INZERCE

Úvod Blog Strana 43

Vady v rozhodnutí o stížnostech kvůli vrahovi z fakulty? Je jich hned několik

Rozhodnutí pražského Městského státního zastupitelství o stížnostech poškozených proti odložení věci hromadné vraždy na pražské Filosofické fakultě, spáchané studentem Davidem Kozákem, který mimo to zastřelil v pražských Klánovicích otce s miminkem a svého otce, je velmi problematické. Problém není jen, že usnesení policie o odložení věci se nepodařilo doručit všem poškozeným, což vylučuje rozhodnutí ve stížnostním řízení. Obrovská diskuse se vede kolem kvalifikace šíleného vraždění Kozáka, které podle všeho mohlo být teroristickým činem. Věc by pak mělo dozorovat Vrchní státní zastupitelství v Praze, do jehož kompetence tyto trestné činy spadají. Věc ale řešilo „pouze“ město. Řeší se i nepřezkoumání postupů policie před samotným zásahem proti střelci. Poškození také namítají, že kdyby byla budova dostatečně a včas policie prohlédnuta či evakuována, nemuselo dojít k tolika obětím na životech.

Státní zástupkyně Městského státního zastupitelství v Praze v rozhodnutí o zamítnutí stížností poškozených proti usnesení policie o odložení zdůraznila, že tomuto případu orgány činné v trestním řízení věnovaly značnou pozornost s ohledem na jeho mimořádnou závažnost a zájem veřejnosti. Podle Murínové postupovaly velmi pečlivě a vyčerpávajícím způsobem. Podle žalobkyně byly nashromážděny a provedeny všechny dostupné důkazy, opatřeny znalecké posudky a odborná vyjádření, na jejichž základě dospěly orgány činné v trestním řízení k závěru, že pachatelem všech násilně usmrcených nebo zraněných obětí v Klánovicích, v domě v Hostouni, a na Filosofické fakultě Karlovy univerzity v Praze je podezřelý David Kozák, jehož nelze trestně stíhat, neboť zemřel.

Stížnosti poškozených, respektive jejich zmocněnců, které mířily na nedostatečné vyšetření celé věci, především konání policie před střelbou na fakultě, ale zamítla.

Ekonomický deník kvůli rozhodnutí o stížnostech oslovil několik právních expertů. Ti svolili s citací jejich vyjádření, ovšem pod prosbou zachování anonymity.

„Lze souhlasit s argumentací profesora Tomáše Gřivny (zmocněnec jednoho z poškozených – pozn. red.). Paragraf 311/2a přece zní: Kdo v tom základním úmyslu, kam patří i závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo – provede útok ohrožující život nebo zdraví člověka s cílem způsobit smrt nebo… Co jiného by to mělo být?,“ uvedl například Ekonomickým deníkem oslovený soudce k otázkám ohledně toho, zda nebyla aktivita šíleného střelce formou teroristického činu.

Orgány činné v trestním řízení měly podle soudce k dispozici dopis, o jež autenticitě není pochyb.

„Takový dopis lze brát za jakousi výpověď sui generis, vždyť i v řízení před soudem řada obžalovaných nevypovídá a pouze přednese své vyjádření, které založí do spisu – tedy jakýsi dopis, z něhož pak soud vychází. Takže i v tomto případě měly orgány činné v trestním řízení k dispozici obdobu výpovědi. Znalecké posudky jsou důkazy jako každé jiné, nelze jim přičítat větší důkazní hodnotu než fakticky mají,“ uvedl dále soudce.

Nedoručení usnesení všem poškozeným je podle soudce „samozřejmě procesním problémem, který znesnadňuje rozhodnutí. Či lépe řečeno vylučuje rozhodnutí ve stížnostním řízení“.

Jedna z částí arzenálu hromadného vraha Davida Kozáka na Filosofické fakultě v Praze. Foto: archiv Ekonomického deníku

Co dělala policie před vražděním?

Většina poškozených ve svých stížnostech proti usnesení policejního orgánu o odložení věci vyjadřuje nespokojenost s tím, že se vyšetřovatel Šimon Kozák nezabýval i okolnostmi případu, zejména postupy a zásahy jednotlivých složek policie a okolnostmi, které mohly umožnit pachateli spáchat tak mimořádně závažné trestné činy.

V tomto je podle názorů právníků třeba s poškozenými souhlasit, protože podle paragrafu 89 odstavce 1 písmena f trestního řádu je důležité „v trestním řízení v nezbytném rozsahu dokazovat i okolnosti, které vedly k trestné činnosti nebo umožnily její spáchání“. A role policie před samotným zásahem v předmětném spise analyzována a dokladována nebyla.

Z tohoto procesního ustanovení tedy dle právníků jednoznačně vyplývá konkrétně povinnost orgánů činných v trestním řízení dokazovat, zda bylo možné pachateli zabránit v jeho činu.

„Jedná se zejména o okolnosti včasného zásahu jednotlivých policejních složek na Filosofické fakultě v Praze, které bylo možné objasnit například výpověďmi zakročujících policistů, pracovníků fakulty, z pořízených záznamů, z odborného vyjádření k policejním zákrokům a jiné. Z usnesení policejního orgánu o odložení věci a ostatně ani z rozhodnutí státní zástupkyně o zamítnutí stížností však nevyplývá, zda dokazování v tomto směru bylo provedeno,“ sdělil ekonomickému deníku další letitý právní praktik.

Z obou usnesení (policie a státního zastupitelství – pozn. red.) podle něj není ani zřejmé, v jakém rozsahu bylo zkoumáno okolí pachatele „se zaměřením na skutečnost, zda někdo mohl jeho činům zabránit apod“.

„Je v nich pouze konstatováno, že nebylo zjištěno, že by na trestné činnosti podezřelého participoval někdo jiný,“ upozornil právník.

Podle něj je třeba uvést, že ustanovení o odložení věci (paragrafu 159 a trestního řádu) ani obsah usnesení (ustanovení paragrafu 137 trestního řádu) neobsahují striktně povinnost uvádět a hodnotit v písemném vyhotovení okolnosti spáchání trestného činu jako u rozsudku soudu (v ustanovení paragrafu 125 trestního řádu), kde je tato povinnost soudu přímo uložena.

„Avšak vzhledem k tomu, že už jenom proto, že tato věc již do stadia řízení před soudem nedospěje, a s ohledem na její mimořádnou závažnost a dopad na veřejnost a poškozené, měla obě usnesení tyto náležitosti obsahovat, aby nevzbuzovala žádné pochybnosti,“ doplnil oslovený expert.

Státní zástupkyně k výhradě poškozených o nepřezkoumání aktivit policie před zásahem samotným uvedla, že orgány činné v trestním řízení nejsou odborníky na posouzení metodiky a taktiky policejních zásahů.

„S přihlédnutím k ustanovení § 89/1f trestního řádu si ale orgány činné v trestním řízení měly samy provést šetření a vyhodnotit postupy Policie ČR a k odborným otázkám v tomto směru si vyžádat odborná vyjádření. Závěry jiných – byť kompetentních – orgánů přitom nejsou vázány. Otázky, které se v řízení vyskytnou, se posuzují samostatně. Pouze, je-li o takové otázce pravomocné rozhodnutí soudu nebo jiného státního orgánu, jsou orgány činné v trestním řízení takovým rozhodnutím vázány,“ zareagoval další z právníků.

Terorismus nebo „jen“ vražda?

Poškození dále prostřednictvím svých zmocněnců ve svých stížnostech namítají nesprávnou trestní kvalifikaci Kozákova činu s tím, že jednání pachatele mělo být kvalifikováno jako trestný čin teroristického útoku dle paragrafu 311 odstavce 2 písmena a, odstavce 3 písmena b, trestního zákoníku.

Právně zhodnotil pohled na možnou kvalifikaci Kozákova počínání jako terorismu především zmocněnec poškozených profesor Tomáš Gřivna, který upozorňuje: „Že z obsahu trestního spisu vyplývá, že podezřelý čin spáchal v úmyslu závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo, čímž jsou naplněny znaky trestného činu teroristického útoku. Poškozený nesouhlasí s tvrzením policejního orgánu v tom smyslu, že by čin podezřelého byl namířen pouze proti jednotlivci či skupině jednotlivců. V tomto směru poškozený poukazuje na obsah dopisu podezřelého, založeného na čísle listu spisu 2160-2162, kde je uvedeno: ´upřímně řečeno bych rozstřílel kohokoliv, kdo by se mi v záhodnou chvíli připletl do cesty´. Z tohoto prohlášení, dle poškozeného, jednoznačně vyplývá pohnutka podezřelého, která nesměřovala způsobení újmy individuální osobě, ale od počátku byl veden záměrem zasáhnout co největší množství osob. Dle poškozeného jeho tvrzení o skutečné pohnutce podezřelého podporují i závěry znaleckého posudku z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie se zvláštní specializací forenzní psychologie. Poškozený je přesvědčen o tom, že motivací podezřelého bylo ´potrestat okolí´ za sociální přehlížení, přičemž ´okolí´ pro podezřelého bylo představováno právě toliko celým obyvatelstvem ve smyslu § 311 trestního zákoníku. Poškozený je přesvědčen o tom, že je prokázáno, že podezřelý realizoval svůj záměr ´potrestat obyvatele´ jakožto celku, nikoli jednotlivce. Dle názoru poškozeného je učinění správné právní kvalifikace skutku důležité též z preventivních důvodů, aby na příště bylo k podobným činům přistupováno jako k terorismu, kdy závažnosti teroristického útoku plně odpovídá společenská škodlivost prověřovaného činu a stát by měl (a je povinen) při jeho odhalování i prověřování využívat mimořádné nástroje, které mu zákonodárce svěřil pro tyto výjimečné případy. Za předpokladu, že by byl pachatel tohoto útoku prověřován jako ´pouhý masový vrah´, jinými slovy, bude-li systém přehlížet zjevný terorismus jen proto, že nebyl explicitně politicky motivován, fakticky se tím vyprázdní ochrana společnosti proti terorismu, kterou právní řád bezpečnostním složkám svěřuje, a ztíží si tím možnost zabránit podobným činům do budoucnosti. Druhý okruh vad vytýkaných napadenému usnesení se vztahuje k vadám řízení, které vydání napadeného usnesení předcházelo. Dle stěžovatele nesprávná právní kvalifikace skutku měla za následek, že dozor ve věci byl vykonáván nepříslušným státním zástupcem, kdy dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení mělo vykonávat Vrchní státní zastupitelství v Praze. Poškozený je přesvědčen o tom, že státní zástupce VSZ v Praze je jediným příslušným orgánem činným v trestním řízení pro rozhodnutí o podané stížnosti. Poškozený navrhuje, aby věc byla neprodleně postoupena Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze k výkonu dalšího dozoru a k rozhodnutí o podané stížnosti.“

Terorismus má podle oslovených právních praktiků řadu definic a používání tohoto pojmu je v mnoha případech samozřejmě velmi kontroverzní.

Nejčastěji je terorismus označován jako užití násilí nebo hrozby násilím za účelem zastrašit protivníka a dosáhnout politických nebo náboženských cílů. Terčem teroristických akcí jsou většinou civilisté. Mezi teroristické metody patří atentáty, bombové útoky, únosy osob nebo dopravních prostředků a další násilné akty. Akty násilí bývají plánovány tak, aby u veřejnosti vyvolaly pocit strachu a nejistoty.

V České republice došlo už k několika teroristickým útokům, jako například k bombovému útoku na Staroměstském náměstí v Praze 2. června 1990. Při explozi trubkové bomby na podstavci pomníku mistra Jana Husa na Staroměstském náměstí bylo zraněno 18 osob, z toho jedna těžce. Další bomba vybuchla 2. srpna 1990 u Hostivařské přehrady. Vyšetřováním bylo zjištěno, že obě bomby byly vyrobeny ze stejného kusu trubky. K útokům se nikdo nepřihlásil a pachatel vypátrán nebyl.

Výbuch byl považován teroristický čin, podle ministerstva vnitra nešlo o „klasický teroristický útok s vazbou na široké mezinárodní seskupení“, ani „klasickou teroristickou akci, kdy násilí je prostředkem k dosažení určitého cíle a kladou se podmínky“, ale o trestný čin se znaky terorismu“.

K teroristickým útokům na vlaky na Mladoboleslavsku v létě 2017, které spáchal důchodce Jaromír Balda, když s úmyslem vyvolat mezi lidmi strach z muslimů skácel dva stromy na koleje a způsobil nehody vlaků. Učinil tak dvakrát – 1. června na trati 070 mezi stanicemi Bakov nad Jizerou a Mladá Boleslav a znovu 28. července 2017 na trati 080 mezi stanicí Bělá pod Bezdězem  a stanicí Bezděz. Pachatel se následně stal prvním člověkem odsouzeným v České republice za teroristický útok.

K výbuchům dvou muničních skladů ve Vrběticích v okrese Zlín došlo v říjnu a prosinci 2014. První výbuch nastal 16.října 2014, zemřeli při něm dva lidé. Další sklad vybuchl 3.prosince 2014, kdy muselo být evakuováno obyvatelstvo. Zásah bezpečnostních složek byl ve Vrběticích ukončen po šesti letech 13. října 2020. V dubnu 2021 vláda zveřejnila důvodné podezření, že do výbuchů byli zapojení důstojníci ruských tajných služeb. Policie exploze šetřila jako trestný čin obecného ohrožení. Národní centrála proti organizovanému zločinu vyšetřování případu odložila v dubnu 2024 z důvodu, že nezískala právní pomoc.

Z uvedeného vyplývá, že klasifikace teroristických útoků není jednotná a jak vidno, nejednotný je i výklad ustanovení paragrafu 311 trestního zákoníku (teroristický útok) – pozn. red.), které by dle profesora Gřivny dopadalo na jednání pachatele Kozáka.

Paragraf 311 odstavec 2 trestního zákoníku zní: „Kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky, narušit nebo zničit základní politickou, hospodářskou nebo sociální strukturu České republiky nebo mezinárodní organizace, závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo nebo protiprávně přinutit vládu nebo jiný orgán veřejné moci nebo mezinárodní organizaci, aby něco konala, opominula nebo trpěla, a) provede útok ohrožující život nebo zdraví člověka s cílem způsobit smrt nebo těžkou újmu na zdraví. Odstavec 3: Odnětím svobody na dvanáct až dvacet let, popřípadě vedle tohoto trestu též propadnutím majetku, nebo výjimečným trestem bude pachatel potrestán, b) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví nebo smrt.“

Objektem tohoto trestného činu je ústavní zřízení, obranyschopnost České republiky, ale i demokratické principy, hospodářská struktura státu a život a zdraví obyvatel republiky. Ústavní a demokratické principy zahrnuje i právo lidí na zdraví (článek 31 Listiny základních lidských práv).

Zmocněnec poškozených Gřivna spatřuje subjektivní stránku trestného činu teroristického útoku dle § 311 odstavec 2 trestního zákoníku v úmyslu podezřelého Davida Kozáka závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo. Tento úmysl „vyplývá z jeho pohnutek vyjádřených v dopise policii a ze skutečnosti, že násilí vykonal na obyvatelích z různých oblastí a z různých kategorií, a svými činy vyvolal obavy a strach obyvatel v Praze a okolí“.

Státní zástupkyně Jana Murínová však tomuto názoru oponuje, že lidé byli Kozákovými činy pouze traumatizováni, nikoliv zastrašeni.

„Při právním posouzení bylo však třeba vzít do úvahy všechny aspekty jednání podezřelého, ze kterých je možné rovněž dovodit motiv a pohnutky pachatele. Už ve fázi přípravy si podezřelý opatřil nezvykle velké množství i velmi nebezpečných střelných zbraní, dokonce i výbušný systém, který ostatně použil v domě v Hostouni, což nasvědčuje tomu, že jeho záměrem bylo usmrtit větší množství lidí. Své oběti si nikterak nevybíral, útočil na všechny, kdo mu přišli pod ruku, dokonce na miminko v kočárku, na svého otce, na studenty a na kolemjdoucí na ulici. Jeho msta a zloba byla zaměřena na všechny lidi. Sám přiznal v dopise policii, že chtěl zabít více lidí. Musel si být proto i vědom toho, že takovým hrůzným jednáním zastraší všechny vrstvy obyvatelstva,“ namítá další z oslovených právníků.

„Z jakého důvodu by jeho jednání mělo být posuzováno jinak než jednání pachatele, který odpálil bombu na Staroměstském náměstí v Praze nebo který položil stromy na železniční trať? Jeho jednání je stejné, ne-li více nebezpečné. Pachatel si musel být vědom toho, i bez primární pohnutky, že zastraší obyvatele již v Klánovicích, v Hostouni, kde nastražil aktivní výbušné zařízení a v neposlední řadě v centru Prahy. Tvrzení státní zástupkyně, že lidé chodili bez obav pokládat svíčky k Filosofické fakultě neobstojí, protože v dané chvíli již všichni věděli, že pachatel je po smrti,“ pokračuje právník.

Státní zástupkyně vychází při hodnocení pohnutky pachatele výhradně ze závěrů znaleckých posudků:

„Při zjištění motivu je zcela zásadním důkazem výpověď pachatele, který se sám vyjádří ke svému činu. S ohledem na tu skutečnost, že pachatel na místě činu zemřel, policejní orgán výpovědí podezřelého nedisponuje. Za této situace musí vycházet z dalších důkazů, které by o motivu činu mohly vypovídat, a to zejména ze způsobu spáchání činu, ze svědeckých výpovědí, listinných důkazů a znaleckých posudků. Podezřelý na místě činu zanechal dopis, ve kterém se doznal k vraždě v Klánovicích, avšak autentické písemné vyjádření pachatele k motivu jeho jednání v případě všech tří skutků, absentuje. V rámci prověřování nebyl zjištěn žádný svědek, který by o motivu jednání pachatele mohl vypovídat, D. K. se nikomu se svými plány nesvěřil. Pro objasnění motivu činu pachatele jsou za dané situace stěžejní posudky z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie a psychologie vypracované za účelem stanovení profilu pachatele a zjištění, zda trpěl duševní poruchou, která ovlivnila jeho jednání či nikoliv,“ stojí v rozhodnutí o zamítnutí stížností.

Další detail arzenálu hromadného vraha Davida Kozáka na Filosofické fakultě v Praze. Foto: archiv Ekonomického deníku

Mělo případ dozorovat místo „města“ Vrchní státní zastupitelství?

Znalkyně z oboru zdravotnictví, odvětví psychologie docentka Ludmila Čírtková a znalkyně z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, MUDr. Gabriela Leblová, se ve svých posudcích osobností pachatele a motivem jeho jednání velmi podrobně zabývaly, přičemž vycházely z obsáhlého spisového materiálu, který shromáždila policie, a který měly kompletní k dispozici.

Znalkyně dospěly k závěru, že: „Plán ke střelbě na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy získává pevné kontury nejpozději začátkem listopadu 2023. David Kozák se dále koncentroval na plánování a přípravu svého řešení, tedy na odplatu/pomstu, v jeho naraci na „potrestání“. Ideace (představy) o potrestání/pomstě léčí jeho pocity bezmoci, které plynou z marné a neúspěšné snahy o kontakty a uznání. David Kozák vnímal ve své mysli pomstu/potrestání jako řešení své bezvýchodné situace. Myšlenky na pomstu ho nabíjely, přinášely mu pocity uspokojení.

„O plánování dvojnásobné vraždy v Klánovicích nejsou ve spisovém materiálu k dispozici žádné poznatky. Lze předpokládat, že rozhodnutí učinil David Kozák v týdnu, kdy byl v domě sám, bez kontroly, rodiče se sestrou odjeli na dovolenou. David Kozák byl silně nabuzen destruktivní energií, kterou sám popisoval jako vražedné úmysly. Rozhodl se využít příležitost… …Z hlediska forenzně psychologických typologií lze Davida Kozáka charakterizovat jako ´psychopatického školního střelce´, tedy pachatele s narušenou osobností. Samotná vražda otce se nevymyká z profilu či typu školních střelců, střelbu ve škole pachatelé často začínají předcházející vraždou doma,“ lze se dále dočíst v usnesení.

Jak podotkli další z oslovených, znalecké posudky je ale nutné posuzovat stejně jako ostatní důkazy.

„V tomto případě, kdy není možné pachatele vyšetřit, zkoumat, pozorovat a je k dispozici minimum lékařských zpráv, však znalecké posudky z psychologie a psychiatrie nemohou hrát stěžejní roli, protože jsou jednoznačně hypotetické. Avšak ani závěr znalců o touze po pomstě pachatele nikterak neodporuje tomu, že jeho úmyslem bylo i zastrašení obyvatel,“ namítl další z expertů.

Podle něj je třeba se přiklonit k právnímu hodnocení docenta Gřivny, že jednání Kozáka vykazuje znaky pokračujícího trestného činu teroristického útoku.

„S profesorem Gřivnou lze souhlasit i v tom, že pokud by jednání podezřelého bylo od počátku vymezeno jako trestný čin teroristického útoku dle § 311/2a, odstavce 3 b trestního zákoníku, dozor nad prověřováním mělo vykonávat Vrchní státní zastupitelství v Praze. Podle vyhlášky č. 23/1994 Sb. o jednacím řádu státního zastupitelství je k výkonu dozoru příslušné Vrchní státní zastupitelství v Praze (§15 odstavec 2 – pozn. red.).

„K tomuto je třeba podotknout, že Vrchní státní zástupkyně v Praze byla s případem obeznámena již na samém počátku šetření, mediálně vystupovala k případu (v televizi) již po útoku na Filosofické fakultě, zúčastnila se i jednání v Poslanecké sněmovně a měla nesporně možnost nahlédnout i v rámci dohledu do spisového materiálu. Měla proto i správně vyhodnotit právní kvalifikaci a rozhodnout, že případ bude podléhat pravomoci Vrchního státního zastupitelství v Praze. Mohla veřejnosti svým důsledným dozorem tak prokázat, že si zaslouží své skvělé pověsti, kterou jí média poskytují,“ podotkl právník.

Předčasné rozhodnutí

Další z oslovených pak doplnil, že problémy nese i samo rozhodnutí. „Usnesení žalobkyně Městského státního zastupitelství v Praze, kterým byly zamítnuty stížnosti poškozených bylo vydáno předčasně, v rozporu s ustanovením § 146 odstavce 2 trestního řádu. Protože žalobce může o stížnosti rozhodnout až tehdy, jestliže lhůta k podání stížnosti uplynula všem oprávněným osobám. Státní zástupkyně přitom ve svém usnesení sama připouští, že dosud neuplynula k podání stížnosti jedné z poškozených:

„Předně je nutno konstatovat, že napadené usnesení bylo k dnešnímu dni doručeno všem, vyjma poškozené XXX, které však bude doručováno do Dubaje formou mezinárodní právní pomoci. Policejní orgán předložil stížnosti poškozených k rozhodnutí státní zástupkyni, přestože není splněna podmínka v ustanovení § 146 odstavce 2 trestního řádu, tedy, dosud neuplynula lhůta k podání stížnosti všem oprávněným osobám. S ohledem na doručování usnesení do ciziny, které si nepochybně vyžádá delší časový prostor, a vzhledem k veřejnému zájmu a zájmu poškozených, i s ohledem na specifika projednávaného činu, státní zástupkyně rozhodla o podaných stížnostech bez zbytečného odkladu s tím, že případná stížnost poškozené bude projednána samostatně,“ argumentuje žalobkyně v usnesení.

Jenže ustanovení § 146 odstavce 2 trestního řádu tento postup vůbec neumožňuje. Státní zástupkyně tedy před rozhodnutím o stížnostech měla jednoznačně vyčkat na výsledky právní pomoci.

„Teprve až ve chvíli, kdy bude právní pomoc marná, může například ustanovit poškozené opatrovníka a tomu doručit usnesení policejního orgánu. A až pak může rozhodnout o stížnostech,“ shodli se oslovení experti.

Anonymizované unesení od odložení je k dispozici ZDE.

Jan Hrbáček

KN Energies založila dceřinku na podporu provozu terminálu LNG ve Wilhelmshavenu

Mezinárodní provozovatel energetických terminálů KN Energies začlenil do své korporátní skupiny novou německou dceřinou společnost KN Energies Deutschland. Nová společnost bude zodpovědná za efektivní plnění svých závazků vůči německé státní společnosti Deutsche Energy Terminal GmbH v oblasti technických služeb pro druhý plovoucí dovozní terminál LNG na Wilhelmshaven 2.

Všechny akcie německé dceřiné společnosti jsou nyní zcela drženy společnostmi v rámci skupiny KN Energies. Nová společnost je registrována ve Wilhelmshavenu v Dolním Sasku.

Tým KN Energies Deutschland, který bude realizovat smluvní závazky pro Deutsche Energy Terminal GmbH, bude zahrnovat specialisty na lidské zdroje, zdraví, bezpečnost a životní prostředí, jakož i na mechanické, elektrické a automatizační inženýrství, provoz a řízení údržby.

„Pokračujeme v implementaci dlouhodobé strategie společnosti KN Energies a úspěšně přinášíme dlouholeté zkušenosti společnosti na zahraniční trhy. V prvním pololetí letošního roku vyhrála společnost KN Energies dvě výběrová řízení zahájená společností Deutsche Energy Terminals, což považujeme za známku důvěry německé státní společnosti v naši kompetenci a kvalitu našich služeb. Jsme rádi, že zůstáváme lídrem na trhu plovoucích dovozních terminálů LNG v EU a úspěšně přispíváme k projektům energetické nezávislosti v evropských zemích. Společný podnik v Německu nám umožní uplatnit naše kompetence v této zemi, sídlit v blízkosti a dosáhnout dlouhodobého partnerství s naším klíčovým partnerem v Německu,“ řekl Chief Business Development Officer společnosti KN Energies Linas Kilda.

Po zahájení komerčního provozu terminálu bude skupina společností KN Energies zodpovědná za technický provoz a údržbu infrastruktury terminálu – kotviště, jeho vybavení a potrubí, organizaci technické týmové práce a koordinaci preventivních opatření.

(nik)

Umělá inteligence bude vyhledávat osoby na letišti v reálném čase, povolení schválí soud

Zatím pro izolovaný systém na Letišti Václava Havla mají platit nová pravidla vzdálené biometrické identifikace osob v reálním čase. Do referenční databáze osob pro vyhledání umělou inteligencí by měli být vloženi podezřelí nebo ohrožení v pátrání. Platit to bude i pro osoby, které splní podmínky vazby, jsou na útěku z ústavu nebo jde o vyhoštěné cizince. Povolení pro vložení osoby do databáze má schvalovat senát vrchního soudu bez možnosti opravného prostředku.

Vnitro tímto způsobem implementuje nařízení Evropského parlamentu a Rady z letošního roku, jehož součástí je tzv. Akt o umělé inteligenci. Policie ČR provozuje v současnosti izolovaný systém na Letišti Václava Havla a novelou předkládá transpozici podmínek, aby nedošlo k přerušení jeho provozu. Tato identifikace na Letišti Václava Havla už probíhá. Úplný Akt o umělé inteligenci je zde.

Izolovaný systém je podle navrhované definice „systém umělé inteligence pro vzdálenou biometrickou identifikaci fyzických osob v reálném“, který je prostorově a územně omezen na mezinárodní letiště. Úplný návrh novely zákona o Policii ČR, jejíž je právní úprava součástí, je zde.

„Vzhledem k tomu, že vláda z důvodů ochrany vnitřní bezpečnosti předpokládá rozšíření kamerového systému na další mezinárodní letiště, umožňuje text návrhu nasazení izolovaného systému na jednom nebo více mezinárodních letištích, ale nikde jinde, jakkoli to nařízení o umělé inteligenci umožňuje,“ uvádí se v důvodové zprávě k návrhu. V České republice je šest mezinárodních letišť.

Tzv. Akt o umělé inteligenci zakazuje vzdálenou biometrickou identifikaci osob v reálném čase ve veřejných prostorách, ledaže je splněna a zákonem stanovena řada podmínek. „Jinými slovy, zpracování biometrických údajů v souvislosti s takovým použitím je tak v nařízení upraveno vyčerpávajícím způsobem,“ uvádí se v důvodové zprávě.

Už k samotnému použití identifikace prostřednictvím umělé inteligence musí mít policie zmocnění a zákonný důvod. Návrh je proto podle důvodové zprávy v souladu s judikaturou Evropského soudu pro lidská práva, uvádí vnitro s odkazem na rozsudek ESLP, který v červenci 2023 odsoudil Rusko za použití předmětného systému v moskevském metru bez konkrétního zákonného zmocnění.

Ruská policie systémem rozeznávání tváří a srovnáním s videem na Telegramu našla občana Nikolaje Glukhina, který v metru vezl transparent se slovy „To si děláš pr.el, jsem Konstantin Kotov. Hrozí mi až pět let za pokojné protesty“. Konstantin Kotov byl před tím odsouzený za to, že neohlásil jednomužnou demonstraci. Případem Glukhin v. Rusko se Česká justice loni podrobně zabývala.

Referenční databáze a biometrické údaje obyvatel

Jak vyplývá z důvodové zprávy, spuštěním systému pro konkrétní případ se rozumí vložení údajů o osobě do „referenční databáze“ a následné hledání této osoby. Sama tzv. umělá inteligence žádné osoby nezná a je nutné ji vybavit. Pokud referenční databáze neobsahuje podobu všech obyvatel, což je zatím nemyslitelné.

K samotnému použití identifikace prostřednictvím umělé inteligence musí mít policie zmocnění a zákonný důvod. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay.

„Tato databáze – již podle definice AI Aktu – obsahuje údaje většího množství osob, ovšem musí jít pouze o údaje nezbytné pro dosažení sledovaného cíle. Referenční databáze proto nemůže obsahovat údaje osob, které nejsou spojeny s plněním cílů, pro které tuto (vzdálenou, v reálném čase, biometrickou, na veřejných prostranstvích) identifikaci nařízení o umělé inteligenci povoluje. Zcela nepřiměřené by nepochybně bylo, pokud by referenční databáze obsahovala biometrické údaje všech nebo velké části obyvatel,“ uvádí k tomu důvodová zpráva.

Umělá inteligence nemůže poznat někoho, koho nezná: „Význam referenční databáze spočívá v tom, že osoby, které do ní nejsou zařazeny, systém z povahy věci nedokáže identifikovat. Není to technicky možné. Vliv na lidská práva a svobody nezařazených osob není nulový, ale je srovnatelný se vlivem kamerových systémů nepoužívajících biometrickou identifikaci. To znamená, že dochází k zachycení a zpracování podoby obličeje, k porovnání takto zpracované podoby s referenční databází, ale z důvodu nenalezení referenční podoby obličeje nedochází k identifikaci osoby, ani ke zvláštnímu upozornění na neidentifikovanou osobu,“ uvádí dále důvodová zpráva.

Protože podle vnitra nelze zcela zabránit případům, kdy dojde k chybné identifikaci osoby, umělá inteligence si někoho vyskytujícího se na místě splete s osobou z referenčního systému, zavádí se pravidlo, že, že „žádné rozhodnutí s nepříznivými důsledky pro osobu nemůže být učiněno jen na základě výstupu takového systému“.

Do referenční databáze za znásilnění, sabotáž i zločinné spolčení

Kdo má být podle návrhu zařazen do referenční databáze? Půjde o podezřelé, obviněné nebo obžalované či odsouzené podle přílohy II. nařízení Evropského parlamentu a Rady, pokud je horní sazba za tyto činy alespoň čtyři roky.

Jde například o tyto činy: terorismus, obchod s lidmi, sexuální vykořisťování a dětská pornografie, obchod s drogami, se zbraněmi, střelivem a výbušninami, jaderným materiálem, vražda a těžké ublížení na zdraví, obchod s orgány a tkáněmi, únos

Podle předmětné přílohy půjde také o činy stíhané Mezinárodním trestním soudem, znásilnění, trestné činy proti životnímu prostředí, sabotáž a účast na zločinném spolčení zapojením do jednoho nebo více výše uvedených trestných činů.

Kdo má být podle návrhu zařazen do referenční databáze? Půjde o podezřelé, obviněné nebo obžalované. Zdroj: Pixabay

Půjde ovšem také o podezřelé nebo obviněné z uvedených trestných činů, pokud existuje důvodná obava, že by dokonáním činu způsobili ublížení na zdraví nebo smrt. „Jde pouze osoby, které lze vzít do vazby pro důvodnou obavu, že dokonají pokus trestného činu proti životu nebo zdraví, nebo se takového trestného činu, který připravovaly, dopustí. Může jít například o osobu obviněnou z pokusu obecného ohrožení podle § 272 odst. 1 tr. zák., je-li důvodná obava, že se pokusí tento trestný čin dokonat a tím někoho ohrozí na životě,“ uvádí k tomu důvodová zpráva.

Do referenční databáze mohou být podle návrhu rovněž zařazeny osoby v pátrání, pokud je ohrožen jejich život a zdraví. A naposledy, jde o všechny osoby, u kterých byly splněny zákonné podmínky pro omezení osobní svobody s výjimkou podezřelých, obviněných nebo obžalovaných či odsouzených za trestný čin. „V praxi půjde především o případy útěků ze zabezpečovací detence nebo ústavní výchovy podle § 27 odst. 1 písm. d) zákona o policii, nebo o cizince, kteří mají být podle vykonatelného rozhodnutí vyhoštěni,“ vysvětluje k tomu důvodová zpráva.

Proti zařazení do referenční databáze není odvolání

Zahájení činnosti izolovaného systému má podle novely zákona povolovat předseda senátu vrchního soudu. „Navrhuje se, aby toto povolení vydával senát příslušného vrchního soudu, neboť hlavním důvodem nezávislé kontroly je zásah do lidských práv a svobod, zejména do práva na soukromí a práva na ochranu osobních údajů, který provoz izolovaného systému představuje,“ uvádí k tomu důvodová zpráva.

Soudce musí označit kategorii, do které osoba zařazovaná do systému spadá, území a čas, po který má být do systému zařazena. Povolit zařazení do referenčního systému lze pouze na dvanáct měsíců, avšak opakovaně. Proti rozhodnutí není žádný opravný prostředek.

„Nařízení o umělé inteligenci ovšem v těchto případech nepočítá s vícestupňovým povolovacím systémem nebo dokonce s účastí dalších stran na řízení o povolení. Z těchto důvodů se stanoví, že účastníkem řízení je pouze žadatel, a také se vylučuje opravný prostředek proti rozhodnutí soudu, zejména protože jde o rozhodování zvláštní povahy, které se fakticky týká jen osob, které jsou již předmětem pátrání na základě jiných zákonem předvídaných skutečností nebo (soudních) rozhodnutí,“ uvádí k tomu důvodová zpráva ministerstva vnitra.

Irena Válová

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

České dráhy začaly mezi Prahou a Berlínem nasazovat první vlaky ComfortJet

České dráhy začaly nově nasazovat na spojení mezi Prahou a Berlínem také moderní dálkové vlaky ComfortJet. Vlaky budou jezdit v dočasné konfiguraci osmi vozů. Dva vlaky přepravují cestující v berlínských spojích EC 178/175 a EC 176/177 z Prahy do Berlína a zpět, oznámila společnost.

„Nasazením vlaků ComfortJet na prestižní lince  Praha – Berlín symbolicky zahajujeme novou etapu uvádění našeho nejmodernějšího vlaku do provozu,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

V uplynulém období se společnost v úzké spolupráci s výrobním konsorciem Siemens Mobility a Škoda Group zaměřila na testování a ladění všech vlakových systémů tak, aby byla schopna nabídnout cestujícím maximální komfort nových vozů již od první cesty, pokračuje Krapinec.

Aktuální využití vlaků ComfortJet na trase Praha – Berlín:

EC 178 Berliner: Praha hl.n. (6:28) – Drážďany Hbf (8:54) – Berlín Gesundbrunnen (11:02),

EC 175 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (12:44) – Dresden Hbf (15:10) – Praha hl.n. (17:24),

EC 176 Berliner: Praha hl.n. (8:28) – Drážďany Hbf (10:54) – Berlín Gesundbrunnen (12:53),

EC 177 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (14:44) – Dresden Hbf (17:10) – Praha hl.n. (19:24).

Postupně se ComfortJety budou objevovat na vlacích Vindobona nebo Metropolitan. Svou maximální rychlost 230 km/h budou po zavedení ETCS v Německu využívat například mezi Berlínem a Hamburkem a v budoucnosti ji budou moci využívat i na dalších tratích např. na nové rakouské trati Koralmbahn nebo na prvních úsecích vysokorychlostních tratí v Česku.

ComfortJet v bodech

  • moderní netrakční vratná devítivozová jednotka s řídicím vozem,
  • čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • v kompletní sestavě má ComfortJet 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí,
  • velkoprostorový klimatizovaný interiér,
  • tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedadel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i v okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • jednotky ComfortJet budou v cílovém stavu provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.

Letos by dráhy měly obdržet skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedou České dráhy do provozu víc jak 22 tisíc míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi.

(nik)

Vypukne cenová válka na trhu s ropou? OPEC to popírá, cenu chce udržet

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) rázně popřela zprávu některých západních médií o chystaném zvýšení produkce a pádu ceny až na 50 dolarů za barel a označila ji za „zcela nepřesnou a zavádějící“. Údajná prohlášení, připisovaná nejmenovaným zdrojům, postrádají jakoukoli důvěryhodnost a jsou zcela vymyšlená, uvedl OPEC dle článku, který vyšel na webu Arabian Gulf Business Insight (AGBI).

Celý příběh odstartoval na konci září deník Financial Times. V pondělí se přidal deník Wall Street Journal, který uvedl, že saúdský ministr pro ropný průmysl princ Abdulaziz bin Salmán varoval před poklesem ceny až na 50 dolarů za barel. A to v případě, pokud členové OPEC včetně rozšířeného klubu OPEC+, který zahrnuje navíc Rusko, Kazachstán, Brazílii, Omán a sedm dalších zemí, nebudou dodržovat těžební limity.

OPEC také podle webu AGBI vyvrátil údajný citát připisovaný saúdskému ministrovi. Ten měl údajně říct, že „někteří by měli raději držet hubu a respektovat své závazky vůči OPEC+“; takový výrok je prý „zcela nepodložený“. Prý je vše zcela naopak. Ministr energetiky Spojených arabských emirátů Suhail Al Mazrouei ve středu řekl, že OPEC+ odvádí skvělou práci při vyvažování nabídky a poptávky na trhu s ropou.

Přitom stačil jeden článek ve Wall Street Journal a spustila se lavina úvah a analýz na téma, jak se trh s ropou po (smyšlené) změně postoje Saúdské Arábie a dalších producentů promění. The Washington Institute for Near East Policy se vytasil s příběhem, že se může opakovat „cenová válka“ o trh s ropou, podobná jakou spolu v roce 2020 vedla Saúdská Arábie s Ruskem. Další obětí měli být těžaři ve Spojených státech amerických, kteří stále více těží ropu hydrofrakováním břidlic a potřebují tak vyšší úroveň ceny.

Top 10 největších producentů ropy

zeměčlenstvítěžba 2023 (mil. t)
Spojené státy americké827,1
RuskoOPEC+541,7
Saúdská ArábieOPEC531,7
Kanada277,9
ÍránOPEC214,3
IrákOPEC213,0
Čína209,0
BrazílieOPEC+183,7
Spojené arabské emirátyOPEC176,1
KuvajtOPEC139,8
zdroj: statistická ročenka koncernu BP, OPEC

Evropský zpravodajský web Politico.eu k tomu napsal, že pokud Saúdská Arábie skokově zvýší těžby ropy, poškodí tím režim Vladimira Putina, který bude postrádat peníze na financování své válečné ekonomiky. Právě Rusko spolu s Kazachstánem a Irákem mělo být terčem kritiky, že exportuje větší množství ropy, než bylo dohodnuto na jednání kartelu OPEC+.

Ruské příjmy z fosilních paliv se podle tamního ministerstva financí zvýšily v první polovině letošního roku meziročně o 41 procent, a to navzdory západním sankcím uvaleným po ruském útoku na Ukrajinu. Rusko vybudovalo „stínovou flotilu“ tankerů a v posledním roce ignoruje cenový strop 60 dolarů za barel stanovený v rámci mezinárodních sankcí. Obcházení sankcí přineslo Kremlu podle webu Politici.eu od začátku rozsáhlé invaze téměř 25 miliard dolarů.

Cena ropy od počátku roku kolísá mezi 70 a 90 dolary za barel. V září nastal pád ke zmíněným 70 dolarům. Od začátku října začala opět růst, například severomořská ropa Brent zdražila na 78 dolarů. Cena je tak daleko od 100 dolarů za barel, což je „vlhký sen“ všech zemí, které ropu ve velkém vyvážejí. Stejně daleko však má k 50 dolarům, na které má dle spekulací z nedávné doby spadnout.

Ceny ropy v posledním týdnu táhnou nahoru obavy z další eskalace konfliktu na Blízkém východě. Přispívají k tomu spekulace, že Izrael by mohl ochromit íránský ropný průmysl v odvetě za nedávný masivní útok balistickými raketami z Íránu. Skutečnou pohromou by bylo, pokud by Íránci v reakci na izraelskou odvedu zablokovali export ropy z regionu Perského zálivu. V tom případě by ropa mohla zdražit až na 200 dolarů za barel, jak uvedl pro zpravodajský web CNBC hlavní komoditní analytik švédské banky SEB Bjarne Schieldrop.

(dtr)

Drážní inspekce: Za nedovolenou jízdou stojí většinou strojvedoucí s praxí kratší než pět let

Drážní inspekce bilancovala ve výroční zprávě rok 2023. Shrnula počet mimořádných událostí jak na železnici, tak i v metru či tramvajových tratích a lanových drahách. Analyzovala také, jaké příčiny například stojí za nehodami. Ze zprávy například vyplynulo, že za nedovolenými jízdami a projetím návěstidel zakazujících jízdu stojí strojvedoucí s praxí kratší než pět let.

V loňském roce klesl podle Drážní inspekce celkový počet nedovolených jízd oproti roku 2022 o 36 procent. Pokles zaznamenala Drážní inspekce i v případě následků těchto mimořádných událostí, kdy v roce 2023 nikdo v důsledku nedovolených jízd nezemřel a pět lidí bylo zraněno. I tak byly celkové škody vzniklé v důsledku nedovolených jízd podle inspekce vyčísleny na více než 200 milionů korun.

„V roce 2023 byli na rozdíl od předchozích tří let nejčastějšími účastníky těchto mimořádných událostí strojvedoucí ve věkovém rozpětí 51 až 60 let. Tato věková skupina je i z dlouhodobého hlediska nejčastějšími účastníky těchto mimořádných událostí,“ shrnula ve výroční zprávě Drážní inspekce.

Nedovolené jízdy se většinou týkají vlaků osobní dopravy. Podle výroční zprávy Drážní inspekce se v posledních deseti letech stalo takových případů 630. Následují posuny po železnici, šlo o 435 mimořádných událostí a vlaky nákladní dopravy stály za 310 mimořádnými událostmi. „Dlouhodobě nejčastěji dochází k nedovoleným jízdám u odjezdových návěstidel (524 případů za deset let). Z hlediska umístění a provedení návěstidel se ve většině případů jednalo o návěstidla stožárová umístěná přímo u koleje,“ zmiňuje výroční zpráva.

U většiny mimořádných událostí si strojvedoucí podle Drážní inspekce uvědomili své pochybení ještě před projetím návěstidla a k projetí došlo maximálně o desítky metrů. V naprosté většině případů se podařilo soupravu zastavit do 400 metrů za návěstidlem.

Počet nehod loni meziročně poklesl

Drážní inspekce informovala také o tom, že počet mimořádných událostí na železnici meziročně klesl o 98 případů. Celkem kvůli nehodám zemřelo 231 lidí a dalších 232 bylo zraněno. Největší podíl mají podle Drážní inspekce na počtu usmrcených lidí každoročně střety drážních vozidel s osobou, případně střetnutí na železničních přejezdech. Právě na nich se loni stalo 157 střetů, zemřelo při nich 36 lidí a dalších 108 bylo zraněno.

„Stejně jako v letech minulých, tak i v roce 2023 docházelo k největšímu počtu mimořádných událostí na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor. V důsledku těchto událostí zemřelo na takto zabezpečených přejezdech celkem 18 osob a dalších 76 bylo zraněno,“ uvedla ve výroční zprávě Drážní inspekce.

Poměrově jsou však podle ní nejtragičtější nehody na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací doplněnou závorovými břevny, kde došlo k úmrtí ve 12 z celkem 31 případů. Všichni usmrcení byli chodci nebo cyklisté, kteří podlezli, obešli nebo objeli sklopená závorová břevna a vstoupili na dráhu v době příjezdu vlaku.

Drážní inspekce se ve výroční zprávě zaměřila také na metro, tramvaje a lanové dráhy, kde loni počet mimořádných událostí meziročně vzrostl o 44 mimořádných případů. Celkem při nich zemřelo 11 lidí a dalších 674 bylo zraněno. Největší podíl na počtu usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce zaujímají střety tramvají s osobou, přičemž k největšímu počtu těchto mimořádných událostí i usmrcení osob došlo v Praze. Na lanových dráhách se v roce 2023 stalo celkem devět nehod, při kterých bylo zraněno deset lidí. Ve všech případech se jednalo o pád cestujících při nástupu nebo výstupu z lanové dráhy.

Drážní inspekce začala v České republice fungovat v roce 2003. Jde o národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření mimořádných událostí na dráhách. V loňském roce inspekce hospodařila s rozpočtem 47,3 milionu korun.  

Tereza Čapková

Beze změn ohrozíme budoucnost evropského automobilového průmyslu, varuje Fiala

Česká republika chce tlačit na urychlení revize zákazu spalovacích motorů a přehodnocení emisních limitů pro nová osobní auta a dodávky pro příští rok. Zároveň bude usilovat o zavedení mechanismů pro sledování vývoje na automobilovém trhu do strategie Evropské unie. Uvedli to premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Některé současné cíle EU jsou podle nich nereálné a ohrožují konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.

Stejný přístup chce ministerstvo dopravy prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla. „Některé cíle Green Dealu se ukázaly jako nerealistické a budeme se je snažit upravit. Beze změn ohrožujeme budoucnost evropského automobilového průmyslu,“ řekl Fiala. Česko proto oslovilo další členské státy, které by mohly mít stejné cíle. Podle Kupky jde například o Německo nebo Itálii. Vzniknout by tak měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.

Podle ministerstva dopravy se ukazuje, že Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. „Považujeme to za klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně, a v neposlední řadě pro udržení pracovních míst v odvětví a zajištění dostupné individuální mobility pro všechny,“ oznámil resort dopravy.

Hlavním cílem iniciativy bude zejména dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropské unii, protože rozvoj elektromobility je podle Fialy pomalejší, než se původně očekávalo. Namísto původně plánovaného roku 2026 by se tak podle něj opatření mělo revidovat už v příštím roce.

Čtěte také: Posunutí revize konce spalovacích motorů nebude jednoduché, myslí si odborníci na automotive

Evropská unie v současnosti počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. V roce 2026 se má uskutečnit revize, která zhodnotí dosavadní přechod na alternativní pohony, tedy zejména elektromobilitu. Přechod k elektromobilům je však podle prodejních čísel pomalejší, než se očekávalo.

Fiala: Automobilkám hrozí vysoké pokuty

Dalším cílem bude také přehodnocení plánovaného snížení emisních limitů pro osobní automobily na rok 2025. „Realita je jiná, než předpokládaly unijní cíle. Pokud budou platit i nadále, tak automobilkám v Evropě hrozí vysoké pokuty a další ztráta konkurenceschopnosti,“ míní český premiér.

Dalším cílem bude podle premiéra Petra Fialy přehodnocení snížení emisních limitů. Foto: Radek Čepelák

Stát bude na prosazování iniciativy spolupracovat i se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP). Ministr Kupka poznamenal, že ve spolupráci se sdružením už oslovil ministry členských zemí s návrhem společného prohlášení, které chce následně poslat Evropské komisi.

Podle prezidenta AutoSAP a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna je za současných tržních podmínek prakticky nemožné splnění emisních limitů pro nové automobily pro příští rok. Automobilkám by podle něj v takovém případě hrozily sankce v řádech stovek miliard korun, což by oslabilo jejich pozici vůči globální konkurenci a další investice. „Proto je nutné provést dřívější revizi cílů oxidu uhličitého,“ dodal Jahn.

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl poukázal také na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu. Při plnění cílů zelené transformace je podle něj důležité zohlednit i reálné možnosti a výzvy, kterým výrobci automobilů aktuálně čelí, a nastavit regulace tak, aby podpořily nejen dekarbonizaci, ale i stabilitu a růst sektoru.

„Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu,“ konstatoval Petzl.

Záměr posunout revizi konce spalovacích motorů poprvé Kupka oznámil už závěrem září, jak Ekonomický deník informoval. Jeho prohlášení následovalo podobnou iniciativu ze strany Itálie.

Evropská unie v roce 2019 schválila nařízení, které stanovuje výkonnostní limity oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a nová lehká užitkové vozidla na roky 2025 a 2030. Loni orgány EU schválily revizi nařízení, které upravily cíle pro rok 2030 a doplnila cíl na rok 2035. Komise má vypracovat revizi nařízení do konce příštího roku. Podle vlády však není možné na revizi čekat do roku 2026.

(čtk, teč)

Další pražský EPC projekt. Dopravní podnik chce ušetřit až 152 milionů korun

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se pouští cestou EPC projektů. V pětici svých areálů plánuje zateplení staveb, výměnu oken a osvětlení nebo instalace fotovoltaiky. Chystané projekty mají ročně podniku uspořit na energiích nejméně 17,7 milionu korun a snížit spotřebu o přibližně 30 procent. Kromě toho ročně ušetří přes 2300 tun emisí oxidu uhličitého. Náklady na projekty mají dosáhnout 770 milionů korun. Úpravy areálů by měly být hotové do října příštího roku, následně začne desetileté období garantovaných úspor energií.

Projekty se budou týkat konkrétně areálů Centrálního dispečinku podniku, depa Kačerov, vozoven Pankrác a Střešovice a depa Zličín. Modernizaci první čtveřice bude mít na starosti sdružení firem ENESA z holdingu ČEZ ESCO a Metrostav DIZ. O depo Zličín se postará firma Frontier Technologies ze skupiny PRE.

V rámci modernizace v prvních čtyřech areálech dojde k výměně kotlů, chladících strojů a k instalaci vzduchotechnických jednotek. Počítá se i s využitím odpadního tepla z chlazení pro účely vytápění a předehřev teplé vody. „Dojde i k výměně celkem 6500 svítidel, teploty v místnostech budou nově počítačově řízeny a automaticky upravovány. V rámci stavebních opatření proběhne rekonstrukce plochých střech a jejich zateplení,“ informovala společnost ČEZ. Zateplovat se budou také pláště budov, v plánu je výměna oken a dveří či zateplení vrat.

Pražské depo Kačerov. Zdroj: ČEZ

EPC projekt na administrativní budově v depu DPP Zličín, který realizuje společnost Frontiers Technology ze skupiny PRE, zahrnuje rekonstrukci a zateplení střechy, zateplení fasád, instalaci nové plynové kotelny, vzduchotechnických jednotek a fotovoltaiky, rekonstrukci vnitřního osvětlení a modernizaci stávajícího systému měření a regulace vytápění, vzduchotechniky a instalaci systému počítačového řízení teplot v místnostech.

Veřejná doprava a obecně dopravní podnik jsou v Praze podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského jedněmi z největších odběratelů elektřiny a energií vůbec. „Hledání úsporných opatření, snižování spotřeby a zvyšování efektivity nejen v této oblasti je pro nás proto velmi podstatné,“ uvedl.

Metro bude čerpat energii ze slunce

V rámci EPC projektů vzniknou také ve třech areálech dopravního podniku fotovoltaické instalace. Největší z nich zhotovitelé vybudují v Depu Kačerov, kde by mělo stát 11 solárních elektráren o celkovém výkonu jeden megawatt. Další menší zdroje čisté energie vzniknou v areálech tramvajových vozoven na Pankráci a ve Střešovicích. Celková rozloha fotovoltaik bude 5400 metrů čtverečních. Elektřina, kterou vyrobí, bude podle společnosti ČEZ vyvedena mimo jiné do rozvodů metra, pražská podzemní dráha díky tomu získá nový bezemisní zdroj energie.

Součástí projektu je i energetický management. Díky němu má mít dopravní podnik komplexní dohled nad svým energetickým hospodářstvím včetně doporučení na další opatření, která mohou přinést dodatečnou úsporu energie.

Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského se povedlo podniku v uplynulých letech úspěšně zrealizovat několik velkých projektů, jako je insourcing tepelného hospodářství, napojení některých velkých areálů na centrální vytápění nebo systém nákupů elektřiny i plynu.

„Nyní si chceme v pěti vybraných areálech a vytipovaných objektech v nich vyzkoušet EPC projekty, které by díky stavebním úpravám, modernizacím stávajících technologií a instalací nových měly přinést nejen zaručenou úsporu energií a nákladů na ně, ale také snížení emisí a větší komfort našim zaměstnancům,“ konstatoval. Podnik tím podle něj v konečném součtu přispívá i k naplňování závazků a principů ESG. „Pokud se v rámci tohoto pilotu potvrdí garantované úspory energií a nákladů, budeme EPC projekty rozšiřovat i do dalších areálů DPP,“ dodal Petr Witowski.

Ředitelka Psychiatrické nemocnice Bohnice Zuzana Barboríková, generální ředitel Veolia Energie ČR Reda Rahma a jednatel firmy D-energy Eduard Paulík oznamují dokončení EPC projektu v areálu nemocnice. Foto: David Tramba

Na projekt energetických úspor vybraných budov získal dopravní podnik dotace Evropské Unie ze Státního fondu životního prostředí v rámci programu Národní plán obnovy. V případě EPC projektu realizovaného v areálech Centrálního dispečinku DPP, depa Kačerov, vozoven Pankrác a Střešovice se jedná o částku 396,7 milionu korun, což představuje 60 procent způsobilých výdajů. Na EPC projekt administrativní budovy v depu Zličín poputuje dotace ve výši 26,6 milionu korun, která pokryje 55 procent způsobilých výdajů.

Nejde o první EPC projekt v Praze

Jeden z nejzásadnějších pražských EPC projektů dokončila letos na jaře v Psychiatrické nemocnici Bohnice také Veolia Energie ČR spolu s partnery. Od této chvíle začalo běžet desetileté období garantovaných úspor. Jak Ekonomický deník informoval, úspora ve spotřebě energií přesahuje 30 procent z původní výše. Konkrétně se jedná o úsporu 6350 megawatthodin elektřiny a tepla, dalším přínosem bude snížení spotřeby vody o 7750 metrů krychlových ročně. Finanční úspora dosahuje 14,7 milionu korun ročně v referenčních cenách roku 2021, vzhledem k růstu cen energií a vody to nejspíš bude vyšší částka – odhadem 24 milionů korun ročně.

Jak Ekonomický deník informoval už dříve, celkem v České republice v loňském roce činila roční úspora z EPC projektů přes 400 milionů korun. Kumulovaná úspora dosáhla více než šesti miliard korun a celková úspora v Česku přepočtená na aktuální ceny a zahrnující i uzavřené projekty více než 10 miliard korun.

(teč)

Ochrana trhu. Státy EU podpořily zavedení až 45procentních cel u dovozu elektromobilů z Číny

Evropská komise může přejít k definitivnímu zavedení dodatečných cel u dovozu elektromobilů z Číny. Návrh v pátek podle ní získal potřebnou podporu členských států Evropské unie. Komise také uvedla, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů. Pro dodatečná cla mělo hlasovat deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo, a to včetně České republiky.

K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel. Peking v pátek 4. října zároveň vyzval Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny odložila a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Informují o tom čínská státní média.

Dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny se rozhodla Komise uvalit kvůli nedovoleným subvencím Pekingu pro tamní výrobce elektrických automobilů. Standartní dovozní clo je aktuálně ve výši deset procent. Dodatečná cla jdou nad jeho rámec.

Proti návrhu se v pátek podle agentury Reuters postavilo například Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Česká republika se hlasování zdržela, napsala s odvoláním na své zdroje agentura.

S uvalením dodatečných cel nesouhlasí podle Reuters ani německé automobilky, které mají část svého odbytu na čínském trhu. Generální ředitel společnosti BMW Oliver Zipse označil hlasování za „smrtelný signál pro evropský automobilový průmysl“. Řekl, že je zapotřebí rychlé urovnání mezi Bruselem a Pekingem, aby se zabránilo obchodnímu konfliktu. Společnost Volkswagen reagovala, že plánované tarify jsou „špatným přístupem“. Maďarský premiér Viktor Orbán podle Reuters v pátek prohlásil, že Evropská unie směřuje k „ekonomické studené válce“ s Čínou.

Český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k výsledku pátečního hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem. „Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr. Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.

Podle Petra Knapa je automobilový průmysl kvůli své provázanosti a komplexitě velmi dobrý lakmusový papírek globální ekonomiky. Foto: Radek Čepelák

Podle odborníka mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petra Knapa jde ohledně dnešního hlasování o očekávané rozhodnutí. Po zjištěních Evropské unie bylo podle něj těžko možné říci, že žádná opatření EU nezavede.

„Pod tlakem Číny ale jistě bude pokračovat intenzivní jednání o alternativách, protože odvetné kroky Číny mohou EU také poměrně zásadně zasáhnout. Takže finální podobu opatření asi opravdu uvidíme až někdy těsně před koncem října,“ sdělil Ekonomickému deníku Knap. Doplnil, že je ilustrativní, jak moc je Evropská unie v rozhodnutí o clech rozdělená, dvanáct zemí se navíc zdrželo hlasování. „Pro autombilový průmysl by zavedení cel znamenalo určitý oddechový čas a oslabení čínské konkurence. To popravdě v tuto chvíli tápající evropský automotive potřebuje,“ myslí si Petr Knap.

Zároveň dodává, že Čína nicméně svou produkci a čím dále více konkurenceschopné výrobky vyvážet potřebuje, tak akceptuje nižší zisky a postaví výrobní kapacity v Evropské unii a blízkém okolí. „Zásadní konkurenční výhody v elektromobilech bude Čína rozvíjet nadále a bez zásadních změn. Tradiční automobilky na tomto trhu nebudou získávat pozice, které potřebují. Jsou navíc pod zásadním tlakem nižších průměrných emisí již od příštího roku – pokuty je dále oslabí,“ konstatoval Knap. Pokud se ovšem podle něj nepodaří prosadit modifikaci už příští rok, původně je revize plánovaná na 2026, o kterou usiluje také Česká republika.

Prozatímní cla

Evropská unie už 5. července na dovoz čínských elektromobilů zavedla prozatímní dodatečná cla ve výši až 37,6 procenta. Spolupracující automobilky platí méně. V případě čínské automobilky BYD je to 17,4 procenta, u automobilky Geely 19,9 procenta a u automobilky SAIC pak 37,6 procenta. Nad výší cla pro BYD se již dříve pozastavil i Petr Knap. „Trochu paradoxní je pak nejnižší clo pro nejsilnějšího světového hráče v elektromobilitě, společnost BYD. BYD přicházejí s nabídkou velmi levných elektrovozů,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti je 37,6 procenta. „Ve srovnání se sazbami zveřejněnými 12. června byla prozatímní cla upravena mírně dolů na základě připomínek k přesnosti výpočtů předložených zúčastněnými stranami,“ uvedla Evropská komise.

Prozatímní cla mají být platná nejvýše po dobu čtyř měsíců. „V tomto časovém rámci musí být přijato rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU,“ informovala již dříve Evropská komise. Následně by podle ní přijatá cla platila pět let.

Text postupně aktualizujeme.

(teč, čtk)

Embraer po oznámení nákupu dvou strojů pro armádu zahlásil domácí spolupráci

Brazilský globální výrobce letadel Embraer po oznámení nákupu dvou strojů C-390 pro českou armádu podepsala dohodu o průmyslové spolupráci s ministerstvem obrany, která dále prohloubí propojení společnosti Embraer s českým leteckým průmyslem. Tato dohoda zajistí zvýší podílu Aera Vodochody na programu C-390 a rozsáhlou výměnu znalostí, přenos know-how a zkušeností do společnosti LOM Praha.
Zároveň společnost Embraer posílí spolupráci na inovačních projektech s místními univerzitami.

Společnost Embraer učinila podpisem dohody o průmyslové spolupráci s ministerstvem obrany významný krok v etablaci v Evropě. Tato strategická dohoda odráží závazek společnosti Embraer posílit dlouhodobé partnerství s Českou republikou, jehož cílem je prohloubit místní průmyslové a technologické kapacity a zároveň podpořit inovace, vytvořit nová vysoce kvalifikovaná pracovní místa a přispět k růstu leteckého a obranného sektoru České republiky.

Během slavnostního ceremoniálu byly také podepsány samostatné dohody o zvýšení podílu Aera Vodochody na programu C-390 Millennium a o výměně znalostí, předání know-how a zkušeností společnosti LOM Praha.

„Průmyslová spolupráce je důležitou součástí všech strategických zbrojních projektů, včetně nákupu letounů C-390 Millennium. Díky dlouhodobé spolupráci s českým průmyslem, která se datuje již od fáze vývoje C-390, byla společnost Embraer vynikajícím partnerem po celou dobu vyjednávání dohody o průmyslové spolupráci. Společnost byla schopna navrhnout projekty, které významně přispějí k zajištění zásadních bezpečnostních zájmů České republiky. Společnost Embraer se navíc zavazuje, že bude zkoumat další možnosti spolupráce s českým průmyslem s cílem rozšířit a posílit jeho globální dodavatelský řetězec,“ uvedla vrchní ředitelka sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany Radka Konderlová.

„Jsme nadšeni, že můžeme rozšířit naši spolupráci s Českou republikou, zemí s bohatou historií v oblasti letectví a obrany. Aero Vodochody, LOM Praha a místní univerzity jsou pro nás zásadními partnery. Těšíme se na spolupráci a zároveň jsme rádi, že přispějeme k růstu českého leteckého průmyslu,“ řekl Jose Gustavo, viceprezident pro prodej a rozvoj obchodu Embraer Defense & Security pro Evropu a Afriku.

„Tento kontrakt je pro Aero významným milníkem s pozitivním dopadem na celý český průmysl. Prostřednictvím prohloubené spolupráce se zaměříme na další rozvoj dodavatelského řetězce, investice do technologií a přípravu na rychlý růst výroby, což je pro naši společnost nesmírně důležité,“ navázal prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody Viktor Sotona.

„Tato dohoda o spolupráci je pro LOM Praha významným milníkem, spolupráce se společností Embraer je pro nás ideální příležitostí k získání významných zkušeností a know-how v oblasti vojenských dopravních letadel nové generace,“ doplnil Jiří Protiva, generální ředitel společnosti LOM Praha.

Aero Vodochody, klíčový český letecký výrobce, je klíčovým partnerem programu C-390 Millennium od jeho počátku v roce 2011. Vyrábí zadní část trupu, dveře pro výsadkáře a posádku, nouzové dveře a poklopy, nákladovou rampu a pevnou náběžnou hranu. Dohoda o spolupráci bude představovat zvýšení počtu dílů C-390 vyráběných v Aeru a zavedení nových průmyslových kapacit, což bude mít pozitivní dopad na počet pracovních míst vytvořených v České republice a zvýšení hodnoty exportu této společnosti.

Státní podnik LOM Praha, bude těžit z rozsáhlé výměny znalostí a zkušeností v oblasti údržby letounů C-390, připraví své techniky na provádění organických a střednědobých údržbářských činností a umožní společnosti začlenit se do řízení životního cyklu letounu C-390. Kromě toho tato dohoda umožní oběma společnostem prozkoumat další možnosti v oblasti služeb a podpory letounu C-390 a připraví tak půdu pro dlouhodobé partnerství.

Jde tak o nový milník posilující vazby společnosti Embraer s místními partnery, což přispěje k dalšímu růstu těchto českých firem. V rámci své strategie hodlá společnost Embraer rovněž spolupracovat s místními univerzitami a výzkumnými institucemi na pokročilých leteckých projektech. Tyto iniciativy podpoří výměnu znalostí, vytvoří příležitosti pro české inženýrské talenty a posunou vpřed inovace v oblasti leteckých technologií nové generace.

Konečně velká letadla

Ministerstvo obrany pořídí dva transportní letouny Embraer C-390 Millennium. Armáda ČR díky nim získá nové schopnosti při přepravě lidí nebo materiálu, při hašení rozsáhlých požárů, evakuaci zraněných nebo při tankování paliva. O zakázce ministryně obrany Jana Černochová (ODS) ve středu informovala vládu. Smlouva s brazilským výrobcem by měla být uzavřena do několika týdnů a první stroj budou mít vojáci k dispozici už příští rok.

Armáda ČR v současné době nemá k dispozici letadla, která by například dokázala evakuovat větší počet lidí z krizových oblastí nebo by do nich naopak přivezla vojáky i s technikou. „Posílit schopnost přepravit na delší vzdálenosti těžší a objemnější náklady nebo zajistit převoz lidí z krizových oblastí potřebuje Armáda ČR dlouhodobě. Naplno nám to ukázaly třeba evakuace z Afghánistánu nebo Súdánu,“ poznamenala ministryně Černochová. Zároveň poukázala na to, že nutnost co nejdříve získat střední transportní letouny podtrhla i zhoršená bezpečnostní situace ve světě. „Jsem proto ráda, že první stroj dostaneme už příští rok,“ uvedla.

Česká republika letouny pořídí za podobných podmínek jako další spojenecké země. Cena za samotná letadla je podle dostupných informací, které podléhají obchodnímu tajemství, srovnatelná nebo dokonce lepší, než kolik zaplatily jiné země, které často objednávaly vyšší počet letounů. Nad rámec pořízení samotných letounů Ministerstvo obrany nakupuje řadu doplňkového vybavení, které umožní naplno využít schopnosti letadla a které v současné době Česká republika zásadně postrádá.

Jde například o schopnost hašení ze vzduchu, modul pro transport pacientů nebo tankování za letu. Součástí zakázky je také pořízení pozemního vybavení, počáteční dodávky náhradních dílů nebo školení personálu. Celková cena zakázky včetně samotných letounů i veškerého doplňkového vybavení je 11,3 miliardy korun bez DPH, v částce je započítána i kurzová rezerva.

„Jsem přesvědčena, že se podařilo dojednat maximálně možně výhodné podmínky,“ zdůraznila ministryně Černochová.

Stroje jsou schopné přepravovat těžší bojovou techniku. Jak již bylo zmíněno, součástí zakázky je i rozsáhlé doplňkové vybavení. Je jím zejména modul pro vzdušné hašení za letu, což umožní stroj nasazovat i na pomoc integrovanému záchrannému systému při zvládání rozsáhlých požárů. K letounům dále kupujeme modul, který umožní tankování za letu, modul pro transport pacientů, a to včetně možnosti umístění lehátek pro pacienty vyžadující intenzivní péči, přídavné palivové nádrže pro prodloužení doletu, systém vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí, systém pro výdej paliva FARP a modul pro operace Search and Rescue. Letadla také budou mít vybavení pro přepravu cestujících ve vyšším standardu a GPS Repeater pro speciální síly.

Letoun Embraer C-390 Millenium ve službách brazilské armády. Foto: Ministerstvo obrany

9 000 letounů pro zákazníky

Embraer je globální letecká společnost se sídlem v Brazílii. Vyrábí letadla pro komerční a exekutivní leteckou dopravu, segment obrany a pro zákazníky z oblasti zemědělství. Společnost rovněž poskytuje poprodejní služby a podporu prostřednictvím celosvětové sítě stoprocentně vlastněných subjektů a autorizovaných zástupců.

Od svého založení v roce 1969 dodala svým zákazníkům společnost Embraer více než 9 000 letadel. V průměru každých 10 sekund vzlétne někde na světě letadlo vyrobené společností Embraer. Flotila Embraeru ročně přepraví více než 145 milionů cestujících.

Embraer je předním výrobcem komerčních letadel do 150 míst a hlavním exportérem zboží s vysokou přidanou hodnotou v Brazílii. Společnost disponuje průmyslovými jednotkami, kancelářemi, servisními středisky a středisky pro distribuci náhradních dílů po celé Americe, Africe, Asii a Evropě.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.

V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

LOM Praha s.p. je společností specializující se na údržbu, podporu životního cyklu a modernizaci vrtulníků řady Mi, včetně motorů, převodovek a dalších komponentů, jakož i na generální opravy pístových motorů a motorů L-39. Společnost je certifikována tuzemskými leteckými úřady a poskytuje také specializovaný výcvik pilotů vrtulníků a stíhacích letounů, jakož i palubního a pozemního personálu, přičemž nabízí komplexní řešení leteckých a pozemních simulací. V současné době se LOM Praha podílí na přezbrojení Vzdušných sil Armády České republiky vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, přičemž se zaměřuje jak na údržbu na vysoké úrovni, tak na simulační technologie. Kromě toho se společnost podílí na projektu F-35 a slouží vládám a prestižním leteckým společnostem po celém světě. Společnost LOM Praha je zřízena Ministerstvem obrany České republiky a působí jako státní podnik.

(hrb)