INZERCE

Demolice mostu u Měřína na dálnici D1. zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy chce na příští rok rozpočet 128,6 miliardy

Téměř 130 miliard korun by měl mít na příští rok rozpočet ministerstva dopravy. Zaznělo to na Konferenci ředitelů projektových a investorských společností 2020 pořádaní společnosti CEEC Research. Téměř polovina z této částky (61 miliard) by měla být určena na výstavbu silnic a dálnic.

O pět až šest miliard korun více, než loni roce by mělo v příštím roce být vyhrazeno na investice do dálniční sítě a výstavby silnic I. třídy. „Zatímco v roce  2019 bylo na tyto projekty vyčleněno 55 miliard, příští rok by to mohlo být až 61 miliard korun,“ uvedl na Konferenci ředitelů projektových a investorských společností generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Celkový rozpočet ministerstva dopravy by podle ředitel Odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny by měl být 128,6 miliardy korun. To je oproti letošnímu roku skok téměř 100 %. „Díky spolupráci na projektech a jejich letité přípravě je pro příští rok řada investičních projektů, které je potřeba zainvestovat. Už pro příští rok se snažíme zapojit Regionální rozvojový fond (RRF), kterými chceme nahradit výpadek národního rozpočtování. Financování prostřednictvím RRF je rozděleno na jednotlivé částky až do výše 15 mld korun,“ řekl na konferenci Luděk Sosna.

Upozornil také na to, že ministerstvo dopravy předložilo Evropské komisi na některé nové programy v resortu dopravy.

O Operačním programu Doprava jsme detailně psali v červencovém textu

Evropská unie nepodpoří v novém programovacím období nákup vagónů, ale modernizaci tratí

Dokončená D1 už příští rok

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by příští rok měla být zcela dokončena rekonstrukce nejvytíženější dálnice D1 s výjimkou aktuálních údržbových prací. „Obecně lze říci, že budeme pracovat na všech silnicích, které jsou buď rozestavěné, nebo je jejich modernizace v plánu. Více, než se stavělo letos snad už ani nejde pracovat, protože by se tím zcela omezila průjezdnosti jednotlivých regionů,“ řekl Radek Mátl. Příští rok by mělo být otevřeno zhruba 50 kilometrů dálnic. „Takové tempo by se nám líbilo i pro další léta. Přibude například D11,“ dodal ředitel ŘSD. Připustil však, že do počtu „nových“ dálnic se započítává i právě D1, přestože jde o její modernizaci. „Musím říct, že je technologicky jednodušší stavět dálnici na zelené louce, než opravovat a rozšiřovat stávající. Myslím, že stejně budou mluvit i všichni stavbyvedoucí a šéfové firem, které se na modernizaci naší nejvytíženější dálnice podílejí,“ dodal Mátl.

Jiří Reichl