INZERCE

O PSD 2 mnoho lidí neví, 14 procent dotázaných zvažuje využít aplikace třetích stran

Pouhé jedno procento lidí dotázaných v průzkumu GfK ví, co je směrnice PSD 2 (PSD2 = Payment Service Directive = směrnice o platebních službách). Vyplývá to z průzkumu GfK. O PSD2 nejčastěji slyšeli lidé ve věku 30 – 49 let, převážně vysokoškoláci zaměstnaní zejména na manažerských funkcích a lidé s vyššími příjmy. Nejnižší znalost termínu PSD2 mají lidé ve věku 50 – 70 let.

Směrnice PSD2 nabyla účinnosti 13. ledna 2018 a nutí banky otevřít své systémy třetím stranám a začít pracovat s novými technologiemi. Jejím cílem je vytvoření jednotného integrovaného trhu pro platební služby. Podrobně jsme o PSD 2 psali v textu Bude rok 2018 rokem zkratek? Ještě před GDPR se na nás řítí PSD2

Nyní se tomuto novému zákonu věnovala výzkumná společnost GfK. Z jejích zjištění vyplývá, že 79 procent lidí o PSD2 nikdy neslyšelo a nevědí, co to pro ně znamená. Po vysvětlení možností, které PSD2 uživatelům otvírá, vyjádřil zhruba jeden ze sedmi lidí zájem využít pro svoje platby a správu financí  služby třetích stran a jejich aplikace k tomu určené. Značná část obyvatel se ale  bojí možného zneužití údajů při placení skrze tyto aplikace, a to nejen prozrazení jejich osobních údajů, ale také krádeže peněz z jejich účtu.

„Pojem PSD2 je pro většinu z nás velká neznámá. Tato směrnice 2015/2366/EU (PSD2 = Payment Service Directive = směrnice o platebních službách) pocházející z dílny Evropské komise nabyla platnosti v celé Evropské unii 13. ledna 2018. Cílem této směrnice je vytvoření jednotného integrovaného trhu pro platební služby, pomocí standardizace pravidel pro poskytovatele platebního styku a nové hráče na trhu, zvýšení bezpečnosti a zajištění transparentnosti vůči zákazníkům. Pro koncového uživatele z toho v první řadě vyplývá možnost zjednodušení obsluhy a kontroly všech využívaných finančních produktů a služeb. Navzdory zmíněným výhodám je povědomí o těchto možnostech mezi koncovými uživateli nízké. Banky ani „fintech“ společnosti zatím v této oblasti nevyvíjejí výrazně viditelné aktivity,“ vysvětluje Kristina Hanušová, Leader oddělení Marketing Efficiency z GfK.

31 procent lidí se vyjádřilo, že nová směrnice nebude mít vůbec žádný vliv na jejich chování při platebním styku. I nadále budou využívat své stávající banky pro své finanční transakce. Naopak 14 procent lidí zvažuje možnost využít třetí strany pro správu svých finančních prostředků.

Lidé se bojí zneužití

3 z 5 lidí se domnívají, že využívání aplikací třetích stran zvýší pravděpodobnost zneužití jejich osobních údajů, ať už se jedná o jméno, adresu či rodné číslo. Obdobné obavy panují i ohledně údajů o platbách a financích, jako jsou informace o výši útraty, místu  a čase platby.  Polovina lidí se domnívá, že bude snadnější z účtu ukrást peníze.

 

-red-