplikační schopnost.

Silný hráč v oblasti investiční výstavby

Další z oblastí práva, v níž kancelář poskytuje komplexní služby a právní poradenství, je sféra investiční výstavby. Při realizaci developerského projektu Complex City Olomouc tým HSP & Partners realizuje právní podporu ve veškerých souvisejících otázkách – od přípravy developerských smluv, přes průběh stavebního řízení, vyhodnocení problematiky ochrany práv duševního vlastnictví až po případné řešení vzniklých sporů. Základním předpokladem úspěšného developerského počinu je mít správně připravený projekt. „Na této přípravě se od počátku podílíme, účastníme se osobních schůzek klienta s jednotlivými dodavateli, ale také jej zastupujeme při jednáních s úřady a dalšími orgány veřejné správy,“ vysvětluje Lenka Příkazská.

Již od roku 2017 se kancelář pravidelně umisťuje v soutěži Právnická firma roku. Historického úspěchu dosáhla v roce 2022, a to hned ve 4 odborných kategoriích: jako velmi doporučovaná kancelář pro oblast Veřejných zakázek a jako Doporučovaná kancelář v oblastech Právo obchodních společností, Developerské a nemovitostní projekty a Řešení sporů a arbitráží.

Úspěšná byla kancelář i v roce 2023, a to díky ocenění Doporučovaná kancelář v kategoriích Právo obchodních společností a Řešení sporů a arbitráží a Velmi doporučovaná kancelář pro Veřejné zakázky.

Advokátní kancelář byla rovněž v letošním v ročníku 2023/2024 vybrána mezi 100 nejzajímavějších a nejinspirativnějších kanceláří na českém trhu. V projektu Advokátní kanceláře roku, pořádaného Mediální skupinou A 11 a redakcí magazínu Lawyers & Business již potřetí, porota hodnotila odpovědi na sérii položených otázek a rovněž přihlédla ke znalosti advokátního trhu a celkové aktuální situaci. 

„Všech ocenění si velmi vážíme, vnímáme je jako impuls do další práce, potvrzení naší profesní vize a rovněž jako závazek i nadále poskytovat kvalitní právní služby a neustále hledat možnosti novátorských originálních řešení, která nás mnohdy odlišují od práce jiných kanceláří a pro naše klienty jsou nepochybným přínosem,“ dodává Lenka Příkazská. V oblasti advokacie jsou podle ní u kolegů klíčové specifické dovednosti a znalosti, které si osvojí nejen studiem na vysoké škole, ale rovněž praktické zkušenosti, které získají v rámci svého působení na pozici advokátních koncipientů.

Zaškolení v kanceláři zahrnuje nejen seznámení se s firemní kulturou, zásadami a pravidly, ale také se zaměřením na konkrétní pracovní úkoly a procesy. „V naší advokátní kanceláři je zvykem, že zkušenější kolegové podporují své mladší kolegy a motivují je k lepším výsledkům. Zvláštní pozornost věnujeme neustálému vzdělávání a vlastnímu profesnímu růstu, neboť právní prostředí se neustále vyvíjí a je naší povinností a vlastně bytostnou potřebou být neustále v kontaktu s aktuální legislativou i judikaturou. Pravidelná účast na školení pro všechny členy týmu, zejména v rámci jejich specializací, je tak naprostou samozřejmostí. Neopomíjíme také samovzdělávání, vedené krédem naší kanceláře „víc hlav, víc ví“, kdy se na pravidelných společných poradách všech členů týmu informujeme o novinkách v oblasti legislativy i rozhodovací praxe soudů a často diskutujeme aktuální „právní oříšky“, s nimiž se kolegové potýkají. V rámci takových brainstormingů nacházíme často řešení nejen aktuálně diskutované kauzy, ale rozlouskneme mnohdy i jiné zapeklité případy,“ vysvětluje partnerka HSP & Partners.

Důležitou součástí podnětného a kooperativního pracovního prostředí, jsou také CMR aktivity. Kancelář pravidelně pořádá sportovní teambuildingové aktivity. „Po každé takové akci je cítit pozitivní dopad v komunikaci mezi členy celého pracovního týmu i odhodlání kolegů tzv. tahat za jeden provaz,“ dodává Lenka Příkazská.

Prevence vzniku právního problému

Klientela HSP & Partners je různorodá zahrnuje společnosti od malých a středních podniků zaměřené na rozličná odvětví průmyslu a služeb až po korporáty či města. Nejvýznamnější klienty uvádí kancelář v referencích na webu akhsp.cz.

Partnerka HSP & Partners JUDr. Lenka Příkazská Foto: Archiv HSP & Partners

Přidanou hodnotou služeb je individuální přístup a komplexní náhled na řešenou problematiku s vyhodnocováním veškerých potenciálních právních rizik a současně i připravenost účastnit se řešení záležitostí již v samém prvopočátku, se zvláštním důrazem na prevenci vzniku právního problému na straně klienta. Tak je možné maximálně eliminovat riziko soudní pře a tím ušetřit klientům nejen čas, ale i finanční prostředky.

Klienti advokátní kanceláře HSP & Partners si proto už podle Lenky Příkazské zvykli mít “svého právníka” k dispozici kdykoliv je třeba a konzultovat všechny záležitosti operativně.

Právní služby je možné poskytnout v řadě světových jazyků, a to zejména v angličtině, němčině a francouzštině. 

Advokátní kancelář se aktivně zapojuje do veřejného života. V poslední době se zúčastnila například Májové konference Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže 2024 v Brně pořádané v návaznosti na novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek, konference konané Úřadem průmyslového vlastnictví ve spolupráci s EUIPO o možnosti aplikace alternativního řešení sporů v oblasti duševního vlastnictví či urbanistické konference „Olomouc mezi minulostí a budoucností“, pořádané Okresní hospodářskou komorou Olomouc, zabývající se otázkami vztahů developerů, právníků a veřejnosti.

Za zmínku stojí účast Lenky Příkazské na diskusním setkání Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN), kde vystoupila jako jeden  z pozvaných řečníků v diskusi o palčivých, ale mnohdy ještě v praxi neřešených, otázkách z oblasti věcných práv a závazkového práva s přesahem především do developmentu a stavebnictví obecně.

Advokáti a advokátní koncipienti se pravidelně věnují publikačním aktivitám, reagujícím na rozličná témata reflektující změny právní úpravy či judikatury zejména, nikoliv však výlučně, na odborném na portálu www.e-pravo.cz. Příkladem může být rozhovor Martiny Švestkové, společníka naší kanceláře na České justici, a to ve vztahu k (ne)naplnění zákonných podmínek provozu zařízení pro osoby propuštěné z výkonu trestu na Svatého Kopečku u Olomouce či rozhovor Lenky Příkazské pro magazín Business Soirée.

HSP & Partners je členem Okresní hospodářské komory Olomouc, která na Olomoucku realizuje řadu aktivit s cílem propojit podnikání malých a středních podniků s výzkumnými projekty a podílí se na realizaci odborných stáží mladých talentů ve firmách za účelem podpory a hledání synergií pro potenciální obchodní spolupráci. V rámci 8. ročníku klíčové společensko-networkingové akce Gentlemen’s club, které se členové naší kanceláře zúčastnili v červnu tohoto roku, byla vybrána částka 327 tisíc, která pomůže financovat projekt Zázraky zrození i aktivity Nadačního fondu pro srdce Hané.

Dále se pak jedná o členství v již výše zmiňované v Asociaci mezinárodních advokátních kanceláří LIBRALEX, která byla založena skupinou nezávislých právníků za účelem promptní reakce na potřeby klientů v závazkových vztazích s mezinárodním prvkem, potažmo při řešení  přeshraničních sporů.

Kancelář je také členem asociace pro rozvoj trhu nemovitostí, která je neziskovou organizací sdružující přední osobnosti a lídry českého nemovitostního trhu napříč obory s cílem zvýšení kvality, stability a transparentnosti českého trhu nemovitostí.

Aktivní je HSP & Partners i na poli pro bono aktivit. „Dlouhodobě spolupracujeme s pražskou Konzervatoří a střední školou Jana Deyla, příspěvkovou organizací, která se zaměřuje na výuku řady hudebních oborů a ladění klávesových nástrojů a především se specializuje na vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Za dobu spolupráce s touto organizací jsme měli několikrát možnost se osobně setkat s nesmírně nadanými umělci, které podporujeme nejen poskytováním pro bono právních služeb či finančních prostředků, ale také svou účastí na významných kulturních akcích a koncertech,“ říká Lenka Příkazská. Dlouholetou stabilní finanční podporu poskytuje kancelář rovněž nadaci Dobrý Anděl, která se snaží alespoň trochu ulehčit nezáviděníhodnou životní situaci rodinám s dětmi, u jejichž člena propuklo onkologické či jiné závažné onemocnění a zmírnit tak finanční dopad s touto novou realitou spojený.

„Iniciativou, které jsme se v letošním roce pro bono rovněž věnovali, byla podpora aktivity obyvatel na Svatém Kopečku u Olomouce a přilehlých obcích proti provozu spolku, jehož registrace byla posuzována pro důvodné pochyby o splnění zákonných požadavků dle zákona o sociálních službách,“ dodává. Letos kancelář odstartovala také spolupráci s projektem HAOLK – Házenkářskou Akademií Olomouckého kraje, která je od roku 2020 společnou inciativou klubů Handball club Olomouc 1966, Házená Velká Bystřice a TJ Sokol Centrum Haná za účelem zastřešení především dorosteneckých kategorií v 1. lize.

Kontakty:

Název společnosti:      HSP & Partners advokátní kancelář s.r.o.

Sídlo:                          Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Praha 1

IČ:                              29453101

DIČ:                           CZ29453101

společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 395680

Web:                           https://www.akhsp.cz/

Telefon:                      +420 734 363 336

E-mail:                        [email protected]

LinkedIn

(epa)

Článek původně vyšel na webu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří do skupiny Media Network s.r.o.

Dobrá zpráva nejen pro lázeňské šviháky. Dálnice z Prahy do Karlových Varů je delší o 6 kilometrů

Ředitelství silnic a dálnic dnes zprovoznilo 6,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D6 u obce Krupá ve Středočeském kraji. Práce na prodloužení dálnice z Prahy do Karlových Varů vyšly na 1,54 miliardy korun a většinu nákladů má proplatit Evropská unie z Operačního programu Doprava. Ve výstavbě je dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 včetně odpočívky u Kolešova, uvedlo ŘSD v tiskové zprávě.

Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, v příštím roce další dva úseky dálnice D6 zprovozní. „Šest kilometrů nové dálnice mezi Prahou a Karlovými Vary sloužící jako obchvat Krupé naváže na už zprovozněný úsek od Prahy končící u Krušovic. D6 je jednou z dálnic, jejichž dostavba v posledních letech významně pokročila. Již příští rok se řidiči mohou těšit na zprovoznění dalších dvou navazujících úseků v celkové délce 14,4 kilometru, celá D6 z Prahy až do Karlových Varů by měla být hotová v roce 2028,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Úsek D6 Krupá začíná západně od obce Krušovice, kde navazuje na úsek D6 u Řevničova dokončený v roce 2020. Součástí stavby je mimoúrovňová křižovatka Krupá, dále 805 metrů dlouhá estakáda, pět mostů i čtyři protihlukové stěny dohromady dlouhé přes 1,5 kilometru. Celková délka nového úseku je 6450 metrů.

Mapa nově zprovozněného úseku dálnice D6. Zdroj: ŘSD

„Nový úsek odvede veškerou tranzitní dopravu z obce Krupá. Významně se tak zlepší životní podmínky místních obyvatel, sníží se riziko nehod a klesnou emisní zátěže a hluk. Nebezpečné úrovňové křížení se silnicí II/229 nahradila mimoúrovňová křižovatka. Nová čtyřpruhová komunikace je výrazně bezpečnější a umožní řidičům plynulejší jízdu,“ uvedl při slavnostním zprovoznění generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Ze zhruba 130 kilometrů dlouhého spojení mezi hlavním městem a Karlovými Vary zbývá dokončit 63 kilometrů dálnice. Příští rok by měla být D6 od Prahy hotová až k jesenické křižovatce se silnicí I/27. Letos v červenci se začal stavět 12,1 kilometru dlouhý úsek Petrohrad – Lubenec, který patří mezi největší dopravní stavby v Česku.

Zakázku na stavbu úseku dálnice D6 u obce Krupá vysoutěžila na konci roku 2021 společnost Metrostav Infrastructure. Podpis smlouvy mezi ŘSD s firmou Metrostav Infrastructure se o řadu měsíců zpozdil kvůli nejasnostem, zda se na dceřinou firmu také vztahuje opatření soudu, které mateřské společnosti Metrostav tehdy nepravomocně zakázalo účast ve veřejných zakázkách na tři roky kvůli zapojení do korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha (ČSSD).

(rov)

Kabinet má na stole přepsání systému kritické infrastruktury. Vnitro navrhuje rozsáhlé změny

Vláda bude v nejbližší době rozhodovat o podobě zásadní a komplexní změny systému krizového řízení a ochrany kritické infrastruktury státu. Novou legislativu pro oblast bezpečnosti citlivých energetických, zdravotnických nebo průmyslových objektů a služeb navrhlo letos ministerstvo vnitra. 

Norma vyjímá zajišťování odolnosti jednotlivých prvků kritické infrastruktury z působnosti dosavadního krizového zákona a kromě zpřesnění a optimalizace krizového řízení má přinést také zásadní změny v pravomocích úřadů, ale i povinnostech jednotlivých prvků celého systému. Dramaticky by se v případě schválení návrhu změnil i počet zákonem definovaných součástí citlivé struktury, a to až na dvojnásobek. 

Návrh z dílny resortu vedeného šéfem STAN Vítem Rakušanem reaguje na závazné evropské směrnice, ale také na zkušenosti se zvládáním krizových situací posledních let, jako byla pandemie nemoci covid-19, ničivé tornádo na jižní Moravě nebo příliv válečných uprchlíků z Ukrajiny po zahájení ruské agrese. 

„Cílem je zejména nastavit flexibilní a optimální procesy ve všech částech tohoto systému (prevence, připravenost, odezva a obnova) tak, aby odpovídal aktuálním potřebám a zohledňoval také možné limity zásahu státu do základních lidských práv a svobod,” zdůvodňuje vnitro potřebu nového zákona. Ten do českého práva „překlápí” příslušné směrnice Evropské unie.

Enormní množství připomínek

K návrhu se během jara vyjadřovala v rámci meziresortního připomínkového řízení ostatní ministerstva a také zainteresované instituce nebo organizace. A výsledkem byl doslova „zával” připomínek, které musel úřad postupně vypořádat. Dokument, který způsob vyřízení jednotlivých stanovisek detailně popisuje, má ostatně velmi nezvykle obsáhlý rozsah – téměř tisíc stran textu. 

„V meziresortním připomínkovém řízení uplatnila připomínková místa zcela enormní počet zásadních připomínek. Ministerstvo vnitra vedlo řadu intenzivních jednání tak, aby se podařilo zásadní připomínky vypořádat a zachovat zásadní filozofii a cíle novelizace,” uvádí k tomu úředníci Rakušanova resortu. 

Podle nich se přitom podařilo najít v naprosté většině případů kompromis. Kabinet předsedy ODS Petra Fialy ale bude muset i tak „rozseknout” několik zásadních sporů.  „Nadále zůstávají nevypořádané připomínky se čtyřmi resorty,” přibližuje v předkládací zprávě pro vládu vnitro.

Mezi těmi, se kterými se nepodařilo rozdílné pohledy na věc urovnat, patří již tradiční odpůrce nových legislativních návrhů, tedy ministerstvo financí vedení místopředsedou ODS Zbyňkem Stajnurou. To totiž kvůli vládním škrtům a nutným úsporám v rozpočtu dlouhodobě odmítá jakékoliv návrhy, které by mohly vznášet na veřejné finance nové požadavky a nároky. 

A nejinak je tomu i v tomto případě, připomíná v předkládací ministerstvo vnitra. Finance totiž trvají na tom, že Rakušanův úřad musí lépe a podrobněji popsat finanční dopady nového systému kritické infrastruktury a a explicitně uvést, že veškeré náklady budou příslušné resorty hradit ze svých již schválených rozpočtů. 

Vnitro přitom v původním návrhu připouští, že nová legislativa na veřejné finance dopadne, a to ne málo. Náklady s sebou totiž podle důvodové zprávy ponesou například požadavky na plnění nových povinností od subjektů veřejné správy. Zvýšené náklady si ale podle úředníků vyžádá i zajištění nutných kapacit, které budou nezbytné pro plnění koordinační role samotného ministerstva vnitra. 

Infrastruktura nabobtná na dvojnásobek

Významné bude v tomto směru především razantní nárůst počtu subjektů, které se budou do kritické infrastruktury počítat. „Naprostá většina nově předpokládaných subjektů kritické infrastruktury vzejde v souladu s obsahem transponované směrnice ze soukromého sektoru. V souhrnu je možné očekávat až dvojnásobný nárůst povinných osob proti současnému stavu,” podotýkají k tomu ministerští úředníci. 

Pro úřady to přitom podle nich bude znamenat nárůst agendy a tím i nákladů. „Orgány veřejné správy na ústřední úrovni jsou již v současném systému kritické infrastruktury podle krizového zákona odpovědné za ochranu svých prvků kritické infrastruktury. Vzhledem k rozšíření povinností a stanovení výčtu minimálních opatření k zajištění odolnosti však lze očekávat nárůst požadavků na poskytnutí prostředků k plnění zákonem stanovených kompetencím,” vysvětluje ministerstvo.

V souvislosti s očekávaným razantním nárůstem počtu povinných osob z pohledu zákona bude navíc podle ministerstva vnitra nutné zřídit i nový informační systém, kterým by se měl stát Portál kritické infrastruktury. Ten byl měl sjednocovat informace k zabezpečení plnění úkolů podle nového zákona. A i to bude podle vnitra znamenat zvýšené požadavky na financování. 

Kdo zaplatí tisíce nových prověrek?

Mezi nové povinnosti, které jednotlivé subjekty systému dostanou, pak bude například zřízení funkce manažera kritické infrastruktury. Ten zároveň bude muset mít bezpečnostní prověrku Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ), a to stejně, jako další lidé nezbytní pro provozování základní služby subjektů z oblasti energetiky, letecké dopravy nebo pitné vody. „Byla prioritizována taková odvětví nebo pododvětví, která mají vysoký plošný dopad na obyvatelstvo v případě úmyslného narušení základní služby ze strany pracovníka,” poznamenává k tomu ministerstvo vnitra. 

Samotných manažerů bude podle odhadů úřadu zhruba 300 až 500, přičemž část těchto pracovníků již oprávnění na stupeň utajení důvěrné nebo tajné má. Značné požadavky na kapacity NBÚ ale vzejdou z nutných prověrek pro zmíněné další klíčové pracovníky ve vybraných odvětvích. 

„V rámci funkcí nezbytných k zajištění základních služeb se náročnost prověřování odhaduje na řádově tisíce osob s tím, že by tento počet neměl přesáhnout desítky tisíc osob,” upozorňuje ministerstvo vnitra. 

A ministerstvo vnitra i v této souvislosti připouští, že tisíce nových prověrek si vyžádají další peníze navíc z rozpočtu. „Dopady na státní rozpočet bude mít také zabezpečení mechanismu ověřování spolehlivosti, zejména pak ověření spolehlivost kritických pracovníků, kteří budou vykonávat citlivou činnost podle zákona o ochraně utajovaných informací,” poznamenává Rakušanův resort.

Konkrétní výši finančních dopadů ale ministerstvo v důvodové zprávě uvádět celkově odmítá s tím, že by šlo o předčasné odhady. „Veškeré požadavky na jejich vyčíslení by vedly k vytvoření odhadů s nízkou vypovídací hodnotou,” konstatuje vnitro. MInisterstvo financí právě takové vyčíslení ale teď požaduje a bude tedy na kabinetu, aby spor obou resortů rozhodnul. 

S tím, jak jsou v návrhu zákona a důvodové zprávě řešeny finanční dopady spjaté s novým systémem kritické infrastruktury, pak nesouhlasí ani ministerstvo zemědělství. Kromě toho tento resort odmítnul také to, že by měl mít podle nového znění zákona o kritické infrastruktuře „pod křídly” oblast logistiky, distribuce a skladování potravin.

Ohledy na soukromí

Nejde ale o jediný spor. Vnitro se neshodne na konkrétních detailech návrhu ani například s ministerstvem obrany. Návrh například rozšiřuje paletu možných krizových opatření, která je vláda oprávněna vyhlašovat během nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu, a úřadům dává do rukou větší možnosti schraňování osobních dat. Zároveň ale zavádí také systém pojistek proti nepřiměřenosti takových zásahů nebo jejich neúčelnosti. 

„Nově tak má vláda povinnost v odůvodnění rozhodnutí o krizovém opatření stanovit konkrétní míru rizika spojeného s vymezenými činnostmi, oblastmi či jinými charakteristikami a posoudit přiměřenost zásahu do práv, svobod a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob. Bude tomu tak u všech krizových opatření, kterými je zasahováno do práv a povinností osob,” popisují úředníci ministerstva vnitra. 

A právě tato nově zaváděná povinnost se armádnímu resortu zásadně nelíbí. Ministerstvo obrany má pak i další výhradu, na které nenašly oba úřady shodu. „Nesouhlasí s novou právní úpravou soudního řádu správního, která zavádí koncentrovaný přezkum krizových opatření Nejvyšším správním soudem,” zmiňují Rakušanovi lidé s odkazem na stanovisko obrany. 

Ministerstvo zdravotnictví pak nesouhlasí s tím, aby v rámci informačního systému krizového řízení byl dán přístup do informačního systému infekčních nemocí.

Změna základních principů

Stávající systém krizového řízení vzniknul na prahu nového tisíciletí, a to zejména v návaznosti na rozsáhlé povodně na Moravě z roku 1997. Praxe i nové zkušenosti ale od té doby pomohly podle ministerstva vnitra identifikovat slabé stránky celého systému a právě ty chce teď úřad novou legislativou řešit a modernizovat.

 Změny se dotknou například i určování jednotlivých prvků kritické infrastruktury. To se nyní děje ve dvou rovinách v závislosti na tom, jestli jde o státní subjekt či nikoliv. V případě organizačních složek státu to dosud určovala vláda na základě podkladů od příslušných ministerstev, dalších úřadů nebo České národní banky. 

V případě jiných než státních subjektů je systém zatím decentralizován, kdy jednotlivé prvky určovala přímo ministerstva nebo další úřady bez souhlasu kabinetu s tím, že následně mají informovat ministerstvo vnitra. Právě v tom ale docházelo podle samotného resortu často k nežádoucím prodlením. U státních subjektů byl pak neúměrně zdlouhavý přímo celý proces, který trval od identifikace potenciálního prvku a po jeho určení několik měsíců. 

„Dalším nedostatkem je pak absence jakýchkoliv sankcí týkajících se porušení povinností subjektu kritické infrastruktury stanovených krizovým zákonem, což výrazně snižuje možnost jejich vynucení,” upozorňuje ministerstvo vnitra. 

I proto nové pojetí odolnosti kritické infrastruktury, které vychází z evropské směrnice CER, už neklade hlavní důraz na samotné prvky systému, ale spíše na celkové zajištění poskytování služby daným subjektem. „Stěžejní je tedy stanovení základních služeb a kritérií významnosti, která definují významnost této základní služby a jejího poskytovatele,” vysvětluje vnitro s tím že konkrétní základní služby a kritéria významnosti budou stanovena prováděcím právním předpisem.

Stát bude moct vyřadit nežádoucí dodavatele

V oblasti kritické infrastruktury pak resort navrhuje pro stát například i zcela novou a zásadní pravomoc sáhnout u vybraných subjektů nebo odvětví do dodavatelského řetězce soukromých subjektů. V praxi by tak mohly úřady například vyřadit z bezpečnostních důvodů konkrétní firmy z dodávek pro součást citlivého a pro stát klíčového systému.

„Navrhované opatření je zcela mimořádný nástroj, který ve výjimečných, závažných a odůvodněných případech dává pravomoc ministerstvu vnitra ve správním řízení stanovit podmínky pro dodávky a poskytování služeb, omezit nebo zakázat dodavateli činnost spočívající v dodávání zboží a služeb subjektu kritické infrastruktury, jestliže o tomto subjektu ministerstvo vnitra bude mít relevantní informace o tom, že takový dodavatel představuje riziko pro bezpečnost České republiky,” popisuje svůj návrh samo ministerstvo.

Resort přitom zdůrazňuje, že v současné době stát nemá účinný nástroj, jak podobná rizika řešit, a to i v situaci, kdy o nich ví: „Navrhované opatření reaguje na informace, které má předkladatel k dispozici od ostatních orgánů státní správy, policie a zpravodajských služeb, a které pokrývají celou řadu hrozeb, a to od napojení dodavatelských subjektů na zpravodajské služby cizí moci, přes tuzemský i mezinárodní organizovaný zločin, po hrozby z oblasti terorismu.”

Podle vnitra ustanovení míří na ty dodavatele, jejichž personál může mít v rámci daného subjektu kritické infrastruktury přístup téměř do všech míst. „Typicky půjde o zaměstnance personální agentury, úklidové a bezpečnostní služby a podobně,” přibližuje ministerstvo s tí. že jde o krajní nástroj, který bude využívaný jen zcela ojediněle. 

Vnitro ve svém návrhu počítá mimo jiné s tím, že za přestupky podle zákona o kritické infrastruktuře budou sankce odstupňované podle výše obratu viníka. S tím ale nesouhlasí podnikatelské a zaměstnanecké svazy a ani tento rozpor se vnitru podle předkládací zprávy nepodařilo urovnat. 

Se zástupci byznysu se ministerstvo neshodlo ani na způsobu procesu určování subjektu kritické infrastruktury, kde je požadováno správní rozhodnutí, nebo na potřebě zákonného zakotvení oprávnění subjektů kritické infrastruktury vyjadřovat se ke strategii, nebo na zavést v zákoně také identifikaci významného odběratele.  

Vznikne nová pracovní skupina

Nová úprava je podle úřadu nutná i s ohledem na zhoršení bezpečnostního prostředí. Ministerstvo upozorňuje, že stát by měl vytvořit podmínky pro zvyšování a také zajišťování odolnosti základních služeb, které jsou nezbytné pro jeho fungování. 

Bezpečnost a odolnost organizačních složek státu a dalších orgánů a osob, jež poskytují služby stěžejní pro fungování státu, jsou předpoklady pro zajištění bezpečnosti České republiky. Podle Bezpečnostní strategie České republiky existuje řada hrozeb, kterým Česká republika čelí, a to včetně kybernetických útoků, ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury či přerušení dodávek strategických surovin nebo energií,” shrnuje ministerstvo. 

Kdy bude Fialův kabinet o návrhu jednat, zatím není jasné. V případě jeho odsouhlasení ho ale budou muset ještě posuzovat obě komory parlamentu. A vnitro přitom v původní důvodové zprávě upozorňuje, že Česko má vzhledem k závazné evropské směrnici čas na uvedení nové legislativy do praxe maximálně do letošního podzimu. 

„V případě, kdy by transpozice byla realizována pouze částečně, nebyla realizována vůbec, případně by k ní došlo po 17. říjnu 2024, hrozilo by České republice zahájení řízení o porušení práva Evropské unie ze strany Evropské komise,” konstatuje resort pod Rakušanovým vedením. 

Aktuálně v rámci vypořádání veškerých připomínek pak také úřad doplňuje, že ani schválením nové normy změny v systému kritické infrastruktury zřejmě neskončí. „Samotný průběh dosavadního legislativního procesu této revize krizové legislativy ukázal, že tímto návrhem zákona nemůže být téma změn v oblasti přípravy a řešení krizových situací zcela uzavřeno,” poznamenává ministerstvo. 

Vysvětluje přitom, že části poznatků, které nemohly být z časových, věcných, finančních či jiných důvodů, řešeny v popsané rozsáhlé novelizaci, se tak bude dále věnovat meziresortní pracovní skupina. Tu plánuje Rakušanův úřad ustavit v průběhu následujících měsíců.

Tomáš Svoboda

Státní fond dopravní infrastruktury čekají změny. Přinést je má novela zákona i debaty o jeho rozpočtu

Ministerstvo dopravy chystá aktualizaci návrhu novely zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Normu, která čeká na své první projednání v Poslanecké sněmovně od konce ledna loňského roku, chce resort dopravy upravit tak, aby bylo z fondu možné financovat například infrastrukturu pro elektromobilitu a jiná alternativní paliva. Zároveň se dají očekávat také debaty o podobě rozpočtu fondu. S čím nový návrh nepočítá, je například možnost vydání vlastních dluhopisů.

Původní návrh novely zákona o SFDI předložila Poslanecké sněmovně skupina poslanců, jde o Ivana Adamce (ODS), Ondřeje Lochmana (ODS), Antonína Tesaříka (KDU-ČSL), Jiřího Slavíka (TOP-09), Jakuba Michálka (Piráti) a ministra dopravy Martina Kupku (ODS).

„V tuto chvíli chceme návrh novely oproti původnímu znění zaktualizovat. Soustředíme se zejména na rozšíření účelu SFDI,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Norma by se měla podle Jemelky rozšířit o varianty zajištění financování nízkoemisní a bezemisní mobility v podobě možnosti financování rozvoje infrastruktury pro elektromobilitu a jiná alternativní paliva, o zajištění financování implementace opatření vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a o zajištění možnosti financování místních drah a vleček ve vlastnictví státu, případně zajištění obnovy parku drážních vozidel.

Podle mluvčího ministerstva dopravy se naopak upouští od možnosti emitovat dluhopisy SFDI. Spolu s rozsáhlými plány ministerstva dopravy a státu, které počítají s tím, že má být do roku 2033 dostavěná páteřní síť dálnic včetně pražského okruhu a rozestavěné mají být první úseky vysokorychlostních železničních tratí se tak nabízí otázka, z čeho se vše bude financovat.

V letošním roce SFDI hospodaří s částkou 150,1 miliardy korun, meziročně jde o 0,8 miliardy korun méně. Z toho by měla být částka ve výši 28,5 miliardy korun zajištěna z dluhového financování prostřednictvím úvěrů od ministerstva financí.

Evropská investiční banka i PPP projekty

K podrobnějšímu financování SFDI pro nadcházející rok ze strany státu ministerstvo financí sdělilo, že informace zveřejní až po předložení státního rozpočtu k projednání vládou. „Příprava státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů na rok 2025 a výhledu let 2026–2027 aktuálně probíhá. Finální návrh rozpočtu na rok 2025 ministerstvo financí odešle vládě v zákonném termínu do konce srpna. Ministerstvo v této technické fázi žádná čísla nekomentuje,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva financí Gabriela Krušinová.

Upřesnila, že co se týče dluhového financování rozpočtu SFDI, pro rok 2023 bylo schváleno až do výše 30,7 miliardy korun a pro rok 2024 až do výše 18 miliard korun. Úvěr v celkové výši 30,7 miliardy korun začne SFDI splácet ministerstvu financí postupně v ročních splátkách počínaje rokem 2026 a je splatný k datu 15. září 2033 a druhý úvěr v celkové výši 18 miliard korun bude SFDI splácet ministerstvu financí postupně v ročních splátkách počínaje rokem 2027 a je splatný k datu 15. září 2034.

„Splácení úvěru ze strany SFDI je předpokládáno od roku 2026. Podmínky splácení jsou navrženy tak, aby byly co nejefektivnější a minimalizovaly finanční zátěž pro SFDI. Nesplacené výše úvěrů jsou úročeny roční úrokovou sazbou ve výši odpovídající výši úrokové sazby, za kterou ministerstvo financí peněžní prostředky poskytnuté SFDI získalo buď formou úvěru od Evropské investiční banky nebo jiným způsobem,“ sdělila mluvčí ministerstva financí.

Doplnila, že úvěr od Evropské investiční banky (EIB) je využíván pouze za předpokladu prokazatelné výhodnosti ve srovnání s ostatními formami financování. Podmínky splácení upravuje smlouva o úvěru mezi ministerstvem financí a SFDI.

Stavba úseku D4 je prvním dálničním PPP projektem v České republice. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Na financování se mají zároveň podílet častěji například i PPP projekty, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. „Abychom splatili mnohaletý dluh na naší dopravní infrastruktuře, je nutné využít všechny potenciální finanční zdroje, samozřejmě se zohledněním finančního zatížení v delším horizontu. Při pohledu na státní rozpočet jsou nároky dopravy opravdu významné, proto je na místě řešit formu poskytnutí potřebných prostředků spolu s diverzifikací zdrojů,“ uvedl k tomu poslanec a předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN).

Na dopravní infrastrukturu tak podle něj přispěla EIB, připravují se PPP projekty a pole je připraveno také pro dluhopisy. „Vše ovšem záleží na výhodnosti dané formy pro stát v delším horizontu. Počítám, že debaty ohledně formy financování dopravních staveb budou i nadále pokračovat, nicméně zásadní je i nadále držet tempo výstavby,“ konstatoval.

Debaty ohledně financování dopravní infrastruktury a konkrétně i financování SFDI zmiňuje také poslanec a předseda hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS). „Jakákoliv půjčka, úvěr nebo možnost například dluhopisy se nám zapisují do dluhové služby státu, to znamená, že se nám zvyšuje deficit státního rozpočtu. Podle mě by měla nastat debata, zda je tento stát ochoten zvýšit svou dluhovou službu v souvislosti s investicemi do páteřní infrastruktury,“ uvedl Adamec.

Dluhové finanční instrumenty

Podle členky poradního týmu předsedy vlády a hlavní ekonomky a členky dozorčí rady Raiffeisenbank Heleny Horské by mohl SFDI jít i jinou cestou, než například vydáním vlastních dluhopisů. „Stát jako suverénní a nejméně rizikový dlužník si na finančních trzích půjčuje za nejnižší dostupné úrokové náklady. Kdykoliv jiný, včetně institucí zřízených státem si nikdy nedosáhnou na levnější peníze. Kdyby SFDI vydal vlastní dluhopisy, náklady takové spíše malé emise a požadovaný výnos od investorů by byl téměř na sto procent vyšší než v případě vydání dluhopisu přímo státem,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Dodala, že to však neznamená, že by SFDI po vzoru například rakouského protějšku, nemohl sám vydávat dluhové finanční instrumenty v rámci konkrétních investičních projektů včetně PPP a přímo umožnit investorům vstup – investici – do konkrétního projektu. „To je cesta, která nabízí obrovský nevyužitý potenciál, a to nejen v České republice ale i v celé Evropě,“ upozornila Horská.

Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter uvedl, že obecně lze rozšíření palety nástrojů pro financování dopravní infrastruktury uvítat. ČR dlouhá léta z různých důvodů v dopravní infrastruktuře na rozdíl od jiných zemí EU tento nástroj nevyužívala.

EIB je podle něj již léta partnerem modernizace vozového parku Českých drah a hlavní město Praha počítá s úvěrem EIB při financování značné část výstavby linie D pražského metra. Je podle něj ale škoda, že úvěr slouží na „podivně nejasné dokrytí potřeb rozpočtu SFDI“. „ Česká republika tím signalizuje, že nemáme svůj vlastní robustní program dopravních investic, které by podléhaly střednědobé prioritizaci a politické shodě. Dopravci po něm volají dlouhá léta,“ upozornil Sechter. Úvěr od EIB by měl podle něj jako každý úvěrový nástroj podléhat kritickému srovnání s jinými produkty. „Ministerstvo financí v květnu konstatovalo, že úvěr od EIB se jeví výhodněji dle indikativního přehledu sazeb korunového úvěru od EIB ve srovnání s výnosy státních dluhopisů. Jiná srovnání v delší časové řadě asi nikdo neprovedl,“ podotkl.

A jaké jsou výhody a nevýhody takového úvěru pro státní rozpočet? Mluvčí Národní rozpočtové rady Tereza Sura uvedla, že přesouvání části deficitu centrální vlády do mimorozpočtových fondů Národní rozpočtová rada v minulosti opakovaně kritizovala a nepovažuje to za vhodnou cestu. „Dochází ke snížení transparentnosti veřejných financí a k omezení možnosti meziročně srovnávat údaje o saldech státního rozpočtu, na což se v České republice často ne zcela racionálně koncentruje veřejná debata. Domníváme se, že celý deficit centrální vlády by měl být alokován do státního rozpočtu,“ poznamenala.

Zároveň je ale podle ní nutné upozornit, že je z hlediska hodnocení plnění fiskálních pravidel a mezinárodního srovnání tato operace zcela irelevantní, protože se sleduje saldo hospodaření všech jednotek vládního sektoru.

„Dále je ještě nutné uvést, že v dubnu 2024 byla schválena Rozpočtová strategie, která stanovuje maximální hodnotu deficitu státního rozpočtu a státních fondů dohromady a součet deficitu státního rozpočtu a státních fondů na rok 2025 tak tuto hodnotu nesmí překročit,“ upozornila mluvčí Národní rozpočtové rady.

Tereza Čapková

Jaderná sabotáž. Dodávka korejských reaktorů do Dukovan může ztroskotat na obstrukcích Westinghouse

Výstavba jaderných bloků v Česku založených na korejské technologii zůstává s otazníkem. Pokud korejský vítěz jaderného tendru KHNP a americký Westinghouse nevyřeší své obchodní spory do března příštího roku, může být export jaderné technologie do České republiky zmařen, upozornil v minulém týdnu jihokorejský deník Chosun.

Jak dále deník Chosun uvedl, do Spojených států vyrazila vyjednávat delegace zahrnující ministra obchodu, průmyslu a energetiky Ahna Duk-geuna, prezidenta koncernu Korea Electric Power Corporation (KEPCO) Kim Dong-cheola a ředitele KHNP Hwanga Joo-ho. Pokusili se s Westinghousem a americkým ministerstvem energetiky vyjednat dohodu ohledně dodávky korejských jaderných reaktorů, avšak bez konkrétního výsledku.

Westinghouse si stěžuje u ÚOHS

Společnost Westinghouse Electric Company navíc v pondělí oznámila, že podala odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Staží se tím zpochybnit rozhodnutí společnosti ČEZ o výběru společnosti Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) jako preferovaného dodavatele pro výstavbu dvou nových jaderných reaktorů v jaderné elektrárně Dukovany.

Westinghouse ve stížnosti uvádí, že návrhy designů technologií reaktorů APR1000 a APR1400 společnosti KHNP využívají licencovanou technologii systému Westinghouse 80 generace II. Společnost KHNP nevlastní výchozí technologii ani nemá právo ji sublicencovat třetí straně bez souhlasu Westinghouse.

„Společnost Westinghouse bude i nadále důrazně hájit svá práva v oblastech duševního vlastnictví a dodržování amerických zákonů o kontrole vývozu prostřednictvím probíhající mezinárodní arbitráže a amerických soudních procesů. Rozhodnutí v arbitráži se neočekává dříve než v druhé polovině roku 2025,“ uvedl dále Westinghouse v tiskové zprávě.

Podle vyjádření společnosti ČEZ nedává stížnost Westinghouse k ÚOHS žádný smysl. Tendr na stavbu nových jaderných bloků v Dukovanech má totiž bezpečnostní výjimku a neúspěšní uchazeči proto nemohou napadnout průběh řízení u antimonopolního úřadu.

Spor o licence a patenty

V čem je problém? Podle smlouvy z roku 1978 potřebuje Jižní Korea souhlas Westinghouse k vývozu jaderných reaktorů založených historicky na americké technologii. Když Korejci stavěli jadernou elektrárnu Barakah ve Spojených arabských emirátech, podařilo se jim souhlas získat. Zato teď, po zhoršení vztahu mezi Westinghousem a KHNP, už to problém je. Westinghouse podal v říjnu 2022 žalobu k americkému soudu, v níž tvrdil, že KHNP porušil jeho patenty a že KHNP musí získat souhlas vlády USA k vývozu reaktorů do třetích zemí.

Loni v září americký soud pro District of Columbia žalobu zamítl a rozhodl, že kontrola vývozu spočívá v kompetenci vlády USA a Westinghouse tak nemá legitimní důvod k žalobě. Westinghouse se proti rozhodnutí odvolal a spor teď řeší odvolací soud. Další problém se týká získání povolení od amerického ministerstva energetiky. To loni v lednu žádost KHNP zamítlo s podivným argumentem, že oznámení musí v souladu s příslušnými předpisy podat americký občan nebo firma.

Společnost KHNP na dotazy Ekonomického deníku odpověděla jen stručně. „Právní spor mezi KHNP a společností Westinghouse stále probíhá. Společnost KHNP bude na spor se společností Westinghouse adekvátně reagovat tak, aby se předešlo negativním dopadům na český jaderný projekt,“ uvedla KHNP prostřednictvím svého mediálního zastoupení v Česku.

Podle dřívějších informací mělo KHNP již dříve obavy, že podobná situace nastane. Snažili se nahradit původem americké technologie a systémy, například vyvinuli vlastní systémy kontroly a řízení jaderného bloku.

Velké vítězství s velkým otazníkem

Dlouho očekávané rozhodnutí o dodavateli nových jaderných reaktorů padlo v polovině července. Vláda tehdy rozhodla, že dva nové jaderné bloky v Dukovanech postaví korejská KHNP, která získá také opci na dva další bloky v Temelíně. „Korejská nabídka byla lepší prakticky ve všech posuzovaných kritériích,“ řekl Petr Fiala na tiskové konferenci po jednání vlády. Za příjemné překvapení označil premiér Fiala nabídkovou cenu, která se pohybuje (v dnešních cenách) okolo 200 miliard korun za jeden 1050megawattový blok.

Neuspěla tak konkurenční nabídka, kterou předložila francouzská společnost EDF. Té nepomohlo ani silné lobbování, do kterého se v březnu při návštěvě Prahy zapojil také prezident Emmanuel Macron.

Tendr na nový jaderný blok v Dukovanech byl oficiálně zahájen v březnu 2022. Předběžné nabídky podali tři uchazeči – Westinghouse, EDF a KHNP – v listopadu téhož roku a závazné loni v říjnu. Letos na konci ledna vláda rozhodla o vyřazení americké společnosti Westinghouse, jejíž nabídka nesplnila požadavky tendru. Westinghouse se tehdy údajně odmítl zavázat ke konkrétní ceně a termínu dokončení.

Následné aktivity Westinghouse s cílem zabránit korejské KHNP v realizaci zakázky v Dukovanech tak vypadají jako msta za prohraný tendr. Westinghouse má ještě šanci uspět v soutěži, ve které ČEZ hledá dodavatele prvního menšího modulárního bloku o výkonu 300 až 500 megawattů. Ten má vyrůst po roce 2030 v areálu Jaderné elektrárny Temelín.

David Tramba

Zbrojařská skupina CSG otevřela v Novákách novou výrobní linku na plnění munice

Za účasti slovenského ministra obrany Roberta Kaliňáka a majitele skupiny Czechoslovak Group Michala Strnada se v pátek odehrálo ve zbrojovce VOP Nováky slavnostní otevření nové výrobní linky na plnění munice ráže od 81 mm do 122 mm. Do nové linky investovala společnost VOP Nováky více než 10 milionů eur, jak uvedlo CSG v tiskové zprávě.

Takzvaná šnekovačka, plnící linka s automatickým podáváním, bude v první etapě využívána na výrobu 122 mm a 120 mm munice pro tanky a minomety. Výrobní linka přispěje k doplnění a rozšíření výrobních schopností společnosti VOP Nováky, kterou má od roku 2013 pronajatou od Ministerstva obrany Slovenské republiky společnost MSM Group náležící do skupiny Czechoslovak Group (CSG).

„Od roku 2013, kdy začala náš podnik provozovat skupina Czechoslovak Group, bylo postupně proinvestováno v areálu společnosti 25 milionů eur. Pořízena byla mimo jiné nová automatická robotizovaná výrobní linka, zařízení na výrobu cvičné munice či fyzikálně-chemická laboratoř, protože naše společnost se kromě výroby věnuje též výzkumu a vývoji,“ říká Zuzana Helbichová, generální ředitelka VOP Nováky.

Společnost VOP Nováky se od roku 2013 zaměřuje na export. Své produkty dodává do sedmdesáti zemí po celém světě. I z důvodu současné bezpečnostní situace, kdy je po celém světě o velkorážovou munici velký zájem a výrobní kapacity jsou nedostatečné, společnost VOP Nováky výrobu navyšuje. V letošním roce očekává tržby ve výši téměř 280 milionů eur, což je více než dvojnásobek oproti roku 2023.

Nová výrobní linka na munici ve slovenských Novákách. Foto: CSG (tisk. zpráva)

„VOP Nováky je významný podnik muničního průmyslu nejen na Slovensku či ve střední Evropě, ale na celém kontinentě. Jsme strategickou kapacitou v rámci Evropské unie i NATO. Naše výroba posiluje bezpečnost v Evropě. Naše know-how je důležité pro další evropské země, které mají zájem stát se ve výrobě velkorážové munice nezávislými a posílit tak svoji obranyschopnost,“ doplnila k tomu Zuzana Helbichová.

Díky rostoucímu zájmu o produkty společnosti se zvyšuje též počet zaměstnanců, jejichž počet v letošním roce dosáhne tří stovek. Společnost VOP Nováky působí v regionu Horní Nitry, kde došlo k útlumu těžebního průmyslu. Deset procent zaměstnanců společnosti jsou bývalí horníci z tamních uhelných dolů. Průměrná mzda ve společnosti se meziročně zvýšila o více než 11 procent a pohybuje se vysoko nad průměrem jak v Trenčínském regionu, tak v rámci celého Slovenska.

Spolu s dalšími provozy na Slovensku, ale také ve Španělsku či Srbsku patří skupina Czechoslovak Group a její divize CSG Defence k nejvýznamnějším evropským producentům velkorážové munice.

Zbrojařská a technologická skupina Czechoslovak Group mohutně roste. Její tržby loni vzrostly o 71 procent na 1,734 miliardy eur (43 miliard korun) a čistý zisk o 49 procent na 210 milionů eur (5,2 miliardy korun). Součástí skupiny jsou například automobilka Tatra Trucks, italský výrobce malorážové munice Fiocchi nebo český výrobce radarů Eldis. V podnicích začleněných do skupiny CSG pracuje více než 10 000 zaměstnanců.

(rov)

PORTOS dominuje v oblasti průmyslu, technologií, dopravě a správě majetku

Průmysl, technologie, doprava a správa majetku. V těchto oblastech je jedna z největších českých advokátních kanceláří PORTOS nejsilnější. Současně vyniká i v právně-technických inovacích a díky své netradiční struktuře právních týmů vyniká jedinečným přístupem ke klientovi a schopností řešit problémy v kontextu konkrétních oborů podnikání. A to s ohledem aktuální na ekonomický, politický, společenský i technologický kontext u nás i ve světě. V roce 2023 advokátní kancelář, která byla dříve známá pod názvem Císař, Češka, Smutný, vytvořila nové specializované týmy, které se zaměřují na kyberbezpečnost a právo IT, energetiku, insolvence a veřejné zakázky.

PORTOS nedávno oslavil 30 let na tuzemské scéně. Vznikl v roce 1993. Její advokáti vyhráli množství veřejně a mediálně známých sporů.

Jaké jsou nejúspěšnější případy PORTOS?

ČEPRO ubráněno 2,6 mld. Kč

V září 2021 byla pravomocně zamítnuta žaloba společnosti Lancelin, která se vůči státem vlastněné společnosti ČEPRO domáhala fiktivní pohledávky v hodnotě necelých 2,6 miliardy korun. Vrchní soud v Praze tak potvrdil správnost rozhodnutí soudu prvního stupně z dubna roku 2019. Spor mezi oběma společnostmi byl v mnoha ohledech výjimečný. Nejenže trval více než 17 let a opakovaně se dostal až k Ústavnímu soudu, který dal společnosti ČEPRO pokaždé za pravdu, ale také úzce souvisel s několika dalšími trestními, civilními a správními řízeními. Výsledky těchto řízení pak umožnily dosáhnout společnosti ČEPRO tohoto zásadního milníku, který představuje pomyslnou tečku za kriminálním atakem zločinecké skupiny okolo Radovana Krejčíře a Martina Pechana. Ti byli již v roce 2018 pravomocně odsouzeni pro trestný čin podvodu ve stádiu pokusu, jehož výsledkem měla být právě fiktivní pohledávka uplatňovaná společností Lancelin. Nejedná se přitom o pouhý úspěch v civilním sporu, ale také o významný signál pro Českou republiku a justici. Rozsudek odvolacího soudu je totiž důkazem, že stát je schopen nejen odhalit a rozkrýt velmi sofistikovanou trestnou činnost, ale především odsoudit její viníky.

Společník PORTOS Petr Michal Foto: PORTOS

České dráhy – ubráněno více než 6 mld. Kč

PORTOS dlouhodobě zastupoval České dráhy ve sporu s italskou společností Grandi Stazioni. Městský soud v Praze ve vztahu k Českým drahám (ČD) koncem roku 2019 potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1, kterým byla zamítnuta žaloba společnosti Grandi Stazioni ČR o zaplacení částky ve výši 776,5 milionu Kč spolu s vysokými smluvními pokutami dosahujícími částky téměř 4 miliard Kč. Firma se po ČD dožadovala náhrady nákladů na revitalizaci pražského Hlavního nádraží, a to i za situace, kdy kompletní rekonstrukci budovy včas nedokončila. Další žalobou se Grandi Stazioni domáhala zaplacení částky přesahující 1,25 miliardy Kč jako náhrady údajné škody vzniklé neprodloužením nájmu Hlavního nádraží. Tuto žalobu Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl. Ve sporech s Grandi Stazioni se advokátní kanceláři PORTOS už také podařilo dosáhnout zamítnutí žaloby na určení vlastnictví Fantovy budovy, potvrzeného Nejvyšším soudem.

Koncertní síň v Ostravě – smluvní dokumentace

Na základě výsledků architektonické soutěže, v níž uspělo světoznámé studio STEVEN HOLL ARCHITECTS, zpracoval PORTOS smluvní dokumentaci na realizaci komplexních projekčních služeb a poskytuje průběžné právní poradenství při její realizaci. Podílí se tak na ikonickém projektu, který byl časopisem Architizer zařazen mezi deset nejočekávanějších ikonických projektů světa.

Ostravská koncertní síň se tak nachází v prestižní společnosti staveb, které mají vzniknout v různých světových metropolích (např. v New Yorku, Los Angeles, Londýně nebo Chang-čou). Následně PORTOS pro klienta uskutečnil zadávací řízení na výběr zhotovitele fáze 1, jejímž předmětem jsou práce stavební připravenosti. Zadávací řízení bylo úspěšně ukončeno v listopadu roku 2022, a to výběrem nejvýhodnější nabídky a podpisem smlouvy s vybraným dodavatelem. Na tyto činnosti naváže druhá fáze, spočívající ve výstavbě koncertní síně v Ostravě. Realizace tohoto projektu významně napomůže dalšímu rozvoji celého regionu, neboť jeho unikátnost a vysoká architektonická hodnota přitahuje.

PORTOS je držitelem titulu Právnická firma roku 2023 v kategorii Právo obchodních společností a také v kategorii PRO BONO a CSR. Jako zaměstnavatel se advokátní kancelář PORTOS umístila na druhém místě ze všech kanceláří.

Velmi doporučovanou kanceláří je PORTOS v oblastech:

Právo hospodářské soutěže

Fúze a akvizice

Restrukturalizace a insolvence

Řešení sporů a arbitráže

Veřejné zakázky

Firemní compliance

Energetika a energetické projekty

Logistika a dopravní stavby

Zdravotnické právo

Právo životního prostředí

Správa majetku

Další ocenění PORTOS získal v rámci Corporate INTL Global Awards 2024 (Public Procurement Law Firm of the Year in the Czech Republic aCommercial Law Firm of the Year in the Czech Republic) a Global Law Experts 2024 (kategoriePublic Procurement Law Firm of the Year in the Czech Republic za rok 2024aCommercial Law Firm of the Year in the Czech Republic za rok2024). Mimoto drží druhé místo mezi advokátními kancelářemi v soutěži TOP Zaměstnavatel roku 2024 a v rámci soutěže Advokátní kanceláře roku 2023/2024 v kategorii Mandát roku.

Prostory advokátní kanceláře PORTOS Foto: PORTOS

Ocenění advokátů PORTOS v letech 2023 a 2024:

Partnerka Markéta Flanderková a vedoucí advokátka Barbora Vlachová se na konci roku 2023 umístily v prestižním seznamu TOP 100 žen českého právního byznysu pro rok 2024. Markéta Flanderková v kategorii M & A, Korporátní právo & Private Equity. Je také členkou výběru TOP100 za rok 2023. Barbora Vlachová pakv kategorii Telekomunikace, Média, IT & IP.

Barbora Vlachová rovněž zvítězila v kategorii Právo IT v rámci soutěže Právník roku (2024).

„Vysoká odbornost našich advokátů, stabilní zázemí, možnost práce na nejvýznamnějších případech v České republice, široké spektrum benefitů i kontinuální vzdělávání. Toho si u nás naši lidé cení nejvíce. My si ceníme jejich práce, že nám zůstávají věrni a jsou zdrojem naší inspirace. Tomu napomáhá také otevřená struktura kanceláře a její prostupnost. To umožňuje vychovávat špičkové právníky již od studentských let,“ říká Filip Drnec, výkonný ředitel PORTOS.

V roce 2023 kancelář opět rozšířila vedení o jednoho partnera a navýšila počet právních týmů o další tři. „I díky tomu náš tým dlouhodobě čítá více než 110 právních odborníků a nadále roste. Svým zaměstnancům a spolupracujícím advokátům poskytujeme vysoký komfort. Hodláme nadále rozšiřovat naše kanceláře, ať už jde o ty v nejvyšších patrech pražské City Tower nebo rozrůstání do dalších českých měst,“ doplňuje Drnec.

Výběr odborníků PORTOS:

JUDr. Jaromír Císař, Ph.D. (společník) – obchodní a insolvenční právo (link: https://portos.cz/jaromir-cisar/)

JUDr. Petr Michal, Ph.D. (společník) – civilní proces a insolvenční a obchodní právo (link: https://portos.cz/petr-michal/)

JUDr. Jakub Hollmann, Ph.D. (společník) – správa majetku, trestní a mezinárodní právo (link: https://portos.cz/jakub-hollmann/)

JUDr. Markéta Flanderková, Ph.D. (partnerka) – správa majetku, korporátní agenda, restrukturalizace a trestní odpovědnost právnických osob + svěřenské fondy (link: https://portos.cz/marketa-flanderkova/)

Mgr. Jan Sůra (partner) – poskytování právních služeb a poradenství klientům, kteří působí ve strategických oborech, jako jsou automobilový průmysl, bankovnictví nebo železniční doprava (link: https://portos.cz/jan-sura/)

JUDr. Barbora Vlachová, Ph.D., LL.M.(vedoucí advokátka) – kyberbezpečnost, digitální transformace a právo IT (link: https://portos.cz/barbora-vlachova/)

Mgr. Filip Drnec (ředitel kanceláře a výkonný ředitel společnosti Access EU) – evropské právo a legislativní procesy EU (link: https://portos.cz/filip-drnec/)

a další odborníci (link: https://portos.cz/nasi-lide/)

Největší množství právních služeb PORTOS tradičně poskytuje korporacím – jejich podíl činil v uplynulém roce přibližně 85 %. Drtivou většinu z nich pak tvořily významné soukromé obchodní společnosti.

Společník PORTOS Jaromír Císař Foto: PORTOS

Nabídka služeb a produktů kanceláře se v průběhu let rozrostla do široké škály oblastí, která dalece překračuje běžné meze advokacie. „Nejsme jen právníci, ale i strategičtí poradci a partneři pro naše klienty na poli správy majetku, trustového práva, udržitelnosti i technologických výzev současného světa. Právní služby tvoří silné základy naší praxe, jdeme však vstříc vysokým nárokům našich klientů a přinášíme jim komplexní řešení na míru. A to i díky sesterským společnostem a tuzemským i mezinárodním partnerům,“ říká ředitel kanceláře Filip Drnec.

V rámci exkluzivního partnerství s předními konzultanty v Bruselu a ve spolupráci se společností Access EU poskytuje PORTOS poradenství v oblasti evropských politik, legislativy a financí. A to včetně týmu expertů s přímou zkušeností z Bruselu. Svým klientům tak přináší vhled do aktuálně připravované legislativy na úrovni EU, ale umožňuje jim také se do tohoto procesu aktivně zapojit a komunikovat své potřeby a zájmy. A to prostřednictvím všech dostupných nástrojů a platforem, které bruselské prostředí umožňuje. „Naším cílem je pomoci klientům zužitkovat byznysový potenciál, propojit jejich vize a potřeby s aktuálně diskutovanými politikami Evropské komise, zajistit jejich plný obsahový soulad, a vytvořit tak cestu nejen ke komplexnímu projektovému financování, ale i vnitřní připravenosti na dynamicky se vyvíjející povinnosti vyplývající z unijní legislativy,“ vysvětluje Filip Drnec.

Společník PORTOS Jakub Hollmann Foto: PORTOS

Ve spolupráci se společností CCS PREMIUM TRUST také advokátní kancelář PORTOS klientům nabízí komplexní služby v oblasti svěřenských fondů, a to včetně možnosti zajištění právního i daňového poradenství v předmětné oblasti, spočívající v založení, dohledu či správě svěřenského fondu. Úzce spolupracuje s partnerskou advokátní kanceláří z Lichtenštejnského knížectví, která se dlouhodobě věnuje otázkám správy majetku napříč Evropou.

Odborníci advokátní kanceláře PORTOS pravidelně vystupují na velkém množství českých i zahraničních konferencí.

PORTOS je známý svými PRO BONO aktivitami. Kancelář je dlouhodobým partnerem Českého národního symfonického orchestru a festivalu Prague Proms. Díky úspěchu kanceláře získali společníci v roce 2009 prostor založit nadační fond BOHEMIAN HERITAGE FUND (BHF), který prostřednictvím soukromých prostředků mecenášů podporuje výjimečné české kulturní počiny. I díky tomu kancelář opakovaně získává titul Právnická firma roku v oblasti PRO BONO a společenské odpovědnosti. BHF je první a jediný český soukromý mecenášský fond s cílem podporovat konkrétní projekty tzv. vysoké kultury, které nejvyšší možnou měrou prezentují kulturní i národní dědictví a pomáhají posilovat a rozvíjet českou národní identitu, doma i v zahraničí. Členy správní rady BHF jsou společníci PORTOS Jaromír Císař a Petr Michal.

Eva Paseková

Článek původně vyšel na webu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří do skupiny Media Network s.r.o.

ŘSD zakládá projekční kancelář. Slibuje si od ní zrychlení oprav silnic a dálnic

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) odstartovalo nábor do nově vznikajícího oddělení projektové přípravy neinvestičních staveb. První projektanti by měli nastoupit od října, Ekonomickému deníku to sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nově zřízená projekční kancelář se bude podle něj zaměřovat především na projektování vybraných, zejména typových, oprav, které ŘSD dosud zadávalo externím subjektům.

Podle Mátla v současné době probíhá intenzivní hledání členů týmu. „Plné fungování projekční kanceláře ŘSD očekáváme v průběhu roku 2025 po stabilizaci týmu včetně doby potřebné pro adaptaci, seznámení se s technickou politikou ŘSD a vzájemnému sladění a nastavení rolí jednotlivých členů týmu,“ poznamenal.

V první, startovací fázi, počítá ŘSD s tím, že v kanceláři bude pracovat jeden hlavní inženýr projektu na pozici vedoucího oddělení projektové přípravy neinvestičních staveb a tři projektanti s operativní možností výběru specializací. Možnosti jsou rozpočtář, projektant DIO či projektant pozemních komunikací. „Po transformaci na státní podnik jsme se zbavili tabulkových platů a můžeme nabídnout stejně atraktivní podmínky spolupráce, jako komerční projekční kanceláře,“ uvedlo ŘSD na sociální síti LinkedIn.

Podle Mátla chce ŘSD díky projekční kanceláři zefektivnit procesy a dosáhnout vyšší kvality a zrychlení a tím i finančních úspor. Dojít má také ke sjednocení postupů, které mají vést ke zjednodušení procesu přípravy projektové dokumentace oprav. Mátl upřesnil, že půjde zejména o drobnější opravy.

„Věříme, že nová projekční kancelář bude významným přínosem pro ŘSD, ale i pro externí dodavatele, například prostřednictvím optimalizace technických požadavků zadavatele na základě nově nabytých zkušeností s projektováním na straně ŘSD,“ zmínil Mátl.

Kancelář se bude podle něj aktivně z pozice autorského dozoru účastnit i jednotlivých oprav, které projektově připraví. „Tak, aby se podílela na průběžné optimalizaci technické politiky ŘSD vycházející ze samotné praxe – tedy z hlediska provádění prací, ale i z hlediska trvanlivosti výrobků a jejich detailů,“ dodal Mátl.

Zároveň bude kancelář řešit také tvorbu vzorových detailů a metodické nastavení technických požadavků ŘSD. Vycházet má podle generálního ředitele státního podniku ze zkušeností s přípravou a realizací staveb ŘSD jako zadavatele. O nabírání klíčových odborníků Mátl mluvil už po letošní lednové přeměně ŘSD ve státní podnik.

Tereza Čapková

Zatímco jiné teplárny sčítají zisky, v Opatovicích a Kladně prodělali stovky milionů

Výsledky velkých českých tepláren za loňský rok jsou značně nevyrovnané. Zatímco některé vykázaly solidní zisky, jiné se propady do hluboké ztráty. Konkrétně Elektrárny Opatovice ze skupiny EPH loni podle zveřejněné výroční zprávy vykázaly ztrátu ve výši 742 milionů korun. Teplárna Kladno náležící pod Sev.en kvůli přecenění majetku prodělala bezmála 2 miliardy.

Tržby Elektráren Opatovice za energie a další služby se meziročně snížily o 43 procent na 4,64 miliardy korun. Provozní zisk klesl z předloňských 275 milionů korun do ztráty 924 milionů v loňském roce. Místo čistého zisku ve výši 174,5 milionu korun v roce 2022 se na konci výsledovky nachází ztráta převyšující 742 milionů korun. Objem elektřiny dodané do sítě meziročně klesl zhruba o 50 procent na 646 GWh.

„Provozní a finanční výsledky roku 2023 byly ovlivněny celou řadou faktorů, zejména poklesem cen elektřiny a služeb výkonové rovnováhy na trhu a růstem cen vstupů, kde náklady na uhlí a povolenky CO2 sehrály hlavní roli. Výrazně teplotně nadprůměrný rok a úspory na straně odběratelů tepla vedly ke snížení dodávek našemu majoritnímu odběrateli, sesterské společnosti EOP Distribuce,“ napsal předseda představenstva Elektrárny Opatovice David Onderek v úvodu výroční zprávy.

Elektrárny Opatovice náleží do skupiny EPH miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Teplem tradičně zásobují tři velká města – Hradec Králové, Pardubice a Chrudim. Elektrárna Opatovice již dříve oznámila záměr ukončit do roku 2030 spalování hnědého uhlí, nahradit jej chce zdrojem na energetické využití odpadu a několika paroplynovými bloky.

Přecenění Teplárny Kladno

Teplárna Kladno nemusela loni omezovat výrobu elektřiny, vyrobila jí podobné množství jako v roce 2022 – okolo 2,15 TWh. Tržby meziročně vzrostly o 10 procent na 6,67 miliardy korun. Navzdory tomu všemu skončila loni Teplárna Kladno ve ztrátě 1,94 miliardy korun (oproti zisku 166 milionů korun v roce 2022), a to hlavně v důsledku přecenění účetní hodnoty majetku směrem dolů.

„Vzhledem k situaci na trhu s elektřinou a diskutovaných termínech pro ukončením spalování uhlí pro výrobu energie byly zkráceny doby životnosti dlouhodobého majetku tak, aby zůstatková hodnota k 31.12.2030 byla 0 Kč a zároveň byla zvýšena opravná položka k dlouhodobému hmotnému majetku na celkovou výši 3 287 019 000 Kč,“ uvedla Teplárna Kladno v nedávno publikované výroční zprávě za rok 2023.

Teplárna Kladno náleží do skupiny Sev.en Česká energie byznysmena Pavla Tykače, stejně jako menší Teplárna Zlín. Také ta se loni propadla do ztráty dosahující 175,5 milionu korun (oproti zisku 69,4 milionu korun o rok dříve). Tržby této teplárny meziročně klesly o 18 procent na 980 milionů korun.

Dalším významným výrobcem tepla na Zlínsku je Teplárna Otrokovice, která patří do firemní skupiny Lama Energy Group. Ta se loni udržela v kladných číslech, nicméně její čistý zisk meziročně klesl z 251 milionů na 83 milionů korun. Tržby byly o 16 procent nižší, a sice 2,69 miliardy korun. Také Teplárna Otrokovice dnes spaluje hlavně uhlí, do roku 2030 jej chce nahradit biomasou a plynnými palivy.

Jak se dařilo ostatním?

Mírnější propad ziskovosti loni zaznamenala Pražská teplárenská, konkrétně o 37 procent na 415 milionů korun. Její tržby naopak meziročně vzrostly o 20 procent na 8,33 miliardy korun. Pražská teplárenská sama vyrábí jej malé objem tepla, přes 90 procent tepelné energie odebírá z Elektrárny Mělník, kterou vlastní Energotrans ze Skupiny ČEZ. Pražská teplárenská je součástí skupiny Veolia.

Jiné teplárny naopak v současném turbulentním prostředí na energetickém trhu rekordně vydělávají. Jak Ekonomický deník informoval v polovině července, teplárna C-energy z Plané nad Lužnicí za loňský rok vykázala čistý zisk 796 milionů korun, což představuje více než dvojnásobek oproti výsledku z roku 2022. Společnosti prospěl včasný odchod od spalování uhlí a vydělává také na dodávkách služeb výkonové rovnováhy pro ČEPS.

Zprávu o hospodaření prvních tepláren, které zveřejnily své finanční výsledky za rok 2023, vydal Ekonomický deník na konci května. Veolia Energie ČR, Plzeňská teplárenská, Enetiqa i Teplárny Brno loni vykázaly zisk převyšující 500 milionů korun, mostecká United Energy ze skupiny EPH se této hodnotě přiblížila.

David Tramba

Přeliv k levnějším dodavatelům energií. ČEZ ztrácí zákazníky, nejvíc roste E.ON a Tedom

Vstřícnost k zákazníkům se vyplácí. Dodavatelé elektřiny, kteří mezi prvními zlevnili ceny pro domácnosti a jiné maloodběratele, zaznamenávají v posledním roce příliv nových zákazníků. Vydělala na tom hlavně Tedom Energie, která meziročně navýšila počet zákazníků trojnásobně na 36 tisíc. Naopak ČEZ Prodej, který dlouho držel ceny vysoko, ztratil od loňského července přes 57 tisíc odběrných míst.

Podle statistiky, kterou vede správce energetického trhu OTE, zaznamenávají přírůstek počtu odběratelů elektřiny hlavně ti dodavatelé, kteří loni mezi prvními oznámili snížení cen „pod strop“ a ve vstřícné cenové politice pokračují i letos. Do této skupiny patří E.ON Energie, Centropol, Pražská plynárenská a MND Energie. Meziroční úbytek zákazníků má vedle Skupiny ČEZ také EP Energy Trading a v menší míře Lama Energy.

Dodavatelé elektřiny: počet zákazníků

jméno dodavateleodběrná místa k 31.7.2024meziroční změna
Tedom energie36 453+23 378
E.ON Energie1 233 767+19 761
Pražská plynárenská72 766+17 506
Centropol Energy240 798+15 028
Pražská energetika763 782+13 021
MND Energie146 579+11 359
eYello CZ42 719+3150
Dobrá Energie36 508+1856
První česká energie28 675+1375
Armex Energy45 103+627
innogy Energie623 361-893
Lama energy37 301-1373
EP Energy Trading59 306-7980
ČEZ ESCO124 438-8109
ČEZ Prodej2 674 592-57 241
zdroj: OTE

Nejrychlejší růst zaznamenává společnost Tedom energie, která loni vsadila na smlouvy s měsíční fixací a obešla tím kontroverzní zákaz spotových cen pro maloodběratele ze strany vlády. Co se týká ceny samotné energie bez regulovaných plateb, na začátku letošního roku byl Tedom dočasně až o 45 procent levnější než největší dodavatelé na trhu. Později začal Tedom nabízet také smlouvy jednoletou či dvouletou fixací.

Na druhou stranu však platí, že přeliv od dražších k levnějším dodavatelům je poměrně skromný. Desítka rostoucích větších dodavatelů v součtu získala 107 tisíc nových odběrných míst, což jsou necelá dvě procenta z celkového počtu.

Zmenšující se trh s plynem

Výhodou trhu s elektřinou je, že se jedná o rostoucí trh – celkový počet nových odběrných míst se v čase zvyšuje. Na trh s plynem je situace přesně opačná, jen za posledních dvanáct měsíců zhruba 27 tisíc odběrných míst ubylo. Často se jedná o domácnosti, které nahradily starý plynový sporák a k vaření a pečení používají výhradně elektřinu. Ale také o případy, kdy lidé přecházejí od plynového vytápění k tepelným čerpadlům.

Pokud se podíváme na úbytek počtu odběrných míst, ať už byl důvod odchodu jakýkoli, největší ztráty vykazuje lídr trhu innogy Energie. Ten oproti loňskému červenci ztratil přes 38 tisíc zákazníků. Na druhém místě je dříve expandující ČEZ Prodej se ztrátou 12 556 odběrných míst. Nové zákazníky získal hlavně E.ON následovaný Tedom energií a Pražskou energetikou.

Dodavatelé plynu: počet zákazníků

jméno dodavateleodběrná místa k 31.7.2024meziroční změna
E.ON Energie273 510+14 312
Tedom energie11 232+6004
Pražská energetika30 491+4126
MND Energie117 577+2059
Dobrá Energie19 767+1675
eYello CZ20 074+1461
Pražská plynárenská354 902+1382
EP Energy Trading26 710+569
Armex Energy23 168-349
Centropol Energy70 202-1106
ČEZ ESCO13 023-1905
Lama energy16 493-2012
SPP CZ13 375-2013
ČEZ Prodej567 153-12 556
innogy Energie1 113 623-38 387
zdroj: OTE

Jiné výsledky získáme, pokud se podíváme na tržní podíl měřený objemem dodané energie. Na trhu s elektřinou jasně vede ČEZ Prodej s tržním podílem přes 42 procent. Pražská energetika loni navýšila svůj tržní podíl na 10,36 procenta a překonala tak E.ON s podílem 10,07 procenta, čtvrté je innogy s devíti procenty trhu. Do těchto čísel se vedle počtu zákazníků promítá také jejich podíl na dodávkám velkým odběratelům, kteří mají na celkové spotřebě elektřiny v Česku největší podíl.

Největším dodavatelem plynu v České republice zůstává skupina innogy, jejíž tržní podíl se v posledních letech stabilizoval okolo 30 procent. Naopak dál posiluje Skupina ČEZ. Když sečteme ČEZ Prodej a mateřskou společnost, tak se podíl loni vyšplhal na 20,75 procenta. Trojkou na trhu je Pražská plynárenská, která v meziročním srovnání oslabila na 12,7 procenta.

David Tramba