Novelu stavebního zákona, která má zjednodušit a urychlit stavební řízení, už začal probírat Hospodářský výbor Sněmovny, respektive jeho podvýbor pro dopravu. Hlavním tématem bude institut takzvané předběžné držby – tedy možnost začít stavět dřív, než pozemek stát vyvlastní. To má odstranit průtahy, když se stát a vlastník pozemků nedohodnou. Jenže neshodnou se zatím ani poslanci –  na tom, kterých staveb se to má konkrétně týkat. Ekologické organizace už taky novelu napadly i Ústavního soudu.

Úsek dálnice D11 od Smiřic do Jaroměře se má začít stavět už na jaře. Jenže vlastník půdy se teď podle serveru idnes ohradil proti stavebnímu povolení. Ačkoliv jde jen o relativně malý pozemek, stavbu to může protáhnout o několik měsíců. Taková situace není ojedinělá a podle předkladatelů novely řada jednotlivců i organizací možnost stavbu brzdit zneužívá. Pomoct má teď možnost stavět dřív, než stát stihne pozemek vyvlastnit. To je princip, který funguje v Německu. A na tom, že by taková možnost strategické výstavbě v Česku prospěla, se námi oslovení poslanci v zásadě shodnou.

 

„Mohu potvrdit, že poslanecký klub KSČM je připraven podpořit tuto novelu,“ uvedla například poslankyně Květa Matušovská. Svou podporu deklarovali i další strany.

Mohlo by vás zajímat

 

Na čem se ale zatím strany shodnout nedokázaly je, v jakých konkrétních případech půjde tuhle možnost uplatnit. Seznam prioritních staveb, u kterých bude v budoucnu možné předběžnou držbu využít, má v tuto chvíli několik desítek položek. Podrobně jsme o něm referovali v textu Ministr Ťok předkládá zákon o linových stavbách. Stručně lze říci, že jde o všechny dálnice, stavby v železničních uzlech Praha, Brno, Ostrava a silnice I. třídy.

 

Poslanci ČSSD tak zákon například podpoří v případě, že do něj budou zapracovány některé další páteřní stavby. „Budeme mít pozměňující návrhy, a to především týkající se zmíněného zapracování prioritních staveb celostátního významu nebo páteřních obchvatů měst navazujících na silnice I. třídy, jako např. obchvat Náchoda,“ upřesňuje požadavky strany Jan Chvojka, předseda stranického poslaneckého klubu.

 

Jeho protějšek z ODS Zbyněk Stanjura to ale vidí opačně. „Klíčový nástroj této novely, předběžná držba bude mít naši podporu, pokud bude skutečně využíván jen na vysoce prioritní akce dopravní infrastruktury. V konečném poslaneckém návrhu je těch dotčených staveb příliš mnoho. Tímto směrem budou podány naše pozměňující návrhy.“

 

A další rozšiřování by neradi viděli i poslanci TOP 09. Podle místopředsedy TOP 09 a experta strany na dopravu Michala Kučery strana chce, aby důležité dopravní stavby co nejdříve sloužily občanům.„ Proto TOP 09 podporuje aktuálně projednávaný zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Praxe totiž ukázala, že bez takového zákona se bude zahájení nezbytné výstavby nadále oddalovat. Zdůrazňuji, že tento zákon se týká pouze přesně vyjmenovaných staveb, které jsou pro infrastrukturu České republiky naprosto nezbytné. Rozhodně nepodporujeme rozšíření tohoto zákona, například na energetické stavby.“

 

Výhrady mají i poslanci Pirátů. Ondřej Polanský, který za Pirátskou stranu návrh připravoval, kritizuje hlavně jeho nekoncepčnost i chybějící analýzy pro zásadní změny v návrhu. Mimochodem svůj pohled na vznik této novely popsal i na svém blogu. „Pozměňovací návrhy určitě připravujeme. Budeme chtít rozšířit možnosti dohody mezi investorem a dotčeným o směnu pozemku (dnes je možný pouze výkup či vyvlastnění) a další. Obecně lze říci, že podpora tohoto zákona pirátským klubem se bude odvíjet od toho, jaké záruky a pojistky pro dotčené osoby se v zákoně nakonec objeví,“ shrnuje Polanský.


I on je ale přesvědčený, že zákon podporu mezi poslanci najde. „Dokonce vzhledem k tempu, jakým ministerstvo dopravy na přijetí zákona tlačí, tipnul bych si, že novela může být účinná ještě do komunálních voleb,“ uzavírá Polanský.

 

Vanda Kofroňová