INZERCE

Čerpací stanice na vodík. Foto: Toyota

Dojezd 650 kilometrů a 182 koní. Toyota v České republice zahájila prodej prvního osobáku na vodíkový pohon

Cena nové Mirai na vodíkové palivové články začíná na 1,7 milionu korun. Aktuální model je již druhou generací vodíkového elektromobilu, která má dojezd 650 km a výkon 182 koní. Natankování přitom nezabere více než pět minut. Jiné podobné vozy se v České republice zatím neprodávají, konkurenční Hyundai Nexo je zatím v nabídce jen v Německu.

Toyota s uvedením vozu na trh čekala na vybudování vodíkových tankovacích stanic. Letos by měly být zprovozněné první dvě veřejné čerpací stanice na vodík v Praze a Litvínově. Vedle pumpy v Praze na Barrandově by měla v příštím roce přibýt druhá v Horních Počernicích a v Brně. V roce 2023 pak další v Plzni.

Jedinou emisí je voda

Cena vodíku v České republice dosud nebyla stanovená. V Německu se pohybuje okolo deseti eur na kilogram. V přepočtu tedy asi 2,2 koruny na kilometr, což je zhruba srovnatelné s naftovým vozem stejné třídy.

Podle generálního ředitele Toyoty v ČR Martina Pelešky je jedinou emisí vozu čistá voda. Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnícího ventilu pod tlakem sedm set barů. Vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci dochází v palivovém článku pod kapotou.

Takto vzniklá elektrické energie pohání elektrický motor. „Díky tomu, že vůz má absolutně nulové emise, je možné s ním parkovat v Praze na modrých a fialových zónách zdarma a využívat všech výhod spojených se speciální ekologickou registrační značkou EL,“ dodal.

Tankování do pěti minut

Mirai na délku měří 4,975 metru. Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW, což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu za devět vteřin a maximální rychlost 175 kilometrů za hodinu.

Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kilogramu pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části. Doba natankování je do pěti minut, což je výrazně kratší doba proti dobíjení elektromobilů.

O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje poprvé. Speciální akustický systém pak generuje zvuk vozu při akceleraci.

čtk