Návrh zákona o vojácích z povolání si klade za cíl především úpravu podmínek pro povolání do služebního poměru vojáka z povolání, zjednodušení tohoto procesu pro uchazeče, odstranění řady přežitých byrokratických postupů a posílení nástrojů, které napomohou k udržení personálu ozbrojených sil. Cílí tak na zvýšení počtu uchazečů o povolání do služebního poměru vojáka z povolání, snížení počtu vojáků, kteří odcházejí ze služebního poměru z vlastního rozhodnutí a posílení prestiže vojáků ve společnosti a tím přispět k zabezpečení obranyschopnosti státu. Novelu dnes projedná kabinet Petra Fialy (ODS).

Lidé se do služeb armády příliš nehrnou i přes to, že ministerstvo obrany investovaly desítky milionů do náborových aktivit. Pokračující nepříznivý demografický vývoj odrážející se na trhu práce obecně je v případě uchazečů o službu v ozbrojených silách ještě umocněn obecně se zhoršující fyzickou zdatností mladé generace a s tím související její nižší úrovní zdravotního stavu. Změnit to má novela zákona o vojácích z povolání. Jejími hlavními cíli jsou podpora náboru, udržení kapacit a zabezpečení plnění služebních úkolů.

Mezi hlavní opatření patří například podpora náboru skrze navýšení náborového příspěvku a jeho jednorázového vyplacení, snížení trestní bezúhonnosti pro vstup do Armády ČR, zavedení možnosti služebního poměru na dobu kratší než dva roky. Dále pak navýšení benefitů u sloužících vojáků, které se týká stabilizačního příspěvku, příspěvku na bydlení a příspěvku za službu v zahraničí. Upravuje se také systém náhrad za náklady na dojíždění.

Ministerstvo obrany také slibuje úbytek administrativní zátěže jak v případě náboru, sloužících vojáků z povolání, tak i u členů aktivní zálohy.

Mohlo by vás zajímat

Ze zákona plyne i nová povinnost oznámení pobytu v zahraničí mimo státy Evropské unie a NATO a upřesnění mlčenlivosti i po skončení služebního poměru.

Dopady navrhovaných opatření na státní rozpočet jsou kalkulovány ve výši 375 milionů korun ročně. Tyto výdaje uhradí ministerstvo obrany plně ze své kapitoly bez požadavku na její dodatečné navýšení.

Zbraně potřebují kvalifikovanou obsluhu

Ministerstvo obrany tvrdí, že navrhovaná právní úprava má přímý pozitivní dopad na podnikatelské prostředí České republiky, protože snižuje administrativní zátěž zaměstnavatelů. Za nepřímý dopad je podle resortu obrany možné považovat skutečnost, že z trhu práce mají ozbrojené síly cíl získat více vojáků z povolání, a tedy snížit možnost jejich získání jiným zaměstnavatelem. „S ohledem na předpokládané navýšení o cca 6 tisíc osob do roku 2030 je ve vztahu k nedostatku zaměstnanců na trhu práce ve výši několika stovek tisíc osob tento dopad zanedbatelný,“ predikuje ministerstvo.

Zhoršení mezinárodní bezpečnostní situace v roce 2022 vyvolané napadením Ukrajiny Ruskem ukázalo, že ani Evropa není ušetřena ohrožení válečným konfliktem vysoké intenzity a tím se zvýšila důležitost vysoké úrovně připravenosti ozbrojených sil k obraně České republiky a plnění spojeneckých závazků v rámci Organizace severoatlantické smlouvy.

V souladu s rozhodnutím vlády České republiky je v současné době rozvíjena řada investičních projektů v oblasti modernizace vojenské techniky a vojenské výzbroje obecně i v oblasti podpůrných procesů pro činnost ozbrojených sil. Moderní zbraňové systémy, kterými jsou v současné době vybavovány ozbrojené síly, však k obraně státu mohou přispět pouze tehdy, když je bude obsluhovat dostatečné množství odborně připraveného personálu, tedy především vojáků z povolání.

Po výrazném zvýšení zájmu občanů o zapojení se do přípravy k obraně státu v prvních týdnech po agresivním útoku Ruska proti Ukrajině, došlo v následujícím období ke snížení počtu zájemců o službu v ozbrojených silách. Pokračující nepříznivý demografický vývoj odrážející se na trhu práce obecně je v případě uchazečů o službu v ozbrojených silách ještě umocněn obecně se zhoršující fyzickou zdatností mladé generace a s tím související její nižší úrovní zdravotního stavu.

Skutečné počty přírůstků a úbytků vojáků z povolání v letech a plánované počty podle schopností v příštích letech. Zdroj: Ministerstvo obrany

Ozbrojené síly se dlouhodobě potýkají s nedostatkem personálu určitých odborností. Stejně jako na trhu práce v České republice obecně mají i ozbrojené síly nedostatek lékařů, odborníků v oblasti informačních technologií, ale i vojáků odborností typu kuchař, elektrikář, mechanik. U stěžejních odborností se ozbrojené síly potýkají již několik let se situací, kdy odchází ze služebního poměru více vojáků na základě vlastní motivace, než na základě rozhodnutí nadřízených a fakticky je tak ohrožena i sekundární funkce služebního poměru – doplňování zálohy ozbrojených sil.

Nové akviziční programy, které mají zajistit vyspělou techniku pro pozemní síly, protivzdušnou obranu nebo letectvo pak vyžadují doplnění a stabilizaci personálu v širokém spektru odborností od obslužného personálu, přes odborný technický až po specialisty, byť prioritní je především oblast IT a strojírenství. Při nedoplnění potřebného personálu pak hrozí, že nebude dostatek personálu, který bude novou techniku využívat při výcviku, ale i na jeho údržbu. Došlo by tak fakticky ke znehodnocení vynaložených investičních nákladů.

Ministerstvo obrany proto přijalo v posledních dvou letech řadu organizačních opatření, která mají přispívat k zabezpečení potřebného personálu pro ozbrojené síly. Ať již šlo o posílení kapacit pro nábor, vybudování elektronické platformy pro komunikaci s uchazeči, změnu některých procesů uvnitř ozbrojených sil, které mají přispět k udržení personálu.

Aktuální návrh zákona se soustřeďuje na kritická místa v procesu náboru a průběhu služby vojáků z povolání, odstraňuje administrativní zátěž jak u vojáků z povolání, tak i u vojáků v záloze a jejich zaměstnavatelů, upravuje podmínky poskytování benefitů mimo plat vojáků, ale také upřesňuje některé povinnosti, které jsou spojené s výkonem služebních povinností.

Tři varianty

V rámci vyhodnocení požadovaného stavu byly posuzovány tři varianty možného řešení. Varianta 0 předpokládá, že resort ministerstva obrany bude od občanů, kteří mají zájem o vstup do ozbrojených sil, nadále požadovat trestní bezúhonnost na úrovni příslušníků bezpečnostních sborů, nabízet motivační nástroje pro uzavření vztahu na nižší úrovni než obce ve vztahu k obecním strážníkům, nadále vyžadovat naplňování ohlašovacích povinností především osobním jednáním, dokládáním písemných podkladů a řadou potvrzení.

V průběhu služebního poměru pak ministerstvo nebude mít odpovídající nástroje pro ovlivnění setrvání vojáka ve služebním poměru.

„Fakticky by při současném stavu na trhu práce pokračoval pokles počtu uchazečů a zvýšený odchod vojáků, což by postupně výrazně ovlivnilo schopnost ozbrojených sil plnit své úkoly a snížilo obranyschopnost státu. Po vyhodnocení možných dopadů ve zhoršené bezpečnostní situaci je tato varianta hodnocena jako maximálně riziková. V zásadě by znamenala nemožnost doplnit ozbrojené síly v míru na úroveň zachování udržitelné obrany území České republiky nebo jejích spojenců,“ tvrdí resort Jany Černochové (ODS).

Varianta s číslem 1 pak předpokládá změnit dosavadní přístup k zabezpečení obrany státu v době mimo krizové stavy z dobrovolného zapojení na vyžadování ústavně zakotvené branné povinnosti občanů.

Fakticky by to znamenalo přistoupit k realizaci odvodních řízení a povinné vojenské přípravy občanů, kteří podléhají branné povinnosti již mimo stav ohrožení státu nebo válečný stav. Resort ministerstva obrany by v tomto případě měl všechny informace o občanech s brannou povinností, všichni občané s brannou povinností by měli ohlašovací povinnost a zároveň by byl zaveden institut povinné přípravy.

Tato varianta by také znamenala značné náklady na administrativní kapacity, výdaje na vybudování a údržbu výcvikové infrastruktury, pořízení výstroje a výzbroje pro povinně povolané občany, dopady do národního hospodářství v důsledku výpadku ekonomicky aktivních občanů a řešení dalších dopadů.

Tato varianta by sice eliminovala riziko, uvedené ve variantě 0, nicméně její celospolečenské dopady (ekonomické, sociální) i za současné mezinárodně bezpečnostní situace by byly natolik zásadní, že k ní bez hluboké celospolečenské a politické diskuse a následného konsensu nelze v této etapě legislativních opatření ke zvýšení obranyschopnosti České republiky přistoupit.

V poslední variantě, s číslem 2, se počítá se zachováním principu doplňování ozbrojených sil mimo krizové stavy pouze na dobrovolném základě. Ke zvýšení motivace ke vstupu do ozbrojených sil a setrvání v tomto služebním poměru je však nutné přijmout určitá opatření.

Výcvik jednotek 4. brigády rychlého nasazení ve výcvikovém prostoru Hradiště. Foto: Armáda ČR

Podpora náboru

K podpoře náboru ministerstvo obrany navrhuje přijmout jak přímá motivační opatření (snížení požadavků na trestní bezúhonnost, zvýšení náborového příspěvku, zmírnění požadavků na povolání pro krátkodobý služební poměr), tak i nepřímé motivace spočívající v zjednodušení postupů výběru uchazeče nebo snížení administrativní zátěže uchazeče.

„Tato opatření jsou převážně obecná, protože cílí na různorodé skupiny uchazečů. Zjednodušený vstup do krátkodobého služebního poměru by měl přispět k oslovení uchazečů napříč vzděláním, věkem i teritoriem. Stejně tak zjednodušení administrativy a snížení požadavků na trestní bezúhonnost. Ke zvýšení motivace specialistů středoškolského i vysokoškolského vzdělání má přispět zvýšení náborového příspěvku. Jeho současná výše již není konkurenceschopná na trhu práce. V současné době se nepočítá s využitím maximální částky, ale pouze do 450 tisíc korun pro vysokoškolsky vzdělaného uchazeče při služebním poměru na 7 let. Cílem je oslovit jak střední personál v oblasti elektrotechniky, strojírenství, IT, tak vysokoškoláky v odbornostech IT, zdravotnictví nebo strojírenství. Vysoký maximální limit stanovený zákonem má umožnit pružněji prováděcím předpisem reagovat na vývoj na trhu práce v budoucnu,“ vysvětluje ministerstvo.

Udržení personálu

V oblasti udržení personálu resort navrhuje opatření přímé motivace (možné zvýšení stabilizačního příspěvku, zvýšení služebního příspěvku na bydlení, zvýšení základu výpočtů všech plnění poskytovaných vojákům jako kompenzace nebo podpory v mimořádných situacích, rozšíření možnosti zvýšeného zápočtu služby pro výsluhové náležitosti, zvýšení maximální částky příplatku za službu v zahraničí, zvýšení maximální částky zvláštního příplatku, zjednodušení postupu při poskytování náhrad při dojíždění, zavedení možnosti poskytnutí finančního příspěvku na dopravu na dovolenou namísto prokazování jízdného, rozšíření možnosti poskytovat příplatky v době dispozice)

Navrhuje ale i nepřímé motivační prvky (zjednodušení administrativy a možnost zrychlení komunikace, rozšíření služeb poskytovaných ministerstvem).

Jednotlivá opatření mají snahu pokrýt celé spektrum požadavků na personál, které ozbrojené síly mají.

Některá posilují obecně podporu všech vojáků bez rozdílu hodnosti, odbornosti nebo místa výkonu služby – zvýšení služebního příspěvku na bydlení, zvýšení základu výpočtů všech plnění poskytovaných vojákům jako kompenzace nebo podpory v mimořádných situacích, úprava maximální částky příplatku za službu v zahraničí, zvýšení maximální částky zvláštního příplatku, zjednodušení postupu při poskytování náhrad při dojíždění, zavedení možnosti poskytnutí finančního příspěvku na dopravu na dovolenou namísto prokazování jízdného, rozšíření možnosti poskytovat příplatky v době dispozice. To má přispět napříč ozbrojenými silami k posílení zabezpečení vojáků a jejich rodin. Fakticky nejvyšší dopad tato opatření mají na vojáky v nejnižších hodnostech, u kterých v poměru ke služebnímu platu mají nejvyšší efektivitu.

Cíleněji míří opatření zvýšení stabilizačního příspěvku a zvýšeného zápočtu služby pro výsluhové náležitosti. Tato opatření míří na konkrétní skupiny vojáků. K udržení specialistů, do přípravy kterých bylo vloženo nemalé úsilí a rozpočtové prostředky, má přispět možnost zvýšit výrazně stabilizační příspěvek,

Stabilizační příspěvek pro lékaře

V současnosti chce resort obrany odvrátit hrozící kritickou situaci v oblasti zabezpečení poskytování základních zdravotních služeb. Pouze u konkrétní skupiny lékařů se tak v současnosti zamýšlí navýšit výrazněji stabilizační příspěvek. Přijetí návrhu však umožní i pružné reagování na změny na trhu práce také u jiných odborností v budoucnu. Návrh předpokládá zavedení nové formy stabilizačního příspěvku, který by cílil na pozitivní ovlivnění vojáků ke službě v určitých posádkách.

Dlouhodobě se ozbrojené síly potýkají se skutečností, že v západní části republiky se nedaří získávat dostatečný počet uchazečů k naplnění potřeb vojenských útvarů, které jsou rozmístěny v této oblasti. Současná praxe, kdy jsou vojáci z moci úřední překládáni do těchto posádek, sice zabezpečí personál, nikoli ale motivovaný. Většina těchto vojáků po roce až dvou žádá o přeložení blíže svému bydlišti a případně odchází ze služebního poměru.

Návrh počítá s transparentními podmínkami poskytnutí jednorázového příspěvku a požadavku na službu v určené posádce alespoň po dobu 4 let. To by mělo přispět k předvídatelnosti případné rotace personálu a nezbytného plánování jeho výcviku. V tomto případě příspěvek cílí na celé spektrum vojáků v konkrétních posádkách. Z tohoto důvodu není stanoven pevnou částkou. Ta by u vojáků v nejnižších hodnostech mohla být nadsazená a naopak pro nejvyšší hodnosti by mohla být bagatelní. Proto výši příspěvku váže návrh na výši služebního platu, což umožňuje, aby mohla být přiměřeně motivační napříč hodnostním spektrem.

Příslušník aktivní zálohy 44. lehkého motorizovaného praporu. Foto: Armáda ČR

Zápočty na pozicích

Výsluhové náležitosti jsou dlouhodobě vojáky vnímány jako výrazný benefit a stabilizační nástroj. Této skutečnosti chce návrh využít cíleným navýšením zvýhodněného zápočtu na pozicích, které budou klíčové pro jednotlivé strategické projekty.

„Z tohoto důvodu není možné jejich výčet uvést v zákoně, jak byl dosavadní postup. Současně není vhodné použít ani druhové určení, protože se předpokládá, že u strategických projektů nebudou vznikat jedinečné pozice, ale naopak budou odlišeny od stejných u jiných útvarů pouze mírou požadavků na přípravu a vlastní výkon činnosti. Z tohoto důvodu je zvolena forma určení těchto míst prováděcím předpisem a s ohledem na dopady do peněžních náležitostí vojáků je zvolena forma nařízení vlády,“ vysvětluje dále ministerstvo obrany.

Zabezpečení plnění úkolů

Důležité je podle ministerstva také budování prestiže ozbrojených sil úpravou vztahů, které mají zabezpečit řádné plnění služebních úkolů (např. výslovné uvedení povinnosti mlčenlivosti i po zániku služebního poměru, navazující úprava přestupku v branném zákoně, úprava dopadů při spáchání jednání označeného za trestný čin, úprava oznamovací povinnosti). Část těchto opatření je kompenzována/navázána na opatření k udržení personálu.

Preferovaná varianta s číslem 2 má podle ministerstva posílit odhodlání občanů dobrovolně se zapojit do obrany státu a tím zabezpečit pro ozbrojené síly dostatečné množství personálu.

„Současně nová opatření umožní zlepšit obraz ozbrojených sil, jako dobrého zaměstnavatele. Umožní efektivní využívání údajů vedených státem pro zajišťování personálu pro ozbrojené síly a tím obrany státu,“ míní resort.

Výrazně se tak podle něj zvýší pravděpodobnost, že dojde k naplnění požadavků ozbrojených sil na doplnění potřebného personálu tak, aby bylo možné plně využít schopností nových zbraňových systémů, které ozbrojené síly v souladu s vládními rozhodnutími nakupují.

„Nevýhodou navrhovaného řešení je mírné navýšení výdajů rozpočtových prostředků. S ohledem na stav veřejných rozpočtů byla zvolena varianta nenavyšovat služební tarif a u dalších složek platu zvolit pouze srovnání s úrovní odměňování s jinými skupinami zaměstnanců. Návrh se soustřeďuje především na poskytování plnění mimo platovou oblast. Tyto rozpočtové dopady budou kompenzovány zajištěním kvalifikovaného personálu pro moderní zbraňové systémy, což se odrazí jak v schopnosti jejich využití, tak i délce jejich životního cyklu,“ uzavírá předkladatel novely zákona o vojácích z povolání.