Obchvatu Havlíčkova Brodu chybí poslední, severovýchodní část, stavba koncem listopadu zamířila do procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA). O zařazení informoval Kraj Vysočina. Podle Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) by k zahájení stavby mělo dojít v roce 2028, předpokládaná cena projektu je 894,7 milionu korun bez DPH. ŘSD si od stavby slibuje zlepšení plynulosti silničního provozu v centru města.
Délka severovýchodní části okruhu je 1,2 kilometru. Na hlavní trase je navržena okružní křižovatka či mostní objekt, estakádu navíc doplňují protihlukové stěny a mimoúrovňová křižovatka.
Stavba začíná na stávající komunikaci I/38 před vjezdem do Havlíčkova Brodu od severu. Napojení na stávající silnici je navrženo pomocí jednopruhové pětiramenné okružní křižovatky Pražská o průměru 56 metrů, trasa silnice v první části prochází přes zemědělské pozemky a poté v prostoru řadových garáží vstupuje podle infoletáku ŘSD do zastavěného území.
Projektu bude muset ustoupit mimo jiné 33 dvoupatrových garáží a 15 jednopatrových garáží. Přeložka komunikace I/38 následně pokračuje prakticky v trase stávající komunikace, a to mimoúrovňově pomocí 472,10 metru dlouhé nové mostní estakády.
Před koncem navržené stavby dochází ke křížení se stávající silnicí II/344, respektive Chotěbořskou ulicí, a to mimoúrovňově, a napojuje se na stávající silnici za podchodem pro pěší a cyklisty u čtvrti Vršovice.
Mohlo by vás zajímat
ŘSD původně počítalo s tím, že na okruhu bude možné docílit rychlosti 90 kilometrů za hodinu, prostorové a výškové poměry trasy to však podle infoletáku státního podniku neumožnily.
K silnici I/38 ŘSD uvádí, že jde o páteřní komunikaci Kraje Vysočina, kde je v posledních letech sledován výrazný nárůst intenzit tranzitní dopravy, a to zejména těžké nákladní. Snaha vymístit tranzitní dopravu z centra města Havlíčkův Brod vedla v roce 2003 k částečnému úspěchu výstavbou přeložky I/34, kdy se snížila zátěž na ulicích Pražská a Masarykova.
Téměř před rokem, 11. prosince 2023, se řidičům otevřela jihovýchodní část obchvatu Havlíčkova Brodu. Stavba propojila okružní křižovatku na východním okraji města se silnicí I/38. Její součástí je deset mostních objektů, z toho sedm na silnici a tři nad silnicí a podchod. Motoristům jsou také k dispozici dvě mimoúrovňové křižovatky Termesivy a Skalka.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ke stavbě tehdy uvedl, že obchvat naváže na takzvaný severovýchodní diametr, který obyvatelům Havlíčkova Brodu slouží už od roku 2003, a propojí silnici I/34 na severovýchodě města se silnicí I/38 na jihu. „K odvedení veškeré tranzitní dopravy však stále chybí jihozápadní obchvat města, který by odklonil dopravu po silnici I/34. Realizaci jihozápadního obchvatu máme proto do budoucna v plánu,“ uvedl ministr dopravy.