INZERCE

České kolejové konstrukce Pražské strojírny jsou na cestě do australského Melbourne. Foto: Pražské strojírny

Další várka českých kolejových konstrukcí je na cestě do australského Melbourne. Další budou následovat

Dopravní podnik australského města Melbourne, které provozuje největší tramvajovou síť, patří i v roce 2023 mezi nejvýznamnější odběratele Pražské strojírny. Aktuálně byla dokončena dodávka pro Box Hill Terminus. Celkem se letos v Melbourne realizuje osm projektů na konkrétní lokace.

„Tramvajová síť ve městě Melbourne má přes 250 km a v provozu je na ní přes 500 různých tramvajových vozů. I přes obrovskou dálku je Pražská strojírna dlouholetým obchodním partnerem a australský dopravní podnik stále zadává nové a další zakázky. Rozsáhlá síť totiž vyžaduje pravidelnou údržbu a výměny,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s. Robert Masarovič. 

Tentokrát si zákazník oproti zvyklostem objednal i kompletní kolejovou konstrukci včetně instalace pryžových bokovnic, které výrazně omezují emise hluku a též takzvané bludné proudy (jde o elektrický proud protékající zemí v důsledku provozu elektrizované kolejové dopravy a vyznačuje se změnou intenzity a směru v průběhu času – pozn. redakce).

Poptávka na zakázku přišla v červnu loňského roku, první přejímka byla naplánována na konec letošního března. Konkrétně se jednalo o dodání dvojité kolejové spojky, nazývané též dvojitý přejezd. Vzhledem ke komplexnosti zakázky bylo nutné zorganizovat přejímky dvě. 

Zákazník nejprve přejímal celou smontovanou konstrukci dvojitého přejezdu o rozměrech 9 x 34,5 m. Druhou přejímku komplikovaly velké rozměry konstrukce, které ji znemožňovaly poslat v kontejnerech vcelku. Bylo nutné celou konstrukci rozebrat na jednotlivé díly a obalit je do gumového recyklátu.  Vzhledem ke snaze o minimální množství spojů se díly navrhují na maximální možné délky. Ty nejdelší kolejnice se musely do kontejnerů ukládat úhlopříčně, aby se vůbec k převozu vešly. Taktéž z hlediska hmotnostního limitu byl kontejner naplněn na hranici své kapacity. 

Další zakázky jsou rozvrženy postupně do konce letošního roku, a ty největší přecházejí i do příštího roku. Pražská strojírna dodává dvě výhybky včetně výhybkových systémů pro lokaci Melville Road, dále následuje zakázka křížení ulic St. Kilda Road a Carliste Street. V srpnu a září se realizují další zakázky náhradních dílů a šesti dilatačních zařízení pro tramvajové linky vedené přes krátké mosty.

Závěr letošního roku se ponese ve znamení velké zakázky pro křížení ulic Elizabeth Street a Victoria Street. V tu dobu již bude strojírna pracovat na ještě větších komplexních zakázkách pro melbournská tramvajová depa.

(mig)