INZERCE

Dálniční známky i do okolních zemí. To je novinka státního portálu edálnice.cz. Foto: Wikimedia commons

Další vládní krize kvůli mýtu? Ťok jde na kobereček, Babiš ho hájí

Vícepremiér a ministr financí Andrej Babiš nechápe, proč chce premiér Sobotka odvolat ministra dopravy Dana Ťoka. V emotivní řeči vyzdvihl jeho úspěchy.

Ministr dopravy Dan Ťok jde dnes na bilanční schůzku s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Ten už se nechal slyšet, že je Ťok zralý na odvolání a posteskl si, že „nemůže odvolávat koaliční ministry“. Včera pak vyslal do světa zprávu o tom, že bude chtít od ministra dopravy slib o vypsání otevřeného tendru na mýto. Neupřesnil však od kdy by takový tendr měl být vypsán.

Včera navíc tiskové oddělení jeho strany rozeslalo médiím zprávu o tom, kde všude Ťok pochybil. To vyvolalo reakci Ťokova stranického šéfa Andreje Babiše, který na hodinu před Sobotkovu a Ťokovu schůzku svolal spolu s Ťokem tiskový briefing, kde se pořádně do Sobotky opřel a potom vyjmenoval úspěchy ministerstva dopravy.

V tiskové zprávě ČSSD píše odborný mluvčí strany pro oblast dopravy Jan Birke, že prodloužení smlouvy s firmou Kapsch (psali jsme například v textu Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky) je důkazem neschopnosti hnutí ANO problém s mýtem řešit. „Výsledkem totiž je: 1) pokuta od ÚHOSu ve výši 1 000 000 korun (zaplatí daňoví poplatníci), 2) další pokračování nevýhodné smlouvy bez transparentního výběrového řízení s firmou Kapsch (zaplatí daňoví poplatníci), 3) žaloby ze strany společnosti SkyToll (případné prohry zaplatí daňoví poplatníci), 4) otevřené výběrové řízení, kde by stát získal nejlepší nabídku na provozování mýta, v nedohlednu (zaplatí daňoví poplatníci),“ píše Birke v tiskové zprávě, která rozčílila Babiše i Ťoka.

Jenže nutno konstatovat, že náboje sociálním demokratům dodalo samo hnutí ANO, které spravuje resort dopravy téměř tři roky a nebylo schopno připravit tendr na nového provozovatele od roku 2017. Porušuje tak programové prohlášení vlády, v němž se ohledně mýtného systému píše: “Vláda připraví transformaci Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik tak, aby zajistila efektivní výběr mýta po 1. lednu 2017 plně pod kontrolou Ministerstva dopravy.“

Milionová pokuta za jednání současných úředníků?

„Milion stejně nezaplatí daňoví poplatníci, to je suma, kterou v pohodě vezmeme z nákladů ministerstva. Navíc to je z jednoho státního úřadu do druhého,“ nehorázný výrok Dana Ťoka.

O pokutě milion korun jsme psali v na konci října v textu ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto jak ministr Ťok tak Andrej Babiš na tiskovém briefingu tvrdili, že je to pokuta za to, co se událo v letech 2005 a 2006. Vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže však zní trochu jinak. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém prvostupňovém rozhodnutí z 25.10.2016 dospěl k závěru, že Ministerstvo dopravy České republiky postupovalo při uzavírání dodatků ke smlouvám o dodávce systému výkonového zpoplatnění pozemních komunikací a o poskytování služeb souvisejících s provozem systému výkonového zpoplatnění komunikací, které mají zajistit provoz systému elektronického mýta po roce 2016, v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách,“ uvedlo tiskové oddělení úřadu v tiskové zprávě.

Podle úřadu se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo uvedené dodatky se společnostmi ze skupiny Kapsch v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro využití tohoto druhu zadávacího řízení. „Zadavatel si totiž stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňoval, vytvořil sám, konkrétně uzavřením smluv se skupinou Kapsch v roce 2006,“ uvádí zpráva. Prvostupňové rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.

Nechť si tedy každý čtenář udělá obrázek sám.

Nehorázného tvrzení se na briefingu dopustil ministr Ťok. Ve snaze zlehčit výši pokuty uvedl relevantní argument, že mýtný systém generuje příjem cca 40 milionů korun denně a že v tomto ohledu je pokuta neúměrná. „Milion stejně nezaplatí daňoví poplatníci, to je suma, kterou v pohodě vezmeme z nákladů ministerstva. Navíc to je z jednoho státního úřadu do druhého,“ řekl ministr Ťok. Myslí si snad, že rozpočet jím řízeného ministerstva není sestaven ze státního rozpočtu a tím pádem z peněz daňových poplatníků?

Kolik se vybírá a mýtu?

MYTO CZ _přehled po letech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šéf strany, za kterou byl Ťok do horkého křesla ministra dopravy nominován, hnutí ANO, Andrej Babiš, který byl na briefingu viditelně rozrušený, protože velmi často přeskakoval do rodného slovenského jazyka, což se mu stává ve chvílích vypětí, uvedl, že nechápe, proč je ministr Ťok tak kritizován a otevřeně se mluví o jeho odvolání. „Mrzí mne, že nás pan premiér zatahuje do vnitropolitického boje ČSSD a znechucuje občany politickým bojem,“ řekl Babiš.

Podle něj Ťok právě v otázce kritizovaného mýta postupoval velmi dobře, když vyjednal slevu na provoz mýtného systému od roku 2017 1,5 miliardy. Navíc „doprava“ v rámci přípravy na vypsání otevřeného výběrového řízení od roku 2019 odkoupil od stávajícího provozovatele mýtné brány za 8 miliard korun (psali jsme například v textu Stát „přistřihne křídla“ Kapschi – chystá dodatek k mýtu). Babiš také připomněl, že postup ministerstva dopravy schválila vláda (Prodloužení smlouvy s Kapschem míří do vlády či Ťok zadá mýto Kapschi na další 3 roky).

Předešlou vládní krizi ohledně mýta jsme rozebírali v červencovém komentáři ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo samo

„Na rozdíl od jiných politických stran. Dáváme peníze všem krajům, neděláme rozdíly mezi stranickou příslušností hejtmanů. Do krajů jsme poslali již 7,4 miliardy, z toho mimořádně ministerstvo dostalo miliardy tři právě na silnice,“ řekl Babiš. 

Co se podle Ťoka úředníkům pod jeho vedením povedlo:

  • pracujeme na ministerstvu dopravy tři roky, což je docela unikátní, dříve to bylo tak, že se co osm měsíců objevil nějaký skandál, kdy musel odstoupit
  • převedli jsme nádraží z ČD na SŽDC – snazší oprava budov za kofinancování EU. Odňali jsme břemeno ČD, takže se bude moci soustředit jen na dopravu
  • uvolňování  městských okruhů, cca 120 kilometrů městských  okruhů, které umožní objíždět velké městské aglomerace a zlepší tak ekologii bez nutnosti mít dálniční známku
  • vyřešili jsme mýto a chystáme otevřenou soutěž na mýto
  • operační program doprava II. V první výzvě jsme vyčerpali  všechny peníze. Dnes vyčerpáno 8 mld, do konce roku cca 13 mld Kč
  • zprovozníme D8
  • Snížení ceny registračních značek ze 120 na 70 a možná až 40 Kč

Jiří Reichl

Přečtěte si některé starší články o mýtu:

ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto

Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“

Vláda řeší mýto

SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme

Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky

Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS