Evropské letecké společnosti budou usilovat o oslabení práv pasažérů na odškodné a refundace. Uvedli to představitelé odvětví na virtuální konferenci sdružení Airlines for Europe (A4E). Upozornili, že takzvaná regulace EU261, která stanoví kompenzace za zrušené a zpožděné lety, výrazně prohloubila finanční problémy řady aerolinek v době pandemie covidu-19.
„Usilujeme o vyváženější přístup k ochraně spotřebitelů,“ uvedl šéf francouzsko-nizozemské letecké společnosti Air France-KLM Ben Smith.
Pravidla EU zaručují spotřebitelům okamžitou refundaci peněz za zrušené lety. Navíc zahrnují nárok na odškodné za lety zrušené s méně než dvoutýdenním předstihem a za zpoždění přesahující tři hodiny, upozornila agentura Reuters.
„Je to pravděpodobně jeden z nejrepresivnějších zákonů na ochranu práv spotřebitelů na světě,“ prohlásil Smith. Pravidla EU podle A4E nejsou slučitelná s masivním omezováním letů, které si pandemie vynutila, napsala agentura Bloomberg.
„Je velmi důležité, abychom z tohoto zákona vytvořili něco realističtějšího a vyváženějšího,“ řekl Smith.
Evropská komise nicméně podle Reuters signalizovala, že o oslabení práv cestujících není připravena uvažovat. „Vždy jsme se snažili dosáhnout správné rovnováhy mezi ochranou spotřebitelů a ochranou turistického a dopravního průmyslu,“ uvedl podle Reuters nejmenovaný představitel EU.
„Pokračující a zlepšená ochrana práv cestujících je klíčová pro zajištění potřebné důvěry spotřebitelů v dopravní průmysl,“ dodal.
(čtk)