Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) získal pravomocná povolení záměru stavby dvou nových tramvajových tratí Počernická a Olšanská – Habrová. Výstavbu první z tratí chce zahájit po dokončení tendru na zhotovitele a podepsání smlouvy s vítězným uchazečem už v letošním roce, informoval. V případě tratě Olšanská – Habrová chce dopravní podnik v nejbližších týdnech vyhlásit soutěž na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace na jaře 2026.
„Obě tratě by měly být zprovozněny v roce 2027. Jejich výstavba bude spolufinancována z dotací Evropské unie z Operačního programu Doprava 3,“ uvedl v tiskové zprávě Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Díky nové tramvajové trati Počernická se má zlepšit dopravní obslužnost sídliště Malešice. Tramvaje nahradí podle dopravního podniku autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu.
Obyvatelé oblasti díky přímým tramvajovým spojům z Počernické ulice nově dojedou podle DPP na Vinohrady, Žižkov a na Karlovo náměstí či na hlavní nádraží. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky číslo 133 zůstane zachováno.
Mohlo by vás zajímat
„Nově máme k dispozici pravomocná povolení na další dvě tratě, které zajistí perfektní dopravní spojení pro Jarov a Malešice. Navíc se už vyrábí zcela nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T, jejichž první vozy budeme mít k dispozici už na konci letošního roku. A to není vše. V pokročilé fázi přípravy máme spoustu dalších tratí, takže ty budou v následujících letech přibývat jako hřiby po dešti. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti).
Tramvajová trať Počernická má být dlouhá 2,4 kilometru a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou. Mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí se počítá s obratištěm s kapacitou šesti 32metrových vícečlánkových tramvají.
Tramvajová trať v Počernické ulici byla plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.
Na tramvajové trati Počernická bude šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, respektive Ramonovou ulicí. Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stávajících autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o přibližně 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí.
Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni nynějších autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, dopravní podnik vybuduje u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou podle dopravního podniku zatím pracovní.
DPP plánuje trať Počernická vybudovat s „ozeleněným zákrytem kolejiště“, přejezdy a prostory zastávek mají být asfaltové nebo vydlážděné. Trať bude napájena z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací. Součástí této investiční akce jsou rekonstrukce a přeložky řady inženýrských sítí. Mezi nejvýznamnější patří podle dopravního podniku dva páteřní vodovody, takzvané káranské, které vodou zásobují zhruba třetinu obyvatel Prahy.
„Vodovody pochází z let 1913, respektive1939, jejich celková rekonstrukce je nezbytná a byla dlouhodobě plánována nezávisle na tramvajové trati. Jejich rekonstrukce a výstavba nové tratě tak proběhnou v úzké vzájemné koordinaci,“ informoval dopravní podnik.
Spojení pro novou čtvrť
Druhou ze schválených tratí Olšanská – Habrová DPP vybuduje ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Prodej nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice od Správy železnic hlavnímu městu Praha schválila vláda loni 25. září. „DPP proto pro tuhle investiční akci v maximální možné míře využije nejen těleso, ale také samotnou železniční trať, což je pro výstavbu tramvajových tratí v Praze zcela unikátní postup,“ uvedl dopravní podnik.
Zhruba dva kilometry dlouhá tramvajová trať povede mírně severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude úvratí u jižního konce Osikové ulice. Od napojení nové tratě do ulice Jana Želivského až za budoucí zastávku s pracovním jménem Nad Kapličkou bude trať dvoukolejná. Zhruba sto metrů za touto zastávkou bude trať až po konečnou jednokolejná.
Vjezd na novou trať bude buď v přímém směru z Olšanské ulice, nebo z ulice Jana Želivského od jihu od Vinohrad, tedy od stanice metra Želivského. S napájením tratě se počítá z nové měnírny, kterou DPP vybuduje v ulici Na Viktorce.
První dvě zastávky na trati ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou podle dopravního podniku situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Sloužit mají jako dopravní obsluha pro nově vznikající čtvrť. Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru.
Pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou DPP vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou. Zhruba sto metrů za touto zastávkou se původní dvoukolejná trať mění na jednokolejnou.
Předposlední zastávkou už na jednokolejném úseku tratě bude Habrová, která bude mít podle dopravního podniku pouze jedno nástupiště. Nástup do tramvaje zde proto bude vždy od severu, bez ohledu na směr jízdy. Zastávka se bude nacházet nedaleko křížení původní železniční a budoucí tramvajové tratě s Malešickou ulicí, zhruba 150 metrů od stávajících autobusových zastávek Habrová. Tato tramvajová zastávka bude sloužit k dopravní obsluze zejména místní zástavby.
Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov. Trať zde bude ukončena úvratí s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm. Zastávku a úvrať DPP vybuduje na jižním konci Osikové ulice, přístup k nim bude jen od severu.