INZERCE

Ministr průmyslu Karel Havlíček již dříve uvedl, že návrh není úplně fér, protože jeden segment ekonomiky dostane podporu, kterou jiný nemá. Podle SDP je to ale podpora další modernizace a ekologizace vozových parků. Foto: Pixabay

Dopravci s elektrickými vozidly možná nebudou platit za obnovitelné zdroje

Projde-li legislativním procesem návrh novely zákona o podporovaných zdrojích energie, nebudou muset provozovatelé vozidel veřejné dopravy na elektřinu, tedy městské dopravní podniky i železniční přepravci, platit za silovou elektřinu poplatky na podporu obnovitelných zdrojů energie. Návrh novely v minulém týdnu schválila sněmovna, nyní jej projedná Senát.

Přijetí pozměňovacího návrhu, který to má umožnit, vítá Sdružení dopravních podniků ČR (SPD). To zastupuje celkem 22 dopravních podniků zejména z krajských měst a zahrnuje všechny provozovatele elektrické drážní, tedy tramvajové, trolejbusové a speciální dopravy.

Podpora ekologizace vozových parků

„Novela odstraňuje rozpor v aktuálním přístupu státu k provozování elektrických trakcí a jeho závazkem na snižování emisí oxidu uhličitého,“ uvádí výkonný ředitel sdružení Martin Chval. 

Ministr průmyslu Karel Havlíček již dříve uvedl, že návrh není úplně fér, protože jeden segment ekonomiky dostane podporu, kterou jiný nemá. Podle SDP je to ale podpora další modernizace a ekologizace vozových parků.

„V našich očích je to poprvé, kdy Poslanecká sněmovna podpořila veřejnou dopravu a tím i veřejný zájem. Samozřejmě chápeme, že půjde o výdaj ze státního rozpočtu, který ale bude podporovat ekologické chování dopravních podniků v České republice,“ říká předseda SDP Tomáš Pelikán.

Motivace pro dopravce

Elektrická trakce všech dopravních podniků v České republice tvoří více než polovinu ujetých kilometrů v rámci městské hromadné dopravy u nás. „Některá města jsou na tom ještě lépe a jejich dopravní systémy patří mezi nejekologičtější v Evropě. Například v Plzni zajišťují tramvaje a trolejbusy dvě třetiny dopravních výkonů, a nezatěžují tak životní prostředí města škodlivinami,“ říká Martin Chval. 

Elektrická trakce městské hromadné dopravy přitom podle něj přepraví téměř 70 procent cestujících. Dopravci mají koncepce dalšího rozvoje elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.

„Motivovat dopravce, aby nebyli pokutováni za ekologické chování, vnímám jako zásadní veřejný zájem,“ řekl místopředseda hospodářského výboru Sněmovny Martin Kolovratník, který je zároveň předkladatelem pozměňovacího návrhu. Dopravcům by to podle něj mohlo ušetřit asi 900 milionů korun.

Nižší podpora pro solární elektrárny

Členské podniky SDP ujedou ročně v ČR více než 320 milionů kilometrů a přepraví více než 2,6 miliardy cestujících. Provozují téměř 2900 autobusů, 1700 tramvají, 670 trolejbusů a 143 souprav metra.

Návrh novely mimo jiné také snižuje podporu solárních elektráren nebo zavádí přechodovou podporu pro teplárny. Schválit jej musí Senát a podepsat prezident.

čtk