INZERCE

Přepravci nemají kapacity na vánoční provoz, jsou přetíženi, doplatí na to malé a střední e-shopy. Řešením je přímá same-day logistika

0
Přepravci nemají kapacity na vánoční provoz, jsou přetíženi, doplatí na to malé a střední e-shopy. Řešením je přímá same-day logistika
Michal Menšík - CEO DoDO. Foto: DoDo

Vánoční sezóna je pro obchodníky vždy klíčovým obdobím, od kterého se často odvíjí hospodářský úspěch za celý rok. Letos se ovšem obchodníci v důsledku koronavirové situace a návazných epidemiologických opatření dostávají do složité pozice. Jejich prosperita, a často dokonce přežití, se bude odvíjet od toho, zda své zboží dokáží dostat k zákazníkům. Tradiční přepravci jsou přetíženi, pravděpodobně nezvládnou další nápor. Role logistiky tak bude letos ještě zásadnější než kdykoli jindy.

Kombinace koronavirových opatření a Vánoc, které jsou pro logistiku každý rok velmi náročné, zapříčiní, že řada obchodníků nebude schopna své objednávky včas dostat k zákazníkům, což jim může způsobit nezměrné ztráty. O pozdě doručené vánoční dárky mnoho zákazníků již nemá zájem a pomalé či chybné doručení zboží navíc zákazníci vždy vnímají jako selhání e-shopu, a to bohužel i v případě, kdy jde o pochybení na straně dopravce.

V problémech budou malé a střední e-shopy bez vlastní dopravy

Tento problém se dotkne hlavně malých a středních e-shopů bez vlastních flotil. Pro ně se může stát pastí malé množství objednávek, které jim nezajistí prioritu u velkých doručovatelů. Závislost na klasických „balíkovkách” může být pro e-shopy zásadním kamenem úrazu, protože právě ty s nejvyšší pravděpodobností nebudou stíhat doručovat a škálovat svou kapacitu. Je takřka jisté, že jejich depa budou přehlcená a jakýkoli přepravní objem nad rámec zasmluvněné garance bude pro e-shopy velmi drahý. Na valnou většinu doručovací kapacity tedy dosáhnou jen ti největší e-commerce hráči s nejsilnější vyjednávací pozicí.

Doprava ve stejný den je nejlepší řešení. Ale funguje jen ve velkých městech

Minimálně ve větších městech ale pro obchodníky existuje alternativa, díky které mohou zmíněným problémům předejít. Pro e-shopy, které nemají vlastní flotilu a zároveň nechtějí být závislé na balíkových službách, jež jim nebudou schopny garantovat včasné doručení, může být řešením logistický partner. Důležité ale je, aby to byl takový partner, který je schopný dovézt zboží ve stejný den, až ke dveřím zákazníka a bez zbytečné zastávky na překladišti.

Spolehlivá „same-day“ logistika je řešením jak pro malé, tak i pro ty největší e-shopy a nese s sebou řadu výhod. Kromě rychlosti a takřka stoprocentní doručitelnosti zásilek je to především vysoká zákaznická spokojenost, která se same-day logistikou souvisí. Podle studie agentury Perfect Crowd zvolí až 84 % zákazníků takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a rychlé dodání motivuje 90 % zákazníků k opakovanému nákupu.

Dlouhé dodací lhůty jsou důvodem pro zrušení nákupu

Příliš dlouhé dodací lhůty jsou naopak pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby nákupní košík opustili. A jelikož je vánoční nákup často prvním setkáním zákazníka s daným e-shopem, negativní zkušenost může mít na vztah se zákazníkem a jeho ochotu se do daného obchodu vracet opravdu fatální dopad.

Je důležité si uvědomit, že same-day logistika je pro e-shopy řešením i pro případ, že budou koronavirová opatření rozvolněna a provozovny či výdejní místa zůstanou otevřená. S prvním poklesem teplot pod nulu a zhoršením počasí se totiž poptávka po door-to-door doručení vždy zvedá, což je trend, který roste již několikátý rok v řadě. Dá se očekávat, že strach spojený s aktuální epidemiologickou situací tuto tendenci jedině posílí.

Sečteno a podtrženo, schopnost nabídnout kvalitní doručení ze skladu či provozovny přímo na adresu se může stát cestou k úspěchu a k zajištění odbytu pro vlastní zboží, ale také dobrým marketingovým benefitem. Zavedení přímé same-day logistiky se rozhodně vyplatí zvážit, implementovat a v neposlední řadě také komunikovat. Zákazníci takovou inovaci nyní ocení ještě více než kdy předtím.

Previous article Vláda nepřipravuje kanál, vláda připravuje tunel!
Next article Jmenování Viktora Najmona do čela úřadů práce je dobrou zprávou pro ně samotné
Michal Menšík, CEO DoDo: Michal Menšík v roce 2009 založil společnost Inveo.cz, která kromě vlastní e-shopové platformy nabízí například mailingovou službu Mailforce. Stál u počátku českého slevového byznysu a podílel na vývoji portálu Slevín, ze kterého vytvořil třetí nejsilnější subjekt segmentu. Od roku 2017 vlastní i osobní asistenční službu DoDo, kterou Menšíkovo Inveo koupilo od KKCG. V roce 2019 vyřídil startup DoDo přes 1,2 milionu objednávek, tedy o 170 % víc než v roce 2018, a dosáhl tržeb 250 milionů Kč, což představuje meziroční nárůst o 300 %. Aktuálně firma operuje s více než 600 vozy, 1 200 zaměstnanci a letos míří na půlmiliardový obrat. Firma rozváží zboží pro značky jako Košík.cz, Tesco, KFC, Pizza Hut, Paul, Mall.cz, Bibloo, SuperZoo, Nespresso a další.