INZERCE

PPP projekty jsou postaveny na bázi soukromého a veřejného sektoru. Foto: Pixabay

Na ETCS použije Slovensko 6,5 milionu eur z evropských fondů. Plánuje zabezpečit 38 úseků

Vlakový zabezpečovací systém European Train Control System (ETCS) do dvanácti kolejových vozidel řady 361 zaplatí slovenské ministerstvo dopravy z Operačního programu Integrovaná infrastruktura. Aktuálně podepsaná smlouva zajistí možnost čerpání 6,5 milionu eur na dvě etapy projektu.

Díky instalaci zabezpečovacího zařízení splní Slovensko povinnost, která je stanovena při rychlosti vlaků vyšší než 120 kilometrů za hodinu. V této rychlosti už totiž není možné vlak zastavit na vzdálenost, na kterou dohlédne strojvedoucí. Zabezpečovací zařízení přenáší informace o průjezdnosti tratě do lokomotivy díky snímačům umístěným v kolejích nebo pomocí GSM signálu.

Do deseti let autonomní vlaky

„Železniční doprava je moje absolutní priorita. Každý projekt na zvýšení její bezpečnosti, rychlosti či komfortu považujeme za mimořádně přínosný. Díky eurofondům dokážeme realizovat kroky, které nás přibližují k cíli – tedy aby do roku 2030 jezdily v Evropské unii autonomní vlaky. A toho chceme dosáhnout in a Slovensku,“ říká ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.

ETCS dokáže v případě překážky automaticky vypočítat potřebnou sílu brždění tak, aby bylo zastavení vlaku nejen bezpečné, ale i energeticky efektivní. Tato zařízení jsou instalována přímo na tratích a v lokomotivách ve formě vysílačů a přijímačů.

Princip fungování ETCS. Foto: Thales Group

Projekt dodání a instalace ETCS do vozidel řady 361 je na Slovensku druhou etapou aktuálně realizovaného projektu. První etapa se týká dodání a instalace systému do devíti lokomotiv. Náklady na obě části projektu přitom spolknou více než jedenáct milionů eur.

Více vlaků na moderních tratích

Díky realizaci obou etap projektu se na Slovensku zvýší počet vlaků, které budou moci využívat všechny bezpečnostní i rychlostní parametry modernizovaných železničních tratí. Ministerstvo dopravy aktuálně vybírá dodavatele systému prostřednictvím veřejné zakázky.

Už v březnu tohoto roku slovenské ministerstvo dopravy zveřejnilo strategii, která vyjmenovává priority v obnově a rozvoji železniční infrastruktury. „ETCS je až na drobné výjimky jediným omezením, kde tratě zařazené do koridorů TEN-T neplní požadavky interoperability tratí TEN-T, které vyplývají z podmínek evropské legislativy,“ uvádí se v dokumentu.

V rámci sítě TEN-T koridorů plánuje Slovensko v nejbližším období zabezpečení prostřednictvím systému ETCS na celkem 38 tratích. Patří sem například trať číslo 180i z Košic do Kysaku v délce 15,6 kilometrů. Zabezpečen má být i železniční uzel Žilina v délce 11,3 kilometrů či uzel Bratislava západ v délce 16,4 kilometrů. Součástí systému ETCS bude také trasa z Čierne nad Tisou směrem k ukrajinským hranicím, která měří více než jedenáct kilometrů.

Lucie Přinesdomová