INZERCE

Flotil elektrokamionů přibývá. Ilustrační snímek. Foto: Pram Consulting/Eurowag

Elektrokamionů ve flotile přibývá. Především na krátkou vzdálenost dokáží obsloužit už řadu zakázek

Elektromobilita, globální megatrend současnosti, čím dál více promlouvá i do oblasti komerční silniční dopravy (CRT). Tlak na snižování emisí se dotýká nejen výrobců, ale také samotných dopravců. Provoz bateriově poháněných vozidel totiž přináší specifické výzvy a nároky, jak dokládá i studie o elektromobilitě společnosti Eurowag, poskytovatele integrovaných řešení v oblasti silniční dopravy v Evropě.

Ačkoliv je elektromobilita v oblasti komerční silniční dopravy stále na počátku své cesty, potenciál, který nabízí, je už nyní obrovský. Data nám ukazují, že 90 % přepravních zakázek tvoří cesty kratší než 300 km. Tyto jízdy navíc představují téměř polovinu ujetých kilometrů silniční nákladní dopravy jako celku. První generace elektrických nákladních vozidel přitom nabízí dojezdovou vzdálenost od 200 do 300 km. Z toho vyplývá, že technologie bateriově poháněných kamionů už nyní dokáže obsloužit velkou část dopravních zakázek.

Přesto nelze očekávat, že dopravci hromadně pošlou svá stávající dieselová vozidla do šrotu. Ani k tomu není důvod – vzhledem ke stavu dobíjecí infrastruktury se zatím uvádějí do provozu hlavně elektrokamiony pro přepravu na krátkou vzdálenost. Přeprava na tu dlouhou je zatím stále pouze plánem do budoucna. Zde si proto dieselová vozidla pravděpodobně udrží svoji převahu ještě nějakou dobu, konstatuje studie. Dopravní firmy tak čeká období takzvaných hybridních, nebo také smíšených flotil, kdy budou bateriově poháněná vozidla postupně zavádět do svého současného vozového parku.

Padesát procent všech nákladních vozidel neujede více než 300 km denně

Padesát procent všech nákladních vozidel neujede více než 300 km denně. Nákladní automobily první generace eTrucks (s dojezdem 200 až 300 km) už tak mohou ujet většinu trasy pro městské a regionální dodávky. Foto: Eurowag

Zároveň tyto zmíněné prostředky kladou na manažery flotily, dispečery i majitele logistických firem nové nároky. Mezi ty hlavní patří například pořizovací náklady elektrokamionů, odhad dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, přehled o možnostech dobíjení, výstavba dobíjecích bodů ve firemních garážích a depech, kooperace se zákazníky a možnost dobíjení při vykládce. Dále pak i náklady na pojištění vozu, poplatky za mýto nebo třeba zbytková hodnota elektrokamionu.

Do hry ale vstupují i běžné provozní otázky, například jak zavádět platby za dobíjení do firemních systémů nebo jak uzpůsobit provoz a údržbu vozu nárokům na zdraví baterie. Případně, jak připravit na obsluhu elektrokamionů řidiče či jak ovlivní dojezdovou vzdálenost roční období.

Klíčem jsou data o provozu

Aby mohli dopravci efektivně provozovat smíšené flotily, budou potřebovat odpovídající nástroje, tedy telematiku a digitální platformy pro správu flotily. Už jen samotné rozhodnutí o tom, zda a jak svůj vozový park elektrifikovat, totiž významně záleží reálných datech o provozu. Právě na jejich základě lze spočítat, jak může elektrifikace ušetřit náklady a jaká je konkrétní návratnost investice.

Silné pobídky tlačí na eTrucks do čela nákladové efektivity na vybraných trzích EU

Silné pobídky tlačí na eTrucks do čela nákladové efektivity na vybraných trzích EU. Zdroj: Eurowag Poznámka: Fossil Diesel -Nafta z fosilních paliv, BEV – Elektromobily na baterie, FCEV – elektrické vozidlo, které používá palivový článek, někdy v kombinaci s malou baterií nebo superkondenzátorem, k napájení svého palubního elektromotoru.

Správné nástroje navíc mohou v mnoha ohledech provoz vozového parku zefektivnit: umožňují řidičům pohodlně a rychle tankovat nebo dobíjet, zjednodušují administrativní zátěž a sledují důležité údaje o provozu. Například odpracované hodiny, styl jízdy řidičů, aktuální dojezd vozidla, ale i o vozidlech jako takových. Tedy například o hladině nabití, kapacitě a stavu baterie.

Právě schopnost shromažďovat odpovídající data a dodávat je do správných systémů rozhoduje o tom, jak rychle a efektivně může dopravce využívat nepopiratelné výhody elektromobility. Příkladem může být třeba přední poskytovatel integrovaných řešení v oblasti silniční dopravy v Evropě, firma Eurowag. Ta konkrétně umí například na základě reálných dat vypracovat analýzu fleetu firmy a jeho vhodnou postupnou elektrifikaci.

Vyšší efektivita i úspory

Potřebu nových řešení, které dopravcům usnadní elektrifikaci vozového parku a správu hybridní flotily, si uvědomuje čím dál více firem. Společnost Eurowag už proto vyvinula platformu EVA. Tato palubní jednotka v sobě spojuje výkonnou telematiku, platbu mýtného a také patentovaný systém proti krádežím paliva.

Díky takovým řešením pak mají dopravní firmy k dispozici stěžejní informace k efektivnímu provozu. V případě bateriově poháněných vozidel se jedná například o zmíněný stav nabití, zdraví baterie, odhad času zbývajícího k plnému dobití a mnoho dalších užitečných dat.

Pokročilá telematika umožňuje dopravcům pak data analyzovat a vyvozovat z nich závěry o provozu – ať už v reálném čase, nebo prostřednictvím dlouhodobých statistik. Tyto informace přispívají k optimalizaci provozu hybridní, či jakékoliv jiné flotily a činí jej efektivnějším a úspornějším.

(mig)