INZERCE

Inovativnímu obchodníkovi s elektroauty šéfuje bývalý manažer petrochemického obra  

Operativní leasing na osm měsíců na vysoce moderní a podporovaný elektroautomobil, navíc s příslibem, že poskytovatel pronájmu za řidiče vozidla zaplatí veškeré náklady na dobíjení elektřiny. To je nabídka pražského Startupu Elecktracars, který vznikl ve vývojovém centru Creative Dock.

Startupy, tedy firmy přinášející inovativní pohled na „zaběhnutý“ trh navíc za využití moderních technologií nemusí vznikat jen tak, že někdo dostane skvělý nápad a začne podnikat všechny kroky k jeho uvedení do života. Stále více velkých firem využívá potenciálu technologických laboratoří, které na základě přesně definovaných cílů navrhnou několik možných řešení a ta, která se nejvíce líbí, je dále rozvíjena. Využívají možnosti některé služby outsourcovat, jelikož by je nemohli realizovat „in-house“ ať už z kapacitních důvodů, nebo z důvodů vnitřních pravidel – compliance. Na tento druh startupů se soustředí i pražský Creative Dock.

Nyní z „doku“ vyjela novinka specializovaná na elektromobilitu. Projekt Elekctracars se soustřeďuje na operativní leasing elektromobilů. Nyní má v portfoliu „jen“ plně elektrické BMW i3, ale ředitel Jan Burda slibuje, že v brzké době přibudou do flotily další vozy. Kromě toho, že jde zřejmě o prvního poskytovatele operativního leasingu, který se soustřeďuje výhradně na elektrické vozy, je nezvyklou také doba trvání operativního leasingu, který je stanoven na 8 měsíců.

Interiér BMW i3, které nabízí na operativní leasing Electracars: zdroj: Electracars

„Klientům navíc nabízíme, že za ně uhradíme veškeré náklady. Jediné náklady, které klient nese, jsou na zbudování domácí nabíjecí stanice. Vzhledem k tomu, že každé místo, kde se automobil „doma“ nabíjí, má jiné parametry elektrické sítě a další detaily, není možné tyto náklady paušalizovat a zahrnout do ceny za pronájem. Potenciální zákazník se však nemusí bát, že by si musel shánět firmu, která instalaci provede, to zajistí naši smluvní partneři,“ říká Burda.

Speciální nabíječka na elektroautomobil, která je připojená k internetu. Pronajímatel tak má přehled, kolik „propálila“ elektřiny. Zdroj: Electracars

Domácí dobíjecí stanice nezabere příliš místa a je to „IoT“ tedy zařízení připojené na internet. „Díky tomu vidíme, kolik energie zákazník čerpá. Vidíme také, jestli je nabíjení standardní a odpovídající kapacitě automobilu. Při ukončení leasingu, tedy po osmi měsících, spočítáme, kolik energie doma zákazník „propálil“ a tuto částku mu vrátíme. Konečnou sumu vypočítáme podle platného tarifu pro odběr energie konkrétní domácnosti. Na začátku pronájmu totiž zákazník ukazuje aktuální fakturu na odběr energie, z níž zjistíme, kolik platí za odebranou kilowatt hodinu,“ dodává Burda. Ke klíčkům od pronajatého vozu klient obdrží také speciální čip, který mu umožňuje dobíjet automobil na stanicích společností ČEZ a E.ON. O rozšíření spolupracujících firem se nyní jedná a bude také závislé na hustotě jejich sítí dobíjecích stanic. Za takto odebranou energii klient neplatí, o vše se stará Electracars.

Častou položkou, která odrazuje motoristy před využitím operativního leasingu je omezený počet kilometrů, které může najet. V tomto případě jsou připraveny kilometrové balíčky, kdy si zákazník před uzavřením smlouvy řekne, kolik kilometrů asi najede. „Máme balíčky 5, 8 či 18 tisíc kilometrů na dobu pronájmu, tedy 8 měsíců. U nejvyššího balíčku je to ekvivalent 27 tisíc km za rok. Nyní vyvíjíme samoobsluhu, kde si bude moct klient případně dokoupit menší balíčky kilometrů, pokud se dostane na hranu předem stanovených kilometrů,“ říká Burda. Důvodem pro vyvinutí samoobsluhy je snaha, aby si zákazník mohl kilometry sám objednat a zaplatit a nemusel přitom využívat služeb obchodních zástupců, což vždy zpomaluje proces získání toho, co zákazník potřebuje.

Právě zmiňovaná společnost E.ON stojí za celým projektem. Její zástupci si totiž v Creative docku zadali požadavek na „vývoj inovativního řešení v oblasti elektromobility“. Po prezentaci několika nápadů se tento ujal nejvíce a byl rozpracován do současné podoby. „Naprosto jsme se se zadavatelem shodli na tom, že tím, co se může udělat pro rozvoj elektromobility, je dostat na silnice více elektroaut,“ vysvětluje Jan Burda. Právě velmi krátký operativní leasing na necelého tři čtvrtě roku („standardní“ doba je 2-3 roky . pozn. red.) podle Burdy reflektuje velmi rychlý vývoj technologií elektromobilů a umožní zájemcům o elektroauta mít vždy aktuální vůz. Předpokládá se také, že s pokračujícím vývojem baterií se bude zvyšovat dojezd aut na jedno nabití baterie.

Druhotným efektem bude rychlejší „příchod“ elektromobilů na trh s ojetými vozy. „Podle nás se tomu budou muset přizpůsobit i autobazary a předpokládáme, že naše auta, která budou u klientů relativně krátkou dobu, budou nastavovat ceníkový standard, jelikož nebudou mít příliš velký nájezd a doufám, že nebudou ani moc poničená,“ vysvětluje Burda, který přiznává, že nyní firma míří na klientelu z vyšší střední třídy. Měsíční cenovka pronájmu BMW i3 se pohybuje okolo 20 tisíc korun. Nutno však vzít v potaz, že se uživatel o nic nestará, nehradí servis ani „pohonné hmoty“. „Jsme si vědomi, že cena je vyšší, ale nutno vzít v potaz, že elektro auta jsou obecně dražší, než konvenční automobily a to i u stejných modelů jednotlivých automobilek. Velký podíl na tom mají právě baterie, které dnes tvoří 40-50% ceny automobilu,“ vysvětluje Burda, který všem zájemcům doporučuje testovací jízdu. „Z elektromobilu budete nadšeni. Jsou to prostě nové emoce, které vás přesvědčí, že byste měl přesednout do elektro auta,“ říká Burda.

Od nafty po elektroauto

Zajímavé je, že o výhodách elektromobilů „básní“ muž, který se léta živil velkoobchodním prodejem „konvenčních paliv“. Dvanáct let byl totiž velkoobchodním zástupcem společnosti Slovnaft v ČR . „Zhruba rok po akvizici LukOilu, PapOilu a Eni jsem odešel s tím, že nevím, co budu dělat. Prostě už jsem toho měl dost a chtěl jsem změnu. Od kamárada jsem se dozvěděl o projektu sdílených aut HoppyGo, což je systém sdílení osobních aut, do kterého se můžou zapojit majitelé vozů, které moc nevyužívají. To mne zaujalo jako technologická novinka a pak jsem se dozvěděl, že je to projekt z dílny Creative Dock. Tak jsem tam napsal, že bych chtěl s nimi pracovat. Pozvali mne na pohovor a velmi rychle jsme se domluvili na spolupráci. První projekt, který jsem dostal na starost, byl právě projekt na rozvoj elektromobility pro E.ON, z něhož se nakonec vyklubal Electracars,“ shrnuje svoji dráhu od zastánce nafty a benzinu po propagátora „čisté“ mobility Jan Burda.

Pět nejčastějších mýtů, které provází rozvoje elektroautomobilů

1. Jaký velký je dojezd elektroaut: 
Výše dojezdu na jedno nabití závisí hodně na stylu jízdy, dle našich zkušeností se obvykle pohybuje u BMW i3 (čistě elektrický model) od 150 do 180 km. Tabulkově by měl zvládnout až 200 km. Dalším vlivem působícím na dojezd je samozřejmě také venkovní teplota. V zimě, pokud venku mrzne se dojezd snižuje. To ale známe také u baterií našich mobilních telefonů. Princip je stejný.
2. Málo míst k dobíjení: 

Počet dobíjecích míst neustále roste, v tuto chvíli je jich v Praze více než 60 a v celé ČR přes 300. Nicméně běžný život s elektromobilem však je spíše o nabíjení doma, třeba v Norsku, kde se ze všech aut prodá přes 30% elektro, je 90% dobytí uděláno doma a tak lidi na venkovní dobíjecí stanice jezdí omezeně. Tématu rozvoje dobíjecích míst jsme se věnovali v několika textech. Psali jsme například o tom, že Skupina automobilek chce vytvořit evropskou síť dobíjecích stanic, v ČR investuje hlavně ČEZ a také, že Veřejné dobíjecí elektrostanice budou evidovány v registru. O tématu rozvoje jsme také mluvili s šéfem elektromobility v ČEZu Tomášem Chmelikem

3. Ekologičnost baterií: 
Baterie jsou z velké části recyklovatelné a recyklované. Kromě lithia se v bateriích nachází kobalt, nikl, železo a další kovy, které se z baterií získávají pro další využití. Vyvíjejí se také nové druhy baterií. O jedné z nich jsme psali v textu V Praze začali vyrábět unikátní baterie. Mohou změnit budoucnost
4. Záruka na baterii: 
Na 8 měsíců to není třeba řešit, ale BMW dává záruku, že po 8 letech provozu nebo najetých 100.000 km baterie vozu nesmí být na klesnout pod 70% své kapacity.
5. Rychlost nabíjení: 
Na rychlonabíjčce se auto dobije na 80% během 30 minut. Při domácím nabíjení na dobíjecí stanici přibližně 3 hodiny.

 

Jiří Reichl

O tématech spojených s elektromobilitou jsme psali:

ČEZ rozšiřuje síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Nově v Olomouci 

Skupina automobilek chce vytvořit evropskou síť dobíjecích stanic, v ČR investuje hlavně ČEZ 

Veřejné dobíjecí elektrostanice budou evidovány v registru 

Kalifornie dává zelenou utilitám v budování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily 

Česká republika má odevzdávat svůj ucelený energetický plán na 10 let dopředu 

Nastává soumrak elektromobility? 

Kamil Čermák z ČEZ ESCO: Jsme lídry, ale musíme sledovat trendy, aby se z… 

ČEZ koupil podíl ve francouzské firmě pro sdílení ekologických aut 

Věříme tomu, že elektromobilita je opravdové téma, říká manažer Útvaru čistých technologií ČEZ 

Innogy bude v USA provozovat dobíjejcí stanice pro auta 

Nová unijní pravidla pro elektromobily účinkují od 18. listopadu 

100 milionů na „ekologická“ auta pro kraje, města a obce 

Dotace na elektromobily táhnou, fotovoltaice musí pomoci firmy 

V Praze začali vyrábět unikátní baterie. Mohou změnit budoucnost