INZERCE

Elektromobil. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Jen pro veřejný sektor. Stát podpoří 600 miliony nákup aut na elektřinu či vodík

Ministerstvo životního prostředí podpoří ekologickou dopravu 600 miliony korun z Národního plánu obnovy. Zmíněnou částku chce rozdělit do konce roku 2023. Díky příspěvku až 300 tisíc na jeden elektromobil nebo až 500 tisíc korun na osobní vůz s vodíkovým pohonem se má počet aut s alternativním pohonem zvýšit minimálně o 1485.

Dotace z nově vyhlášené výzvy jsou určeny výhradně pro obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce a neziskové organizace. Zatímco v případě vodíku je dotace určena výhradně na nákup osobních aut, podpora na elektromobilitu poslouží také k pořízení nákladních a lehkých užitkových aut, minibusů a motocyklů, a to včetně instalace dobíjecích stanic.

„Je to revoluční dotace. Chceme zrychlovat v odklonu od závislosti na fosilních palivech, snížit jejich spotřebu i závislost na jejich dovozu, týká se to také proměny vozového parku. Podporujeme proto nákup elektromobilů v různých kategoriích a podporu osobních vodíkových vozidel. Při dnešních cenách benzínu a nafty je to i otázka nižších provozních nákladů. Díky naším dotacím budou brzy po českých silnicích jezdit stovky nových šetrných aut,“ uvedla ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).

Auta na alternativní pohony ministerstvo podporuje dlouhodobě, aktuální výzva je ale výjimečná vysokou alokací. „Od roku 2016 byly vyhlášeny čtyři dotační výzvy s celkovou alokací 400 milionů korun. Celkově jsme tak podpořili nákup přes šest stovek elektromobilů a více než 160 vozidel na CNG. Očekáváme, že díky nové výzvě podpoříme dalších zhruba patnáct set vozidel a dvě stě dobíjecích stanic,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Žádosti o dotaci je možné podávat od 6. června letošního roku do 15. prosince 2023, případně do vyčerpání alokace. Žádosti přijímá Státní fond životního prostředí ČR v jednokolové nesoutěžní výzvě. Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do poloviny roku 2025. Po roce 2023, případně po vyčerpání alokace, by měla dotační podpora pokračovat i v dalších letech, ale už prostřednictvím Modernizačního fondu.

Podpora nákupu elektromobilů a vodíkových vozidel pro veřejný sektor by měla veřejným zadavatelům pomoci s požadavky, které vyplývají z připravovaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel (jedná se o transpozici evropské směrnice). Připravovaný zákon bude veřejným zadavatelům ukládat povinnost nakupovat určité procento vozidel s alternativním pohonem. Pokud se projednání zákona „nezadrhne“ v Poslanecké sněmovně, měl by být účinný ještě letos.

(red)