INZERCE

Výkon vlaku na vodík Coradia iLint odpovídá běžným regionálním vlakům s maximální rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Foto: Alstom

Do Česka přijede vlak budoucnosti. Bez hluku, bez emisí. Svezte se!

První vodíkový vlak na světě určený pro osobní dopravu a dosud jediný, který byl již uveden do běžného provozu, přijede do republiky ve dnech 17.-25. května. Lidé si ho mohou prohlédnout celkem na 24 železničních stanicích. Na desítce různých úseků se jím mohou i projet, a to zdarma. Akci pořádá výrobce Alstom ve spolupráci s Českými drahami.

Coradia iLint. Tak se jmenuje první vodíkový vlak na světě, který již běžně vozí cestující. Je to první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Je označován jako vlak budoucnosti, a to zejména kvůli nízké hladině hluku a nulovým emisím. Ty tvoří pouze pára a kondenzovaná voda.

„Společnost Alstom je průkopníkem v oblasti vlaků na vodíkový pohon. Vnímáme velký zájem o naše řešení na českém a slovenském trhu. Věříme, že přímá zkušenost s vlakem Coradia iLint zodpoví zbývající dotazy dopravců, státní správy i samosprávy, úřadů, vládních činitelů, zákazníků, odborníků z oboru a cestujících,“ říká Dan Kurucz, generální ředitel společnosti  Alstom Česká republika a Slovensko.

Vlaky na vodík jsou jedním z možných řešení, jak do budoucna nahradit dieselové stroje, a to zejména na regionálních tratích, kde se nepočítá s elektrifikací. V současné energetické krizi je nesmírnou předností jeho nezávislost na dovážených palivech.

 „Využití čistých technologií v dopravě je v dnešní situaci důležitým krokem ke zbavení se závislosti na fosilních palivech. Z mého pohledu je důležité, abychom nevsázeli všechno na jednu kartu, nic nediktovali shora a byli otevřeni pro různá řešení. Vodík nepochybně může být v železniční dopravě zajímavou alternativou zejména jako náhrada konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace. Určitě budu se zájmem sledovat, jak se řešení společnosti Alstom pro České dráhy osvědčí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Kde ho uvidíme?

Zájemcům bude představen v rámci Coradia iLint Railshow 2022, kdy si vlak mohou zájemci prohlédnout ve 24 stanicích celého Česka, některými bude alespoň projíždět. Na desítce úseků v různých regionech se jím mohou cestující svézt zdarma.

Railshow startuje 17. května v hlavním městě Praze a pokračuje do dalších regionů a na Slovensko:

17. 5. Praha; předváděcí jízda do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy

18. 5. Česká Třebová; předváděcí jízda do Lanškrouna

19. 5. Olomouc; předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova

19. 5. Krnov; předváděcí jízda do stanice Opava-Východ a Ostravy-Svinova

22. 5. Jihlava; předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic

22. 5. České Budějovice; předváděcí jízda do Polné na Šumavě

23. 5. Zkušební centrum VUZ Velim

24. 5. Hradec Králové; předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce

24. 5. Liberec; předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy

25. 5. Česká Lípa; předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.

25. 5. Ústí nad Labem; předváděcí jízda mezi stanicemi Děčín hl.n., Ústí nad Labem hl.n. a Ústí nad Labem Západ

Pro odborníky: zkušební okruh ve Velimi

Důležitá akce bude 23. května 2022 ve Velimi, kde se vlak představí na zkušebním okruhu.  K dispozici budou specialisté z centra pro rozvoj vodíkových technologií firmy Alstom a na místě můžete zhlédnout i ukázky vodíkových technologií.

Společnou ambicí výrobce Alstom a Českých drah je ukázat potenciál vlaku Coradia iLint pro udržitelnou dopravu v České republice.

„Téměř dvě třetiny železničních tratí u nás nejsou elektrifikované, proto máme v Česku skoro polovinu výkonů osobní dopravy v dieselové trakci. Pokud chceme v budoucnu zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ uzavírá Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Vodík: palivo budoucnosti

Je 14krát lehčí než vzduch a stává se celosvětovým trendem. Vodík je skloňován ve všech pádech a firmy se předhánějí, která přijde s novým vodíkovým projektem. Česká vláda minulý rok schválila Vodíkovou strategii ČR, která počítá s jeho nasazením nejen v dopravě, průmyslu, ale i v českých domácnostech. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by u nás v roce 2030 mělo jezdit na padesát tisíc osobních automobilů a kolem devíti set autobusů.

Jana Bartošová