INZERCE

Facebook a Google se učí posílat peníze. Mají se banky bát?

Dva internetoví giganti nedlouho po sobě oznámili vstup do oblastí dříve vyhrazeným bankám a specializovaným peněžním online službám. Tento krok může zásadně překreslit mapu finančních služeb. 

V lednu letošního roku otevřel Google možnost zasílání peněz jako přílohu emailu, prozatím pouze pro anglické uživatele Gmailu a aplikace Wallet. Nutnými podmínkami je dosažení 18 let věku a napojení platební karty do aplikace. Poplatky při převádění peněz z karty by dle vyjádření Googlu měly být minimální, v případě transakce mezi uživateli aplikace Wallet dokonce nulové. A jak jednoduše to zní, tak jednoduché to skutečně je. Nakonec, podívejte se sami:

Bohužel, Google se prozatím nevyjádřil o možném rozšíření dostupnosti této služby i mimo Spojené království a tak nezbývá než čekat, zda a kdy se dostane i na Čechy.

A zatímco vyhledávač Google testuje platby v Anglii, Facebook se rozhodl otevřít tuto možnost svým americkým uživatelům. Rozdíl je ale ještě v něčem jiném, než jen v geografii. Google v rámci aplikace Wallet umožňuje převody peněz v reálném čase, kdežto Facebook vlastní peněženkou nedisponuje a platba tak směřuje na běžný bankovní účet. Převod tedy potrvá až tři pracovní dny. Nicméně se opět se jedná o velmi jednoduchý postup, jak se můžete přesvědčit například zde:

Facebook i Google se tak vydávají do přímého souboje s dosavadním dominantním hráčem na trhu peer-to-peer plateb (P2P), PayPalem, ačkoli každý z nich jde svou vlastní cestou. Vyrážejí na velmi lákavý a tučný trh – vždyť jen samotný PayPal s více než 162 milionů aktivních peněženek (uživatelů) v roce 2014 provedl platební transakce ve výši 228 miliard dolarů, přičemž zaznamenal sedmadvaceti procentní růst oproti roku předchozímu.

Za zmínku stojí, že za zavedením P2P plateb na Facebooku stojí bývalý ředitel PayPalu, David Marcus. Ve svém prohlášení vyjádřil na první pohled poněkud matoucí plán společnosti, a to že se na zavedení peněžních převodů nebude Facebook snažit vydělávat. K čemu tedy tento krok slouží?

Jednoduše – Facebook prostě chce, aby uživatelé zůstávali na Facebooku, aby nemuseli opouštět aplikaci ani kvůli posílání peněz přátelům. Zdá se však, že s platebním systémem má sociální síť do budoucna velké plány. Spekuluje se mimo jiné o přímém prodeji produktů, služeb a aplikací třetích stran v rámci široké náruče Marka Zuckerberga, otevření možnosti zviditelnění příspěvku pro každého a tak dále.

Nakolik tyto nové platební služby uspějí, je prozatím ve hvězdách. Stejně tak jako příchod výše zmíněných služeb Googlu a Facebooku do Česka.

Jak to vidí české banky?

Oslovili jsme Českou spořitelnu, ČSOB, Komerční banku a Airbank a zajímalo nás, zda a jak se na nové hráče v online platbách připravují a zda takové platby online považují za bezpečné. Vyjádřily se pouze dvě z nich – Česká spořitelna a ČSOB a jejich komentáře najdete zde:

„Na finanční trh přichází řada novinek a zajímavostí. Je dobře, pokud si klienti mohou vybrat, jak pohodlně zaplatí či převedou peníze. Na druhou stranu oblast peer-2-peer plateb je pro nás zajímavá a sami hledáme způsoby, jak našim klientům co nejvíce zjednodušit život. Některé z těchto služeb už tu máme, jiné do České republiky teprve přijdou. Bereme to jako realitu, a v každém řešení se snažíme najít, jakou příležitost skýtá,“ uvedla ČSOB.

„Prolínání bankovnictví s moderními technologiemi není něco, čeho bychom se báli. Naopak – je to trend, díky kterému můžeme klientům nabídnout daleko pohodlnější využívání našich služeb. Proto jsme například přišli s bezkontaktními platebními nálepkami a neustále rozšiřujeme portfolio aplikací pro chytré telefony, nebo jsme také nedávno využili Facebook jako platformu pro přímý prodej hypoték. Sledujeme všechny moderní technologie a rádi využíváme jejich potenciál. O nové službě Facebooku toho ale zatím mnoho nevíme, protože je k dispozici jen pro americký trh. Jakmile se tu objeví, určitě budeme zjišťovat, co by nám mohla přinést,“ zní stanovisko České spořitelny.

ČSOB upozorňujeme své klienty na možná rizika různých řešení. „Tím ovšem nechceme říct, že zrovna řešení Facebooku je nějak nebezpečné, na to jej zatím dostatečně neznáme. Nicméně je třeba si uvědomit, že registrací karty její držitel může poskytnout taková data, která jsou dostatečná pro sestavení transakce. Vždy záleží, jak je on-line služba koncipovaná, kdo je jejím provozovatelem atd. Určitě je něco jiného řešení certifikované například MasterCard nebo VISA a něco jiného pak různé ad-hoc vytvořené seznamy. Naše karty jsou zabezpečené pomocí 3D Secure (Verified By Visa / MasterCard SecureCode), umožňujeme držitelům si nastavit nebo zakázat transakce bez přítomnosti karty. To znamená, že i když obchodník zabezpečením nedisponuje, máme možnost transakce buď vůbec neumožnit, nebo případný problém s obchodníkem (prostřednictvím sítě VISA / MC) velmi efektivně řešit.“

Co se týče zabezpečení, uvedla Česká Spořitelna následující: „Všechny naše platební karty jsou proti zneužití při on-line platbách zajištěny technologií 3D Secure, která vyžaduje pro každou platbu ověření přes SMS kód. I tak ale klientům důrazně doporučujeme, aby údaje o své platební kartě s nikým nesdíleli a při ukládání do on-line systémů si vždy ověřili jejich věrohodnost. Klientům vždy radíme, aby na internetu platili především u obchodníků, kteří podporují technologii zabezpečení 3D Secure, díky které se významně zvyšuje bezpečnost transakce. Pokud u sebe klient nemá zároveň kartu i mobil pro přijetí autorizační SMS, platbu nelze provést. Zabezpečenou platební bránu klient pozná podle log kartových asociací. Dobré je také mít nastavené limity pro platbu kartou na internetu na nízké částce nebo na nule a vždy si je dočasně měnit pro konkrétní platbu.“

Petr Nutil