Další krok ke zlepšení životního prostředí hlásí Německo. Ve východobraniborské železniční síti budou na všech tratích jezdit bateriové vlaky. Bezemisní vlaky čerpají energii z trolejového vedení a zároveň nabíjejí baterie pro využití na neelektrifikovaných úsecích sítě. Dvouvozové soupravy mají dojezd až 90 kilometrů.
Celkem 31 bateriových jednotek Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility bude jezdit na tratích v oblasti Berlín-Braniborsko. Systém funguje na bázi trolej/akumulátor, díky kterému se sníží spotřeba nafty o téměř 4,5 milionu litrů ročně.
Hybridní bateriové železniční vozidlo je určeno pro provoz na všech druzích tratí. Na neelektrifikovaných úsecích zajišťují dodávku energie lithium-iontové akumulátory, které byly předtím nabity během jízdy na elektrifikovaných úsecích.
„Používání ekologických pohonů ve veřejné dopravě představuje milník v technické transformaci železničního sektoru. První bateriově-elektrická jednotka je skutečně přidanou hodnotou z hlediska šetrnosti ke klimatu a hospodárnosti.Tento trend elektrických vozidel na neelektrizovaných tratích bude pokračovat a bude dalším impulsem k transformaci dopravy, prohlásil ministr dopravy Brandenburgu Guido Bermann
Doprava i ochrana klimatu v jednom
„Ve skutečnosti není jiná možnost: ekologicky šetrná železnice musí být dále podporována a rozšiřována. Změna v dopravě a ochrana klimatu v jednom kroku: to je skvělý den pro naši veřejnou dopravu,“ komentovala ředitelka Dopravního svazu Berlín-Braniborsko Susanne Henckel.
Její slova potvrzuje Regine Günther, senátorka pro životní prostředí, dopravu a ochranu klimatu spolkové země Berlín: „Nová vozidla objednaná pro regionální dopravu přispějí k ochraně životního prostředí dvojnásobně: k dispozici je více vlakových spojů a zároveň dochází ke snížení emisí.“
Větší komfort a pohodlí
Nové vlaky přinesou i lepší služby a komfort pro cestující. Ti budou mít k dispozici bezplatnou wifi a informační systém v reálném čase, USB nabíjecí porty i místa pro indukční nabíjení. Troje dveře na každé straně ocení hlavně vozíčkáři či maminky s kočárky, budou moci snadněji nastupovat a vystupovat.
Cílem je udělat jízdy regionálními vlaky atraktivnější a dostat tak cestující z automobilů do veřejné dopravy. Na tratích v Berlíně a Braniborsku se první vlaky objeví v prosinci 2024.
Jana Bartošová