INZERCE

Kudy povede nově dostavovaný úsek D4. Foto: archiv redakce

Dostaví se konečně „Dé čtyřka“? Další rozhodnutí bude na poslancích

Vláda schválila návrh koncesionářské smlouvy k výstavbě a provozu části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Nyní jej dostane Sněmovna, v případě schválení smlouvy by stavba měla začít v březnu. Na twitteru to oznámilo ministerstvo dopravy. Část D4 by formou PPP mělo postavit a následně provozovat francouzské konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, zatímco ještě před 3 lety tehdejší ministr dopravy Dan Ťok předpokládal, že to bude 25 miliard korun. V ČR jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma.

Dálnice D4 by mohla být prodloužena mezi Příbramí a Pískem. Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.

Návrh nyní dostane Poslanecká sněmovna. Pokud Parlament smlouvu také schválí, bude následovat podpis dohody s vítězným konsorciem. Stavba by následně měla začít v březnu. Nový úsek dálnice by měl být otevřen v říjnu 2024.

Systém PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby v ČR formou PPP neuspěly.

Neznámějším je dálnice do Ostravy, kterou měla stavět soukromá izraelská firma – smlouva byla podepsána již v roce 1999. A byl u toho tehdy jako premiér současný prezident Miloš Zeman. Posléze musely stavbu dokončovat další firmy a stát zaplatil izraelské společnosti stovky milionů korun jako odškodné. S kvalitou dálnice jsou ale problémy neustále silnice se propadají a musí být kvůli tomu na mnoha místech omezena rychlost.

Toto dědictví minulosti označil za jeden z největších problémů také krajský náměstek pro dopravu Radek Podstawka. „Jednoznačně nejproblematičtějším úsekem v celém kraji je 18 km dlouhý úsek dálnice D1. ŘSD navíc odhaduje, že kompletní znovuvybudování špatně postavených 18 kilometrů dálnice přijde na 4,2 miliardy korun a z důvodu značného počtu mostních objektů způsobí omezení resp. uzavření předmětného úseku dálnice na 2 až 3 roky, což je opravdu dlouho. De facto půjde o novou výstavbu celého úseku, která by měla začít po dokončení obchvatu Frýdku-Místku, nicméně pro nás to bude obrovská dopravní komplikace, kdy lze na souběžných krajských silnicích očekávat rapidní zvýšení provozu,“ řekl v nedávném rozhovoru o dopravních prioritách kraje.

Moravskoslezský kraj chce udržet tempo investic do silnic II. a III. tříd, půjčil si na to 3 miliardy. Vizí kraje jsou i elektrické lokomotivy

Na D4 už se dávno mělo stavět

Oznámení o schválení PPP projektu na dálnici D4 je už několikáté. V květnu 2018 jsme psali, že „zájemci mohou své žádosti o účast předkládat do 2. července 2018, poté proběhne jejich vyhodnocení a takzvaný shortlisting, tedy omezení počtu účastníků na čtyři uchazeče, a to na základě počtu obdobných realizovaných PPP projektů. Čtyři konsorcia s nejvíce referenčními PPP projekty budou následně vybrána k dalšímu jednání se zadavatelem v soutěžním dialogu.“

Další problémy ministerstvo zaznamenalo když si chtělo najmout poradce pro organizaci tendru, to mu ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl. Stalo se tak v dubnu 2016. Tehdy vedení ministerstva vyčítali, že požadovali po zájemcích i zakázku doložení zkušeností s PPP projektem, ačkoliv se v té době v České republice žádný nerealizoval. To považovali úředníci za diskriminační. Podrobně jsme se tomu věnovali v textu Ťok nedal šanci českým firmám při přípravě dálnice D4. Ministerstvo nakonec připomínku akceptovalo a v prosinci 2016 vypsalo soutěž znovu, ale ani tato soutěž nedopadla.

Nyní tedy mají v rukou vše poslanci, pokud vládní návrh schválí, nemělo by první PPP realizaci nic bránit v cestě.

-chl-, -čtk-